Service
Garanti, tillbehör och underhåll av batterier – service för din elbil.
Garanti, tillbehör och underhåll av batterier – service för din elbil.
Service för din elbil
Med våra skräddarsydda tjänster blir din elbil väl omhändertagen. Ta reda på allt du behöver veta om Volkswagen Originalservice för elfordon och hybridmodeller, t.ex. serviceintervaller, tillbehörsprodukter med mera.
Underhåll och service
När behöver min elbil servas igen? Denna fråga är lättare att svara på för bilar på el än för de med förbränningsmotor. Vi har sammanställt serviceintervallerna åt dig för el-modellerna från Volkswagen Transportbilar.
Underhåll och service
När behöver min elbil servas igen? Denna fråga är lättare att svara på för bilar på el än för de med förbränningsmotor. Vi har sammanställt serviceintervallerna åt dig för el-modellerna från Volkswagen Transportbilar.
Högspänningsbatteri: Tips på underhåll och lång räckvidd
Elmotorer har en ganska enkel design och de enskilda delarna kräver knappt något underhåll. Det finns inga delar som slits likt manuella växellådor eller kamremmar. Elfordon är designade för att hålla länge. När det gäller fordonets förväntade livslängd ställer potentiella köpare framför allt frågan: hur länge håller högspänningsbatteriet egentligen?
De flesta elbilar körs på litiumjonbatterier eftersom de har en hög energi- och effekttäthet. De är också underhållsfria, har hög cykelstabilitet och låg självurladdning.
Men som allt annat här i världen utsätts också litiumjonbatterier för en naturligt förekommande åldrings- och slitningsprocess. Med åldern minskar oundvikligen deras kapacitet, vilket resulterar i att räckvidden blir kortare.
Men använder du batteriet på rätt sätt kan högspänningsbatteriet upprätthålla den användbara kapaciteten. Av denna anledning har vi samlat några användbara underhållstips för elbilsbatterier. Du kan på så sätt säkerställa att din bil inte bara behåller sin räckviddskapacitet, utan även sitt värde på lång sikt.
Helt enkelt på el: litiumjonbatteriet
En litiumjonbattericell består alltid av fyra komponenter: anod, katod, separator och elektrolyt. Under laddningen går litiumjonerna från katod till anod och lagras där. Den elektriska energin från elnätet omvandlas till kemisk energi. Under urladdningsprocessen – till exempel för att driva elmotorn – fungerar det tvärtom: litiumjonerna går nu från anoden tillbaka till katoden och omvandlar den kemiska energin tillbaka till elektrisk energi.
Det behövs fem huvudsakliga råmaterial för att producera litiumjonbattericeller: en förening av kobolt, nickel och mangan för katoden (denna struktur hjälper till att lagra litiumladdningsbäraren), grafit för anoden och, naturligtvis, litium, som ingår i elektrolyten.
2 Katod
3 Separator
4 Elektrolyt
5 Laddning
6 Urladdning
Resurser, utmaningar och åtgärder från Volkswagen-koncernen
För att tillverka en bil krävs det råvaror som påverkar det befintliga ekosystemet. Det här påverkar både människor och miljö. Vi är medvetna om det och har därför skrivit bindande kontrakt med våra underleverantörer. Kontraktet binder dem till att hålla hög miljöstandard och goda sociala villkor för att utesluta att de bryter mot till exempel mänskliga rättigheter i sina leverantörskedjor. Vi har sammanfattat vilka specifika åtgärder vi gör för att uppnå det här, hur vi hanterar anskaffning av resurser och vilka utmaningar vi har som vi behöver lösa.