HÅJ Transporter med sina VW Caddy och Crafter

Fleet Connect Plus
Full koll ger effektivare verksamhet

Många fordon i vagnparken skapar logistiska utmaningar i sig, när det gäller att hålla sig uppdaterad om varje bils enskilda skick. Det vet personalen vid HÅJ Transporter AB i Stockholm. I samband med att företaget byter ut sina gamla Volkswagen Crafter mot 40 helt nya, kopplar de även på Volkswagens fleet management-verktyg Fleet Connect Plus. Ett system som redan lyckats imponera på HÅJ Transporters trafikledningschef Simon Hagbjörk.

Text: Fredrik Lund Foto: Rickard Croy

Fleet Connect Plus i mobilen

Med 80 fordon i företagsparken utgör skötsel och underhållsplanering en stor del av arbetstiden för HÅJ Transporter AB. Tid som är nödvändig att lägga, men som också stjäl fokus från deras kärnverksamhet: Snabba och säkra transporter med körningar främst i Stockholms-regionen.

I vagnparken ingår 40 stycken Volkswagen Crafter, som alla går som paketbilar. En vagnpark som succesivt under detta år byts ut mot helt nya Crafter. Med bytet kommer även en helt ny funktion för logistikföretaget, nämligen Volkswagens uppkopplade system Fleet Connect Plus.

Simon Hagbjörk på HÅJ Transporter i Stockholm med en Crafter i bakgrunden
Fleet Connect Plus upplever jag som ett väldigt lättnavigerat och lättbegripligt verktyg.
Simon Hagbjörk
HÅJ Transporters trafikledningschef

Systemet håller i realtid koll på hela vagnparken och ger en stor mängd information, som fordonsägaren lätt kan följa. Varningskoder, service, positionering, bränsleåtgång och även fordonshantering, alltså förarens körstil.

HÅJ Transporters trafikledningschef Simon Hagbjörk ser många fördelar med systemet.

– Tidigare har vi fört manuella anteckningar i Excelfiler, säger han. Vi har försökt hålla koll på bilarna genom att göra fordonsinventeringar veckovis i samband med att bilarna står inne i centralen under tiden som chaufförerna lastar gods. Då hände det ofta att vi upptäcker en rad saker som måste åtgärdas snarast, eftersom vi inte blivit uppmärksammade på det innan.

Det har varit tidskrävande och även inneburit en hel del oönskade stillestånd.

– Många gånger har vi tvingats ställa bilar i väntan på en åtgärd, när delar ska beställas hem, berättar Simon. Mycket hade kunnat undvikas om vi fått kännedom om problemen i god tid. Därför är jag helt övertygad om att vi kommer att spara massvis med arbetstid tack vare Fleet Connect Plus och även minska stilleståndsgraden på vår vagnpark.

Med Fleet Connect Plus går all information om fordonen i realtid direkt till företagets fordonsansvarige, som kan följa allt direkt från sitt skrivbord på kontoret. Systemet säger själv till vilken bil det gäller, när service närmar sig eller om någon övrig servicelampa tänds. Utifrån det kan fordonsägaren agera genom att via systemets smartphone-app eller webbportal enkelt ta en direktkontakt med servicetekniker som på distans kan avgöra vad som behöver göras. Om fordonet kan köras vidare kan teknikern på distans släcka servicelampor och med god framförhållning planera in åtgärder så att verkstaden är redo och har delar hemma i samma stund som bilen lämnas in på avtalad tid. Ett system som minskar fordonets stillestånd rejält.

Fleet Connect Plus i datorn

– Mina intryck så här långt är väldigt positiva, intygar Simon Hagbjörk. Vi har använt en del andra fleetverktyg tidigare, men aldrig varit helt nöjda. Ofta har de haft ett krångligt användargränssnitt. Fleet Connect Plus upplever jag som ett väldigt lättnavigerat och lättbegripligt verktyg.

På distans får även Volkswagen-verkstaden, som HÅJ Transporter valt ut som sin servicepartner, notifikationer med fördjupad felkodsdata från bilen när den indikerat något problem. De kan däremot inte följa bilens position, utan får endast kännedom om någon servicelampa plötsligt tänds.

