2.15.90.1, 2019-05-09 00:05:56

Du läser: "Nya Crafter lägger grunden för framtiden."

»Nya Crafter lägger grunden för framtiden«

 

Han skapade Scanias nya succélastbil – och lärde sig allt om snöskottning, kräftskivor och svenska. Efter tre år i Sverige har Harald Ludanek återvänt till Tyskland och tagit över utvecklingen hos Transportbilar. Vi träffar honom och pratar om en självkörande fossilfri framtid.

Ur Transportmagasinet 1 2017  |  text: Erik Gustafsson |  foto: Richard Sjösten

»Vi kan inte vänta in det optimala batteriet.«

– Nya Crafter lägger grunden för framtidens självkörande bilar med sin elektromekaniska styrning och 16 förarassistanssystem. Nu är det egentligen reglerna för trafik på allmänna vägar som bromsar utvecklingen, men på inhägnade områden finns möjligheterna redan i dag, säger Harald.

– Det vore enkelt att automatisera postutdelning med en självkörande postbil. Låt bara datorn lägga upp rutten efter posten som ska delas ut och skicka ut bilen.

Trots att han bara bodde tre år i Sverige både pratar och förstår Harald svenska näst intill klanderfritt, men så visar sig Harald inte vara en vanlig hierarkisk tysk. Han har varit verksam inom Volkswagen-koncernen sedan 1992 och sett till att koncernledningen tagit såväl buss- som lastbilskörkort och han har jobbat nära både förre koncernchefen Martin Winterkorn och styrelseordföranden Ferdinand Piëch. Som doktor i maskinteknik har han dessutom varit med vid utvecklingen av DSG-växellådan och mängder av bilmodeller. Han är en av koncernens skarpaste hjärnor, kort sagt. Ändå var det han själv som hoppade in i lastbilshytten när flyttlasset skulle köras till Södertälje inför jobbet på Scania – och i Crafter-hytten när allt skulle tillbaka tre år senare.

 

Vilken är den första kunskapen du tog med dig från Scania in till utvecklingen av nya Transportbilar?

– Vi behöver utveckla avgasreningen och det är ett område som Scania ligger mycket långt fram inom. Det är viktigt att vi inte förstör förbränningsmotors rykte, tvärtom behöver vi utveckla den mycket mer och genom att rena avgaserna kan de leva länge framöver.

Men är inte elektrifiering framtiden?

– Jo, absolut. Men vi måste ta det steg för steg. En transportbil har många olika användningsområden och för alla passar det inte med eldrift. För en distributionsbil som kör samma sträcka varje dag är det perfekt. Men sämre är det för hantverkaren som har en okänd färdväg.

Ändå lanserar ni en eldriven Crafter redan nästa år?

– Vi vill lära oss och utveckla tekniken tillsammans med kunderna för att vara redo inför framtiden. Utvecklingen går otroligt snabbt i dag, nu har batterier kapacitet på omkring 250 Wh/liter. Om några år har vi fördubblat det till 500 och inom 15 år lär vi ligga på 1000 Wh/liter, men det har vi inte tid att vänta in.

Kan vi göra något för att påskynda det?

– Under min tid på Scania deltog jag mycket i ett projekt på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) med flera andra företag från alla branscher för att tillsammans forma framtidens transportkoncept. Det är bra forum för hela samhället och där är Scania fortfarande drivande.

Vad står mer på kartan framöver inom Transportbilar?

– I närtid elektrifieringen av Crafter, lite längre fram kommer vi få se stora framsteg i efterbehandlingen av förbränningsmotorns avgaser och i ett ytterligare perspektiv kommer vi se nya Crafter som en del i en helt uppkopplad värld – vilket också det är ett område där Scania ligger långt fram.

Harald Ludanek, Utvecklingschef


Harald Ludanek, 59 år, började inom Volkswagen-gruppen 1992 med utveckling av nya växellådor. 2012 flyttade han till Sverige för jobbet som forsknings- och utvecklingschef på Scania och skapade företagets nya succélastbil.

2016 flyttade Harald tillbaka till Tyskland för jobbet som utvecklingschef på Volkswagen Transportbilar.

Har utvecklat Volkswagen Touareg och DSG-växellådan. Tidigare utvecklingschef för Škoda och ansvarig för rallysatsningen i WRC.

En entusiast som själv gärna kavlar upp ärmarna: vid flytten till Sverige var det Harald själv som hoppade upp i Scania-hytten och styrde lastbilen till det nya hemmet. Och likadant var det när han flyttade hem igen, men då gick flyttlasset i en Crafter.


»Utvecklingschefen ser samarbetsmöjligheterna mellan Scania och Transportbilar – och en fossilfri förarlös framtid.«