2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

ConnectedVan FAQ.

ConnectedVan

Vanliga frågor och svar om ConnectedVan.

Vad är ConnectedVan?

ConnectedVan är en integrerad webblösning för effektiv hantering av företagets eller organisationens vagnpark. Systemet gör det enkelt att få information om både bil och förare, både översiktligt och på detaljnivå. På så sätt förenklar det också arbetet för den vagnparksansvarige.

Hur kan jag använda ConnectedVan?

Du behöver följande komponenter:

  • ConnectedVan-appen och en smartphone med Android operativsystem (version 4.2) eller iOS (iPhone 4s med operativsystemet iOS 8.0 eller nyare)
  • Datapluggen ”Volkswagen DataPlug” (finns som tillbehör hos din Volkswagen-återförsäljare)
  • Ett kompatibelt fordon (ConnectedVan är tillgängligt för de flesta modeller av Volkswagen Transportbilar från 2008 och framåt, beroende på hur utrustning kan eftermonteras)
  • En dator eller pc-läsplatta med en webbläsare (Internet Explorer, Chrome eller Mozilla Firefox i den aktuella versionen) för registrering i ConnectedVan webbportal.
Finns det en instruktion om hur man använder tjänsterna?

Högst upp på denna FAQ-sida finns en instruktionsvideo, som visar alla funktioner. Om du har ytterligare frågor kan du utan kostnad ringa till vår kundtjänst. Telefon 0800 7245059.

Vad behöver jag för att använda ConnectedVan?

Du behöver följande komponenter:

  • ConnectedVan-appen och en smartphone med Android operativsystem (version 4.2) eller iOS (iPhone 4s med operativsystemet iOS 8.0 eller nyare)
  • Datapluggen ”Volkswagen DataPlug” (finns som tillbehör hos din Volkswagen-återförsäljare)
  • Ett kompatibelt fordon (Connect är tillgängligt för de flesta modeller av Volkswagen Transportbilar från årsmodell 2008 och framåt. Kontrollera med din Volkswagen-återförsäljare.
  • En dator eller pc-läsplatta med en webbläsare (Internet Explorer, Chrome eller Mozilla Firefox i den aktuella versionen) för registrering i ConnectedVan webbportal.
Var kan jag ladda ner ConnectedVan-appen?

Appen kan laddas ner från Google Play och från iOS App Store.

Android

iOS

Var kan jag få tag på datapluggen?

Du köper din dataplugg hos din Volkswagen-återförsäljare.

Hur registrerar jag mig på ConnectedVan webbportal?

Du registrerar dig kostnadsfritt på https://connectedvan.volkswagen-commercial-vehicles.com. Där anger du vissa företagsdata samt din mejladress och väljer lösenord. I nästa steg kommer du att få ett mejl med en bekräftelselänk. Därefter kan du logga in med de begärda uppgifterna och skapa dina registrerade förare och fordon.

Kan man få hjälp via telefon?

Om du har problem eller frågor kontaktar du kundtjänst på vårt kostnadsfria telefonnummer 0800 8655792436 (öppet dagligen 8-20).

Webbportalen

Vanliga frågor och svar om Volkswagens webbportal.

Varför ska jag använda webbportalen för ConnectedVan?

I ConnectedVan webbportal, kan du hantera hela vagnparken och få fordonsspecifik bränsleförbrukning, lokalisera fordon via GPS eller se varnings- och felmeddelanden från enskilda fordon.

Hur registrerar jag mig för att använda ConnectedVan?

När du har installerat datapluggen i fordonet kan du skapa ett företagskonto i ConnectedVan Webbportal på https://connectedvan.volkswagen-commercial-vehicles.com. Klicka på knappen ”Registrera”, fyll i registreringsformuläret samt läs och acceptera användarvillkoren. För att lägga till fordon, måste du först skapa minst en förare. Den inlagda föraren kan sedan hämta ConnectedVan-appen och registrera sig via QR-kod eller användar-ID. Det aktuella fordonet läggs till automatiskt i webbportalen när en uppkopplad smartphone ansluter till datapluggen första gången.