– Det känns tryggt att systemet tillåter att både vi och vår Volkswagen-verkstad har koll på bilarna, tycker Simon Hagbjörk. De gånger som vi på företaget inte sitter uppkopplade skickar verkstaden ett puschmeddelande direkt till vår telefon. Då missar vi inget.

I förhoppningen finns också att en systematisk koll och mindre friktion mellan fel och åtgärd också ska ge en fräschare vagnpark.

– Våra fordon har flera olika chaufförer och det är inte alltid som chauffören tar hand om bilen, förklarar Simon Hagbjörk. Det har hänt att vi i trafikledningen tappat kontrollen på vem som kör en bil. Min förhoppning är att vi med Fleet Connect Plus inte bara kommer kunna hålla mer jämna steg med bilens skötselplan, utan också ge oss en fräschare vagnpark.

FAKTA Fleet Connect Plus

Fleet Connect Plus ger dig full kontroll på fordonsflottan på både datorn och mobilen

Exempel på data som samlas in

Teknik: Varningskoder, service, olja.
Bil: Chassinummer, modell och årsmodell, fabriksmonterad utrustning.
Användande: Tändning, bränsle, kollision.
Resor: Positionering, hastighet, slutmål, körjournal (godkänd för skattegranskning).
Hantering: Svängar, inbromsningar, acceleration, varvtal, tomgångskörning.

Så fungerar Fleet Connect Plus:

Johan Harvey är Volkswagens projektledare för Fleet Connect Plus. Han berättar:

– All data samlas in och kan följas via Fleet Connect-appen. Det är bara fordonsägaren som i realtid kan se alla fordonsdata.
I appen kan fordonsägaren chatta med sin Volkswagen-verkstad, som på distans kan göra en felsökning och även släcka servicelampor i de fall det går att köra bilen vidare utan problem.

Genom appen kan även tid bokas för service/åtgärd, så att alla delar finns hos Volkswagens verkstad i samma stund som bilen lämnas där.
Volkswagen-verkstaden får även notifikationer om en servicelampa av något slag tänds och kan då interagera med fordonsägaren, för att göra denne uppmärksam på vilken bil i fordonsflottan det gäller och vilken typ av felkod som dykt upp samt ge förslag på åtgärd.

- Fleet Connect Plus är ingen märkesbunden enhet, upplyser Johan Harvey. Systemet kan även appliceras på andra fordon utanför Volkswagen-familjen.
I grundtjänsten, som är kostnadsfri, ingår positionering samt godkänd digital körjournal. Det innebär att körjournalen håller som lönegrundande underlag och är även godkänd av Skatteverket som redovisningsbar körjournal. Alla nyare bilar från Volkswagen Transportbilar har hårdvaran för systemet inbyggt och det är lätt att aktivera systemet genom att ladda ner appen och registrera sig.

- Det finns även en positioneringstjänst kopplad mot Fleet Connect Plus, som gör det möjligt att positionera fordonet. Vi har haft fall där polisen lyckats spåra stulna bilar tack vare detta.

Det här är HÅJ Transporter AB

HÅJ Transporter AB är ett åkeri som grundades 1982 i Stockholm. Företaget har idag cirka 80 fordon, fördelat mellan 40 tunga lastbilar för palltransporter och rullburar samt 40 Volkswagen Crafter som används som paketbilar.

Företaget är bland annat entreprenör åt PostNord och kör i huvudsak inom Stockholmsregionen.

HÅJ Transporter
Simon kliver in i en Crafter

HÅJ Transporter

Grundat: 1982.
Huvudkontor/terminal: Kungens Kurva, Stockholm.
Antal anställda: 105 personer.
Antal fordon i vagnparken: 80 st.
Övrigt: Fungerar bland annat som entreprenör åt PostNord.

Det här kanske också intresserar dig

Fleet Connect
Ger dig full koll på bilarna

Transporter
Vattenfall: När affärsmodellen måste vara helt 100

Fleet Connect
Full koll på fordonsflottan

Det här kanske också intresserar dig