2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Du läser: Underdogs. Med bussarna bakom sig.

TRANSPORTER

Underdogs.

Med bussarna bakom sig.

 

Ur Transportmagasinet nummer 1-2018
text: Richard Sjösten  |  foto: Peter Gunnars, Richard Sjösten, Mclein, Teambild

Det här är  berättelsen om två underdogs som slog världen med häpnad. Michèle är tjejen som körde hatten av mästarna i rally, och Johan är mekanikern som körde om alla världsstjärnor i rallycross. Båda med hjälp av Folkabussar.

*En "underdog" är en person eller grupp i en tävling som förväntas förlora.

»Hennes insats var i absolut världsklass.«

Michèle hatade frågan från journalister om hon kunde le när hon kom i mål.
  – Be först Blomqvist eller Mikkola att le, sen kan du komma tillbaka och fråga mig igen, blev ofta svaret.

Året är 1982. Michèle Mouton är en tävling från att bli världsmästare när hon leder stort i säsongens näst sista rally i Afrika. Några timmar innan start har Michèle fått veta att hennes far har gått bort. Om det beror på det eller någon annan yttre omständighet är svårt att säga, men när endast en liten del av tävlingen återstår kör Michèle av vägen och rullar med sin Audi Quattro. Bilen är oreparerbar.

Den avbrutna tävlingen för ekipaget Mouton betyder att hon mister möjligheten att vinna förarmästerskapet. När året summeras avslöjar namnen bakom henne i resultatlistan i rally-VM att hennes insats var av absolut världsklass. Bakom henne står nämligen två världsmästare och två blivande; Björn Waldegård, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist.

Fransyskan Michèle har chockat en hel motorsportvärld genom att köra skjortan av världseliten. Rally, en nästan helt mansdominerad sport – både nu och då.


MICHELE MOUTON


Född: 1958, Grasse, Frankrike

Första biltävling: 1973

Största merit: VW Silver Rally 1982


September 2017. När Johan Kristoffersson svänger in mot sista kurvan och korsar mållinjen i Riga blir han historisk. På sin väg mot VM-guldet har Johan kört ifrån inte mindre än två världsmästare i startlistan. Bara Sébastien Loeb är själv niofaldig världsmästare i rally-VM.

Att Johan vinner rallycross-VM trots absolut hårdaste motstånd och också gör det på ett rekordartat och mästerligt sätt gör det inte mindre imponerande. Eller vad sägs om nio pall­platser och sex vinster under säsongen. Inget dåligt facit av Arvikasonen.

Johan är likt Michèle en underdog. Fast på ett helt annat sätt. Han är mekanikern och teamägarens son.

Vägen till att nu kunna titulera sig som världs­mästare i rallycross har varit allt utom rak för Johan. De unga åren spenderade han oftast i en depå eller ett garage, och Johan minns många av pappa Tommys rallycrosstävlingar på nittiotalet.

Johan är uppväxt utanför Arvika, i det lilla samhället Jössefors. Viljan och lusten att köra bil fanns tidigt. Redan i sjuårsålder tog Johan pappas Audi A6 och tillsammans med en kompis körde han runt ute på vägen utanför byn. Mamma och pappa var i Stockholm på möten, så Johan trodde att hans lilla äventyr skulle passera obemärkt. Och om inte storasyster hade skvallrat hade nog pappa Tommy och mamma Yvonne inte vetat något än i dag.

– Det blev ett jäkla liv, skrattar Johan. Oj, vad arga de blev.


JOHAN KRISTOFFERSSON


Född: 1988, Arvika, Sverige

Första biltävling: 2008

Största merit: VW Guld Rallycross 2017


»Jag slet och slet och gjorde inget annat än att tvätta bilar.«

Johan Kristoffersson

Till skillnad från många av dagens världs­stjärnor i motor­sport började Johan att köra ganska sent.

– Pappa var så upptagen med sin egen karriär i rallycross och racing, så det fanns liksom inte tid för mig att köra, säger Johan. För mig handlade det i stället mycket om längdskidor. 

– Premiären bakom ratten i en tävlingsbil gjorde jag som 20-åring, och 2008 var min första racingsäsong. Jag tävlade med en Golf i banracing JTCC, (juniorracing med standardbil), minns Johan. Sedan följde några års ovisshet.

– Jo, det var några tuffa år. Pappa Tommy drev stort team i svenska STCC, först med Audi och sedan med Volkswagen. Men det fanns ingen naturlig plats för min fortsatta racingkarriär. Det som saknades var pengar att finansiera en extra bil vid sidan av de redan etablerade och kontrakterade förarna  i pappas racingteam.

– Vi gjorde en deal pappa och jag. Då han drev bilhandel hemma i Arvika fick jag en slant för varje bil jag hjälpte honom att sälja. Alla pengarna gick oavkortat till att finansiera nästa race för mig. Jag slet och slet, och gjorde inget annat än att tvätta bilar och meka.