 
Måste man registrera sig för att använda ConnectedVan?

Ja, registrering krävs för att använda ConnectedVan-appen.

Hur vet jag att registreringen lyckats?

Du kommer att få en bekräftelse efter registreringen till den emailadress som du anger. Klicka på länken i detta email. Du kommer tillbaka till webbportalen ConnectedVan och får en bekräftelse på att registreringen genomförts. Därefter kan du logga in med de angivna användaruppgifterna.

Jag har inte fått någon bekräftelse via e-mail. Vad ska jag göra?

Ibland kan det ta längre tid för ett e-mail att komma fram. Om det trots allt inte kommer något e-mail kontrollerar du din mapp för skräppost för att se om meddelandet har hamnat där. Går det inte att hitta någon bekräftelse från Volkswagen ringer du kostnadsfritt till vår kundtjänst telefon 0800 7245059.

Hur skapar jag en ny förarprofil i ConnectedVan?

Du skapar en förarprofil för din personal genom att klicka på knappen ”Lägg till förare” som finns under fliken ”Förare”. Du anger förarens namn och ett initialt lösenord. Därefter visas en QR-kod eller ett användar-ID som är en automatisk koppling mellan Connect-appen och ditt företag i webbportalen. Glöm inte att meddela det initiala lösenordet till föraren samt överlämna antingen QR-kod eller användar-ID (en utskrift eller skärmdump). Denna information behövs för att logga in första gången. Efter den första inloggningen behöver lösenordet ändras direkt.

Vad ska jag använda; QR-kod eller användar-ID efter registrering?

Du väljer själv om du vill använda QR-kod eller användar-ID. Vid första inloggningen med en smartphone och datapluggen scannar du antingen QR-koden (kameran aktiverar appen automatiskt) eller anger användar-ID manuellt. Förare och fordonsdata förs sedan automatiskt över till webbportalen.

Hur ändrar jag mitt lösenord i webbportalen?

Lösenordet för webbportalen kan ändras i inställningarna under fliken ”Mina data” och ”Ändra lösenord”. Knappen ”Ändra lösenord” ligger högst upp till höger. För att ändra behöver du ange det gamla lösenordet.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?

På inloggningssidan i webbportalen finns en länk för ”glömt lösenord”. Klicka på den och ange den mejladress som du har registrerat hos ConnectedVan. Du kommer att få ett mejl med en länk som du använder för att återställa ditt lösenord.

Var kan jag ändra den mejladress jag registrerade?

Under ”Mina uppgifter” i webbportalen kan du ändra mejladress.

Vilka tjänster erbjuds med ConnectedVan?

Med ConnectedVan har du tillgång till olika tjänster:

Vagnparksadministration

  • Visning av fordonsstatus
  • Aktuell information för fordon
  • Körjournal och bränslejournal
  • Visning av servicedatum

Föraradministration

  • Översikt över medarbetare
  • Kontaktuppgifter med tillhörande fordonshandlingar

Återförsäljaradministration

  • Översikt och information om återförsäljare
  • Ange återförsäljare per fordon

Utvärdering av förare och fordon

  • Visning och jämförelse av den genomsnittliga bränsleförbrukningen per förare och fordon (bränsleförbrukningen beräknas utifrån de tankningar som registrerats i systemet)
  • Jämförelse av fordon och förare

Körjournal

  • Körjournal
  • Automatisk registrering av körsträcka
  • Integritetsskydd via kryptering av privata resor

Bränslejournal

  • Registrering av tankning
  • Bränsleförbrukning

Varningsmeddelanden

  • Fordonets färddator visar varningar inkl. mer detaljerad information

GPS-spårning

  • Tydligt angivande av position för alla registrerade fordon i vagnparken
  • Spårning sker var 30: e sekund
  • Detaljerad information och grafisk visualisering av färdvägen med hjälp av Google Maps

Exportera data

  • Data gällande kör- och bränslejournal, larm samt fordonsstatus kan exporteras och bearbetas per fordon

Service

  • Snabbare kontakt med serviceverkstaden
  • Visning av föreslaget servicedatum (boka själv hos verkstaden)
  • Stöd för att boka service
Hur lägger jag till fordon i portalen?

