Volkswagen e-Crafter ombyggd till yogastudio

Byggyoga
Perfekt för stela kroppar

Byggyoga – någonting för dig som utför tungt kroppsarbete eller bara en kul grej? Vi lät yogainstruktör Magnus Fridh testa sina specialframtagna övningar på en grupp vägarbetare.
– Jag tänkte att yoga var för pensionärer, men det var magiskt. Kroppen känns faktiskt som ny efteråt, konstaterar Klarre Ahlin Wester.


Text: Maria Törnfelt  Foto: Magnus Glans

De senaste tio åren har yoga tagit Sverige med storm. Yoga är en bra träningsform som går att genomföra i alla miljöer och du jobbar lika mycket mentalt som fysiskt.

Många i byggbranschen lider speciellt av slitage på axlar, armar, rygg, sätesmuskler och knän, förklarar yoga- och meditationsläraren Magnus Fridh. En byggnadsarbetare utför tungt arbete varje dag och förslitningsskador kommer ofta som ett brev på posten. Det är belastande för kroppen med tunga lyft, monotona rörelser, obekväma arbetsställningar, stress och högt arbetstempo.

Magnus har tillsammans med Michael Björk, personlig tränare och livsstilscoach, på uppdrag av Volkswagen Transportbilar tagit fram förebyggande övningar för yrkesgruppen byggnadsarbetare. Han förklarar att yoga består av tre delar: smidighet, styrka och ett stabilt sinne. Man får helt enkelt en friskare kropp och psyke.

Du behöver ha en bra grundfysik för att klara arbetet och det är lätt att skada sig.
Nicole Wester
Marknadschef, Westers Group i Tumba
Nicole Wester på Westers Group tränar byggyoga
Marknadschef Nicole Wester levererar Hammaren.
VD Klarre Ahlin övar Byggyoga
Vd Klarre Ahlin Wester visar hur en Vinkelslip ska dras.

När Magnus själv började med yoga märkte han att all värk och trötthet försvann.

– Du blir mer medveten om vad, hur och när du äter vilket leder till en mer hälsosam livsstil. Det påverkar sömnen och dina relationer till det bättre.   

För att verkligen förstå vad byggyoga är, följde vi med Volkswagen Transportbilar till Westers Group i Tumba – där fem personer fick testa på byggyoga för första gången.

Westers Group arbetar med trafikanordningar, mark, anläggning, maskin och transport. På Westers jobbar vd Klarre Ahlin Wester, hans syster Nicole Wester som är marknadschef samt tre projektledare. I deras dagliga arbete är det snabba kast mellan stillasittande skrivbordsarbete, köra maskiner, göra tunga lyft och mycket annat kroppsarbete.

– Du behöver ha en bra grundfysik för att klara arbetet och det är lätt att skada sig, berättar Nicole.

De jobbar ofta dag och natt och då prioriteras sömnen före träning. Den träning de hinner med i dag varvas mellan gym, innebandy, padel och crossfit. Nicole säger att hon har testat yoga innan, men inte Klarre.

– Vi kan inte gå ner i split, säger Klarre innan vi kör i gång passet.

Och det är ju en ganska vanlig missuppfattning att yoga är svårt och kräver att du är i god form, enligt yogainstruktör Magnus.

– Yoga ska fungera för alla, berättar han. Här har vi jobbat med nio olika övningar för olika muskelgrupper. Övningarna går att göra separat men det går också att sätta ihop dem i en sekvens.

Instruktör Magnus Fridh kör byggyoga med Westers Group i Tumba
Hårda tag, för mjuka drag, i ett grustag. Instruktör Magnus Fridh och hjältarna i Westers Group.

När deltagarna kör den specialanpassade yogan upplever de att det är både jobbigt och svettigt, men den generella känslan är att det verkligen är skönt att få sträcka ut.

– Jag tänkte att yoga var för pensionärer före i dag, men det var magiskt, konstaterar Klarre. Det var roligt, härligt och lugnande. Det känns som att det är lättillgänglig träning som man borde kunna få till tid för på jobbet. Kroppen känns faktiskt som ny efteråt. Övningarna i sig var sjukt jobbiga, det gjorde ondare än vad jag trott och var mer stretchövningar än förväntat – men väldigt bra för oss.

Passet avslutas med avslappning.

– Alla kommer att somna, är den allmänna uppfattningen.

Efteråt när de pustar ut märker de att de knappt kände av regnet som kom på slutet av passet – det var till och med behagligt. Och de tror absolut att de kommer att utöva yoga igen.

