2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Du läser: Volkswagens elektrifiering fortsätter med Caddy och Transporter.

Volkswagens elektrifiering fortsätter med Caddy och Transporter.

 

Utvecklingen av eldrivna transportbilar har intensifierats under senare år, och det är ingen hemlighet att Volkswagen satsar stora resurser på att skapa ett komplett program av lätta transportbilar som drivs med elektricitet. På den stora transportbilsmässan i Hannover presenterade Volkswagen morgondagens transportlösningar under mottot “Transporting your Future” (“Transport av din framtid”). Produkterna som presenterades var både spännande och oväntade.

Ur Transportmagasinet 1 2019

Redan i mitten på sjuttiotalet byggde Volkswagen de första eldrivna Transporter-modellerna. 2019 gör man det tillsammans med partnern ABT, som även tävlar framgångsrikt i Formel E.

Längre ner kan du läsa mer om bland annat I.D. Buzz Cargo, en självkörande eltransportbil som lånat designdrag av Folkabuss-ikonen och en eltransportcykel kallad CARGO e-bike. I.D. Buzz Cargo planeras att i gå produktion 2022, medan elcykel ligger närmare än så och väntas nå marknaden redan under 2019.

Vad som också pågår parallellt med dessa morgondagens transportlösningar är elektrifieringen av befintliga produkter i modellutbudet. Storlastaren e-Crafter till exempel, som redan finns på marknaden. Den har en motor på 136 hästar och har en maximal räckvidd på 173 kilometer. Näst på tur är eldrivna versioner av storsäljarna Caddy och Transporter. Modellerna presenteras ihop med Volkswagens partner ABT:

ABT E-CADDY

Den elektriska versionen av Caddy förväntas lanseras under 2020. ABT e-Caddy har en elmotor på 110 hk (81kW) och en räckvidd på cirka 220 kilometer. Batterikapaciteten är 38,8 kWh, toppfarten begränsad till 120 km/h och accelerationen 0–100 km/h går på 13 sekunder.

ABT E-TRANSPORTER

Den eldrivna versionen av Transporter kommer till den svenska marknaden i slutet av 2019. Inledningsvis i versioner med lång hjulbas. Den elektriska motorn har 110 hästkrafter (81 kW) och det kommer finnas två batterialternativ att välja mellan: 38,8 och 77,6 kWh. Det innebär att du kan få en maximal räckvidd på cirka 400 kilometer. Med andra ord fullt tillräcklig för de flesta användningsområden. Toppfarten är begränsad till 120 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 17 sekunder.

»Både Transporter och Caddy kommer
med eldrift under 2019 och 2020.«

Varvräknaren är utbytt mot ett instrument som visar elförbrukningen och återladdning av el vid bromsning och motorbroms.

Den eldrivna Transportern kommer erbjudas med två olika batteristorlekar för att passa till flera olika användningsområden.

Konceptbilen ID. Buzz Cargo visades upp på LA autoshow.

Premiär: I.D. Buzz Cargo

I.D. BUZZ CARGO har modern design som härstammar från den klassiska Folkabussen. Med elektrisk drivlina och möjlighet till autonom körning planeras I.D. Buzz Cargo gå i produktion redan 2022. Modellen avser inte att ersätta Transporter, utan hamnar istället storleksmässigt någonstans emellan Caddy och Transporter. Plattformen som I.D. Buzz bygger på är skalbar vad gäller batteristorlek. Det betyder att kunden kan välja batterikapacitet beroende på vilken typ av körning bilen är avsedd för. Max körsträcka hamnar på mellan 320 kilometer och upp till 550 kilometer. Körsträckan är beräknad med den nya mätstandarden WLTP, vilket ger en realistisk räckviddsangivelse.

Vid premiären i Los Angeles visades ett digitaliserat lastutrymme som automatiskt kan kommunicera med exempelvis firmans lager. Bilens tak har solpaneler.

Elcykeln CARGO e-bike

Många besökare tappade hakan när högste chefen Thomas Sedran cyklade in på den stora presskonferensen med en eltransportcykel, kallad CARGO e-bike. Ska Volkswagen börja sälja cyklar, hördes det i publiken.

– Jo, det stämmer, sa Sedran, som sitter i styrelsen för Volkswagen Transportbilars moderbolag i Tyskland.

– Vårt modellprogram på el kommer inom en snar framtid erbjuda allt från trehjuliga transporter som CARGO e-bike till självkörande I.D. Buzz Cargo och stora e-Crafter, som vi redan släppt på marknaden, fortsatte han. En mittmonterad motor på 250 Watt, en avancerad framvagn som håller lasten i våg samt en maxlast på 210 kilo är hårdfaktan. Premiär 2019.