Du behöver inte lägga till fordon manuellt. Fordonet registreras i din vagnpark i samband med den första anslutningen till ConnectedVan-appen. Förutsättningen är att du har lagt in minst en förare. Gå till fliken ”Fordon” där du får en översikt över din vagnpark.

För att ansluta första gången måste du:

  • sätta datapluggen i OBD-2-gränssnittet i det aktuella fordonet
  • logga in med ett förarkonto i ConnectedVan-appen
  • Koppla ihop aktuell smartphone med datapluggen via Bluetooth

I webbportalen får du en fråga om fordonet ska läggas till. När du bekräftat denna förfrågan så är fordonet registrerat.

Hur går fordonsregistreringen till?
  1. Köp och installera en dataplugg från din Volkswagen-återförsäljare
  2. Lägg till en förare i portalen och hämta hem ConnectedVan-appen till din smartphone
  3. Aktivera tändningen
  4. Lysdioden på datapluggen blinkar till
  5. Aktivera Bluetooth-funktionen på din smartphone
  6. Öppna Bluetooth-inställningar på din smartphone och välj datapluggen
  7. Öppna ConnectedVan-appen
  8. Välj datapluggen under inställningar
  9. Ange datapluggens PIN-kod i Bluetooth-inställningar (finns tryckt på förpackningen)
  10. Bluetooth-ikonen i appen blir grön när den är ansluten
  11. Fordonet läggs automatiskt till i vagnparken på webbportalen
Vad är VIN?

VIN (Vehicle Identification Number) är samma sak som chassinummer, ett unikt nummer som identifierar ditt fordon. ConnectedVan läser av VIN-numret genom datapluggen direkt från styrenheten på det aktuella fordonet. VIN-numret kan hittas på vindrutans nederkant eller på dörrtröskeln.

Kan en förare använda sin smartphone eller ConnectedVan-appen med olika fordon som är anslutna till ConnectedVan?

Ja, ConnectedVan-appen kan, med viss fördröjning, ansluta med olika datapluggar. Appen måste vara kopplad med datapluggen i just det fordonet. Vid den första kontakten måste Bluetooth-PIN anges i din smartphone. Vid framtida anslutning identifieras en tidigare ansluten dataplugg automatiskt.

Godtas körjournalen från ConnectedVan av Skatteverket?

Volkswagen Transportbilar gör allt för att leva upp till de krav som ställs på en körjournal och har genomfört alla åtgärder som behövs för detta. Med körjournalen från ConnectedVan får du en korrekt körjournal som godkänns av skattemyndigheten. Vi reserverar oss dock för att godkännandet är beroende av enskilda beslut som vi inte kan påverka.

Kan jag ändra poster i körjournalen i efterhand?

Inom sju dagar efter slutförandet av resan (enligt skattemyndighetens regler), kan föraren som har gjort resan redigera en post i körjournalen via appen. Samtliga förändringar dokumenteras i en ändringshistorik i ConnectedVan-portalen. I portalen finns inte möjlighet att ändra körjournalsposter. Upptäcker ConnectedVan en post i körjournalen som inte är registrerad som tjänsteresa har vagnparksadministratören 7 dagar på sig att tilldela en förare till denna post som gör en resa i efterhand. Annars betraktas posten automatiskt som en privat resa. Denna process går inte att påverka.

Hur fungerar exportfunktionen i portalen?

Under fliken "fordon" får du en översikt av din vagnpark. Genom att klicka på knappen ”Exportera” öppnas exportfiltret, som låter dig välja vilka data du vill exportera från portalen. Välj önskade data och klicka på knappen ”Ladda ned markerade”. Exportfilen laddas då ner till din dator. Körjournalen exporteras som signerat PDF-format och är manipulerings-säker. All annan export sparas i Excel-format och kan redigeras.