– Till säsongen 2009 hade jag lyckats få ihop så pass mycket pengar att jag kunde köra hela säsongen i STCC som privatförare. Bästa resultat blev ett gäng tiondeplaceringar och ett silver i privatcupen. 

– 2010 och 2011 gjorde jag inhopp i tredje­bilen i Volkswagens stora racingsatsning ihop med E-on, som farsan var ansvarig för, fortsätter Johan. Materialet var inte det bästa då jag fick köra med den gamla bilen som inte hade de senaste delarna. Men det gav mig bra träning och jag visade för Volkswagen att jag var mer än ”bara” team­ägarens son.

Till år 2012 skulle Volkswagen bara vinna STCC, det fanns inget annat. En internationell stjärna kontrakterades för att köra hela säsongen, vid sidan av junioren Johan.

– När Jordi Gene skulle hjälpa Volkswagen till mästerskapsseger i STCC var det solklart vem som skulle ta teamets pallplatser och varvrekord. De var Jordi. Jag skulle bara hänga med för att se och lära, säger Johan. 

Jordi Gene hade dessutom varit med och utvecklat bilen – en Volkswagen Scirocco.

UNDER försäsongstester i Spanien, på Jordis hemmabana var dock Johan besvärande snabb för den rutinerade spanjoren. Teamägarens son och tillika mekanikern från Sverige visade sig vara snabbare än den stora stjärnan. Jordis enda kommentar efter testet: 

– Det var första och sista gången jag blir frånåkt av en mekaniker. Men det blev inte den sista gången. Johan totaldominerade STCC under 2012 och efter fem vinster och sex ytterligare pallplatser stod han som klar segrare i slutet på säsongen. Jordi Gene mäktade bara med en sjunde plats totalt.

»Det var första gången jag blir frånåkt av en mekaniker!«

Jordi Gene

Knappt 30 år innan Johan blev STCC-mästare var det pappan Tommy Kristoffersson som inledde sin förarkarriär - även han som hjälpreda.  1985, året efter att Stig Blomqvist blivit världsmästare i en Audi Quattro rattade den då 26-åriga Tommy  servicebussen åt rallyföraren Per Eklund i rallyskogarna.

– Det var en Volkswagen LT31, fullastad med reservdelar. Vi hade mycket däck på taket vilket gjorde den vinglig, minns Tommy. Och bråttom var det ju också.

Men att köra bil, det kunde pappa Tommy tidigt. Likt sonen Johan började han köra bil redan som barn. Som tioåring gick han två kilometer varje dag för att möta upp sin far som var på väg hem jobbet. Han visste nämligen att pappa lät Tommy köra pickupen hem. Så ju längre han gick, desto längre fick han köra. Pappa Kristoffersen, bördig från Danmark, var en riktigt trogen Volkswagenkund.

– Från år 1965 och framåt köpte min  pappa en ny Volkswagenpickup varje år,  minns Tommy.

Tommys färdigheter bakom ratten redan som ung var till stor hjälp för både hans mamma och för den lokala brevbäraren.

– Mamma hade lanthandel och vissa dagar hade vi utkörning till kunder i trakten. I hala väglag hade vi ibland svårt att ta oss fram, så min goda mor som var lätt korpulent stod på stötfångaren bak och jag körde. På så sätt fick vi bättre grepp. Likadant var det med brevbäraren som körde en Volkswagen 411. Ibland körde han fast, då fick jag ta över ratten och köra åt honom.

– Det var tider det, skrattar Tommy.

Tommy tävlade själv i rallycross under många år, med en EM-seger med Audi som främsta merit. KMS-teamet skapade han tidigt och namnet har hängt med sedan dess, även om de i många år bara körde banracing.

När teamet efter många år på racingbanan återigen övergick till rallycross betydde det stort jobb för det Arvika-baserade företaget.

– Vi utvecklade själva stora delar av den första Volkswagen Polo rallycrossbilen till säsongen 2014. Teamets egna Volkswagen Transporter Twin Cabin gick nästan 10000 mil bara för att hämta, lämna och testa motor, bil och utrustning och under utvecklingen, säger Johan.

Även om Tommy och Johan inte känner Michèle Mouton är det på många sätt hon som la grunden för koncernens fortsatta motorsportssatsning, än i dag.

När Audi klev in i rallyvärlden i början på åttio­talet förde man in något nytt i rally­världen. Professionalism. Tommy minns skiftet:

– Audi gjorde allt. Förutom att komma in i sporten med revolutionerande teknik tänkte man på helheten. Allt ifrån bildekor, teamjackor och servicebussar andades proffs. Uppställning av servicebilsutrustade Volkswagen Transporter och Volkswagen LT31 liknade ingen annat team. Det var en helt annan nivå. 