Favoritövningen var hammaren eller ”lilla” hammaren som instruktören anpassade så att de kunde hålla i benen för att ta stöd och göra den lite lättare.

– Men man glömmer heller aldrig en fogsvans, skrattar Klarre.

Volkswagens Byggyoga

VW e-Crafter ombyggd till yogastudio

En yogastudio på fyra hjul

Volkswagens byggyogabuss är troligen unik i sin funktion. En helt elektrisk e-Crafter där det generösa lastutrymmet har förvandlats till en bekvämt inredd yogastudio. Här kan yogainstruktören miljövänligt ta sig ut till kunderna och hålla yogapass eller föreläsningar kring hälsa.

Bilen fungerar också utmärkt som en privat studio för yoga och meditation.

Många av Volkswagen Transportbilars kunder drabbas av förslitningsskador under arbetslivet. Då kom idén Byggyoga till, för att hjälpa kunderna till bättre hälsa utöver att erbjuda bilar med ergonomiska förarplatser, bekväma stolar och annat. ”Hälsan glöms lätt bort när man pratar framgång.

Vi på Volkswagen Transportbilar blir framgångsrika när våra kunder mår bra, både ekonomiskt, fysiskt och mentalt. Därför vill vi fortsätta utveckla ’Projekt Hållbarhet’ inom fler områden där vi kan inspirera våra kunder att tänka hållbarhet för både människa och miljö”, säger Maria Johnsson, produkt- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

Du måste börja för att kunna, inte kunna för att börja.
Magnus Fridh
Yogainstruktör
Byggyoga fram e-Craftern som är ombyggd till yogastudio

Magnus tips för att börja yoga

  1. Börja med 10–30 minuter per dag, 3–4 dagar i veckan – för regelbundenhet.
  2. Det finns bra, korta pass på Youtube som guidar dig igenom rörelserna.
  3. Använd yoga förebyggande för att stärka upp kroppen och för att slippa värk.
  4. Yoga fungerar även vid stress, utbrändhet och mot skador.
  5. Gör en position för att komma i gång. Sedan vill du kanske lägga till en övning och nästa gång kanske ännu en.
  6. Sänk ribban. Träning måste vara lustfyllt och göras lite och ofta.
  7. Yoga hemma – allt du behöver är en matta.

Kom igång med yoga
Så gör du - 7 sköna övningar

Om du enkelt vill se hur du gör alla Magnus Fridhs övningar så finns det tydliga instruktionsfilmer på sajten projekthallbarhet.seOpens an external link

Foto Klara G

Byggyoga Multiverktyget

Multiverktyget [Warrior pose II]
Ger starkare och uthålligare axlar och i positionen så stärks de laterala deltoiderna. Övningen öppnar upp i bröstkorgen och skapar en rakare hållning.
Byggyoga Tumstocken

Tumstocken [Locust Pose]

Stärker bröstryggen, de långa sidomusklerna, ländryggen och stora sätesmuskeln gluteus maximus.
Byggyoga Slagborren

Slagborren [Cat Cow]

Denna övning lär dig att känna igen och veta i vilken position ditt bäcken är i. Det är extra viktigt vid lyft, då alla lyft bör göras med neutral bäckenposition.
Byggyoga Vinkelhaken

Vinkelhaken [Downward Dog]
Positionen både stärker och stretchar en stor del av kroppen. Axlar, armar, händer, underarmar och handleder stärks. Övningen ökar också cirkulationen och är därmed bra för tröttkörda muskler.
Byggyoga Vinkelslipen

Vinkelslipen [Side Plank]
Effektiviserar alla lyft och rörelser, särskilt då du belastar benen olika mycket. Muskler som är tränas särskilt är quadratus lumborum och transversus som bägge sitter i magen.
Byggyoga Hammaren

Hammaren [Boat Pose]
Positionen stärker i huvudsak höftböjaren men den stärker också quadriceps som sitter i framsida lår eftersom det är den muskeln som stödjer höftböjaren i övningen.
Byggyoga Fogsvansen

Fogsvansen [Half Swan]
Den här övningen är bra för de dagar man sitter ner lite mer än vanligt. I sittande läge förkortas nämligen höftböjaren, vilket kan leda till ryggsmärtor.

Du kanske också gillar

Din kropp är ditt viktigaste verktyg
Förebygg vanliga skador i byggbranschen

Specialombyggd Crafter
Vi åker renfinka i samernas tjänst

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

Volkswagen Transporter 4MOTION
Atte Kappel: Kite-terapi

Hotel California
Vi möter matinspiratören Frida Ronge som bjuder på hållbar fisk

Specialbyggd Amarok
Jägarnas favorit

Du kanske också gillar