Efter en export från ConnectedVan-portalen visas all text endast i en rad eller cell i Excel. Vad kan jag göra för att data ska presenteras i flera kolumner och rader?

Data exporteras i CSV-format. Ibland används en ”textavgränsare” för att visa var text börjar och slutar i en csv-fil. Oftast är detta tumtecken till vänster och höger om texten. Är csv-filen exporterad kan du använda en ”textavgränsare” vid importen till Excel. Du kan också formatera data i kolumner. För att göra detta, välj menyalternativet ”data” i Excel, sedan ”Text till kolumner” och följ instruktionerna i programmet.

Hur fungerar bränslejournalen i portalen?

Gå till fliken ”Fordon” och därefter fliken ”tankstopp”. Där visas alla tankstopp för föraren eller fordonet. Föraren kan även se scannade bensinkvitton.

Varför har en tankning inte registrerats?

Det krävs en mängd på 5-10 liter (beroende på fordon) för att en tankning ska börja registreras.

Hur kan jag radera mitt konto?

Logga in på ConnectedVan webbportal, klicka på fliken ”Mitt konto” och klicka på knappen ”Ta bort konto” (längst ner). Bekräfta borttagningen. Kontot kommer därefter att raderas. Du kommer automatiskt att få ett mejl som gör det möjligt att återaktivera ditt konto inom 10 dagar. Om du inte gör detta kommer ditt konto inte att kunna återställas.

Smartphone & ConnectedVan-appen

Vanliga frågor och svar om smartphone och ConnectedVan-appen.

Varför behöver jag appen?

ConnectedVan-appen används för att skicka fordons- och förardata till webbportalen. För detta krävs en mobil internetanslutning för smartphone. Kan inte appen ansluta till internet, mellanlagras data på din smartphone till nästa möjliga kontakt med webbportalen.

Hämtas GPS-positionen från datapluggen eller via min smartphone?

GPS-positionen bestäms via din smartphone om GPS är aktiverat i telefoninställningarna. Datapluggen har ingen GPS-mottagare.

Vad gör jag om ConnectedVan-appen kraschar när jag försöker registrera mig?

Problemet kan bero på att du har uppdaterat ConnectedVan-appen. Pröva att avinstallera appen och hämta hem den på nytt från AppStore eller Google Play.

Var kan jag ladda ner ConnectedVan-appen till min telefon?

Appen kan laddas ner från Google Play eller iOS AppStore.

Android

iOS

Vilka operativsystem krävs för att använda ConnectedVan-appen?
  • Android (4.2+), på exempelvis telefonerna Samsung Note 4, Samsung S4/S5/S5 Mini, HTC One M8, Sony Xperia Z3/Z3 Compact
  • iOS version 8.0 eller högre med iPhone 4S upp till 6S Plus.
Vilka telefoner fungerar garanterat med ConnectedVan-appen?

ConnectedVan är kompatibel med många olika smartphones. Enheterna som anges i listan nedan är specifikt kontrollerade med ConnectedVan-appen och datapluggen. Andra smarta telefoner är också tekniskt sett kompatibla, men har inte testats med utrustningen.

  • Samsung Note 4
  • Samsung S4/S5/S5 Mini
  • HTC One M8
  • Sony Xperia Z3/Z3 Compact
  • iPhone 4S, 5, 5C, 5S, 6, 6S
Vilka funktioner finns i ConnectedVan-appen?
  • Automatisk körjournal
  • Servicenoteringar
  • Registrering av tankning
  • Kontroll av bränsleförbrukningen
  • Kontroll av fordonsstatus
  • Registrering av varningsmeddelanden
Måste jag ha min smartphone med mig när jag reser?