Audi storsatsning hade plötsligt höjt statusen i rally-VM, och det blev nykomlingen som visade vägen för de andra tillverkarna både vad gällde resurser och teknik.

Från underdog till världsstjärna.

Michèle Mouton

När Michèle Mouton växte upp i Frankrike på sjuttiotalet var motorsporten urstark. I hemstaden Grasse på den franska rivieran ekade ofta ljudet från lokala rallyn på de när­liggande bergssträckorna. Michèles bil­intresse väcktes när hon tidigt fick köra sin pappas Citroën 2CV – och pappan trodde starkt på sin dotter oavsett om det handlade om skidåkning, balett, studier eller sedermera rally. För till en början fanns det inga planer på att köra rally, Michèle studerade juridik när hon av en tillfällighet till sist hamnade i en riktig rallybil. Då som kartläsare i högerstolen.

– En kompis körde rally på amatörnivå, och jag åkte till Korsika för att se honom köra. På plats visade det sig han inte kom överens med sin kartläsare, och i stället frågade han om jag kunde läsa kartan, säger Michèle.

– Det var en ren tillfällighet, fortsätter hon.

Pappa Pierre tyckte att hon skulle köra själv, och när Michèle tände på idén köpte han henne en bil. Han sa:

– Du får ett år på dig att visa vad du kan åstadkomma. 

Året var 1973. Och Michèle levererade.  De planerade fortsatta juridikstudier kändes plötsligt väldigt avlägsna.

Redan två år senare vann hon standardbil­klassen på rally Korsika, och toppade det året med att vinna en klasseger i den legendariska 24-timmars tävlingen på Le Mans.

Åren efter det gick karriären spikrakt uppåt, och det dröjde inte länge innan hennes namn nådde utanför Frankrikes gräns. 

Samtalet från Audi år 1980 kom som en chock.

– Att som fransk kvinnlig rallyförare få ett samtal från Audi i Tyskland, med ett förslag om att köra rally-VM… jag kunde inte tro mina öron. Det var helt overkligt, skrattar Michèle.

– Jag visste inte var det hela skulle bära av, men det fanns inte en chans i världen att jag skulle tacka nej, fortsätter hon. Dessutom skulle jag vara teamkompis med Hannu Mikkola. Hannu var någon jag såg upp till, han var en av de absolut bästa.

Att tyska Audi kontrakterade en fransk kvinna att köra deras nya rallyvärsting i VM var allt annat än okontroversiellt i början på åttiotalet. Det pratades om reklam­kupp och frågorna om varför man inte kontrakterade någon av de redan etablerade världsstjärnorna hopade sig. Det var få som trodde att Michèle skulle kunna hävda sig mot männen. Men belackarna tystnade snart, och när Michèle redan under första säsongen som första kvinna någonsin vann ett VM-rally var det slutsnackat.

– Det är min första vinst på högsta nivån. Och det sägs ju att när du vunnit den första gången, kan man fortsätta vinna för att man har boostat sitt självförtroende, sa Michèle om sin vinst. Ingenting kunde vara mera rätt. Michèle hann vinna tre stycken till VM-rallyn innan hon redan 1986 la hjälmen på hyllan.

»Du får ett  år på dig att visa vad du kan åstadkomma.«

Pierre Mouton

För Johan Kristoffersson har karriären bara startat, trots att det är tio år sedan det första racet. 

På frågan hur han ska fortsätta ligga i topp ler han pillemariskt och ser hemlighetsfull ut.

– Jag tränar lite alternativ, och försöker hela tiden utveckla min förmåga till balans, reaktioner och fysik. Allt handlar inte om att köra bil, utan mycket kan man faktiskt träna upp genom andra sporter och aktiviteter. Förhoppningsvis kommer jag under en tid fortfarande ligga före mina konkurrenter.  Vi får se, skrattar Johan.


VOLKSWAGEN POLO GTI SUPERCAR.


Pris: i.u

Drivlina: Tvärställd fyrcylindrig radmotor med turbo och intercooler. Permanent fyrhjulsdrift med differentialbroms fram och bak.

Slagvolym: 2 000 cm3.

Effekt: 570 hk, 650 Nm.

Vikt: 1 300 kilo.

0-100: Cirka 1,9 sek.

Toppfart: Upp till 200 km/h.



VOLKSWAGEN TRANSPORTER 112i 1984.


Pris: ca 125 000 kr (1984).

Drivlina: Vattenkyld boxermotor med 2 ventiler per cylinder.

Slagvolym: 2 109 cm3, mekanisk insprutning.

Effekt: 112 hk vid 4 800 varv, 174 Nm vid 2 800 varv.

Motorn bak, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell växellåda.

Toppfart: 155 km/h.

Förbrukning: ca 9.0 l/100 km.