Ja, data kan endast överföras till portalen via datapluggen när det finns en aktiv Bluetooth-anslutning med din smartphone och en aktiv Internetanslutning. Om ingen Internetanslutning finns, lagras data lokalt i telefonen och vidarebefordras så snart en Internetanslutning är tillgänglig. Om du har glömt din smartphone genereras en efterföljande post vid nästa anslutning. Fordonsrelaterade data (t.ex. varningar) kommer att förloras.

Försvinner data när ConnectedVan-appen tas bort på min smartphone?

Nej, den data som har överförts till portalen är sparad på Volkswagens egen server.

Vem kontaktar jag om ConnectedVan-appen inte fungerar?

Kontrollera först om en aktiv internetanslutning finns, eller om det finns en uppdatering av appen hos Google Play eller iOS AppStore. För frågor, kontakta din Volkswagen-återförsäljare eller ring till vår kundtjänst på det kostnadsfria telefonnumret 0800 7245059.

Vad händer om operatörsavtalets datavolym är förbrukad? Blir det extrakostnader?

Om dataöverföringen i appinställningarna inte är inställd på ”endast i WLAN” fortsätter data att överföras, om än långsammare. Huruvida det blir tillkommande kostnader beror på ditt abonnemang. Med grundinställningarna förblir ConnectedVan fullt användbar.

Hur kopplar jag ihop min telefon med en bil?
  1. Sätt i datapluggen
  2. Aktivera fordonets tändning (sätt i nyckeln)
  3. Lysdioden på datapluggen blinkar till
  4. Aktivera Bluetooth-funktionen på din smartphone
  5. Välj datapluggen i Bluetooth-inställningarna
  6. Öppna ConnectedVan-appen
  7. Välj datapluggen i inställningarna
  8. Ange Bluetooth PIN-kod (du hittar den på datapluggens förpackning)
  9. Bluetooth-ikonen i appen blir grön när den är ansluten
  10. Fordonet läggs automatiskt till på webbportalen för din vagnpark
Min smartphone visar inte datapluggen i listan över Bluetooth-enheter. Vad kan jag göra?

Datapluggen sänder endast Bluetooth-signaler när tändningen slås på. Du behöver låta tändningen vara på i cirka två minuter innan datapluggen och din smartphone kopplas ihop via Bluetooth. Hade du inte slagit på tändningen innan du försökte koppla ihop med Bluetooth, slå av tändningen och slå på den igen. Efter ett par minuter bör du kunna koppla ihop din dataplugg med din smartphone. Om du inte lyckas efter upprepade försök, bör du kontakta närmaste serviceverkstad.

Jag vet inte vilken som är min dataplugg i listan över Bluetooth-enheter.

Datapluggen har alltid rubriken ”TOVFT” och sex olika siffror. Numret på din dataplugg hittar du både på själva datapluggen och på förpackningen direkt under PIN-numret för Bluetooth.

Hur säkert är det att skicka data via det mobila nätverket?

Överföringen av data görs med SSL (Secure Socket Layer) och kan därför inte manipuleras.

Efter den första anslutningen av mitt fordon till ConnectedVan-appen så visas en felaktig körsträcka. Vad kan jag göra?

I normala fall så blir du tillfrågad att ange nuvarande mätarställning på bilen vid den första anslutningen till ConnectedVan-appen. Om så inte är fallet, kan det vara på grund av att cacheminnet i din smartphones webbläsare är fullt. Rensa då cachen i telefonens inställningar (följ tillverkarens anvisningar för din smartphone och webbläsare), och koppla på nytt ihop datapluggen med din smartphone för att få frågan om nuvarande mätarställning. Annars kommer felaktiga uppgifter att genereras i körjournalen.

Volkswagen Dataplugg

Vanliga frågor och svar om Volkswagen Dataplugg.

Vad är en dataplugg?

ConnectedVan "DataPlug" är en certifierad produkt från Volkswagen och har utvecklats särskilt för ConnectedVan. Den ansluts med OBD2-gränssnittet i fordonet och hämtar fordonsdata som exempelvis varningsmeddelanden och överför detta via Bluetooth till förarens smartphone.

Varför behöver jag datapluggen?

Datapluggen används för att läsa data från fordonet som sedan överförs via Bluetooth med din smartphone till webbportalen där den är tillgänglig för dig som förare eller den vagnparksansvarige.

Var kan jag köpa datapluggen?

Datapluggen kan köpas hos din Volkswagen-återförsäljare. Fråga efter ConnectedVan Dataplugg.

What is a DataPlug reset?

Using a DataPlug reset, the cached VIN (vehicle identification number) of the last vehicle used can be reset on the DataPlug.

When do I need to perform a DataPlug reset?

When a vehicle change occurs, the VIN of the last vehicle used can be cached on the DataPlug.
This procedure allows for a faster connection to the last connected vehicle. Under certain circumstances, this can however lead to new vehicles not being recognised in the ConnectedVan app and ConnectedVan portal. Using a DataPlug reset, you can reset the saved VIN. The DataPlug will transfer the correct VIN of the new vehicle to the app and the portal.

How do I perform a DataPlug reset?
  1. Remove the DataPlug from the OBD2 interface with the ignition switched off.
  2. Turn off the ignition and insert the DataPlug in the OBD2 interface again in order to perform the DataPlug reset.
Vad kostar montering av datapluggen?

Datapluggen kan du köpa hos din Volkswagen-återförsäljare för ca 400:- exklusive moms och kan monteras på egen hand. Datapluggen får endast anslutas till din bils OBD2-uttag. Volkswagen-återförsäljaren bistår gärna med installationen.

Jag hittar inte OBD2-uttaget i min bil. Vad ska jag göra?

OBD2-uttaget sitter på de flesta Volkswagen-modeller under ratten. Du kan behöva öppna en lucka för att komma åt uttaget. Om kontakten inte passar, kan du köpa en adapterkabel hos din Volkswagen-återförsäljare.

Om du behöver mer hjälp kontakta din Volkswagen-återförsäljare eller ring vår kundtjänst gratis på telefonnummer 0800 7245059.

Hur testar jag om det finns en anslutning mellan appen och datapluggen?
  1. Se till att datapluggens kontakt sitter i OBD2-uttaget.
  2. Tändningen måste vara påslagen.
  3. Smartphone måste ha Bluetooth aktiverat.
  4. Datapluggen måste synas i telefonens Bluetooth-meny.
  5. Smartphone måste kopplas ihop med datapluggen genom PIN-koden för Bluetooth.
  6. Efter genomförd ihopkoppling visas den befintliga anslutningen i Bluetooth-menyn.
  7. Därefter startas ConnectedVan-appen och används med datapluggen. På appens startskärm visas en grön Bluethooth-ikon om ihopkopplingen fungerat. Annars är ikonen röd. Trycker du på ikonen kommer du direkt till Bluetooth-inställningarna, för att göra om inställningen.
Var finns den 8-siffriga PIN-koden för Bluetooth-koppling mellan appen och datapluggen?

Bluetooth-PIN finns på datapluggen samt i form av ett klistermärke på förpackningen. Om PIN-koden inte är läsbar, kontakta din Volkswagen-återförsäljare.

Kan en annan smartphone kopplas ihop med datapluggen?

Det går att ansluta flera smartphones till datapluggen, men det går endast att ha en aktiv anslutning åt gången.

Vem kontaktar jag om datapluggen inte fungerar?

Kontrollera först om datapluggen sitter i OBD2-uttaget på din bil. Kontrollera också om datapluggen eller OBD2-gränssnittet har synliga skador. I så fall kontaktar du din Volkswagen-återförsäljare.

Vad händer om jag inte har anslutit datapluggen för vissa resor med bilen?

När datapluggen åter är ansluten, registreras skillnaden i körsträcka och resulterar i en automatiskt post i körjournalen. Den vagnparksansvarige kan tilldela dessa resor till andra förare, så att körjournalen blir korrekt.

Gäller garantin när jag använder datapluggen i min bil?

Ja, eftersom datapluggen är en certifierad Volkswagen-adapter är garantiskyddet hos fordonet oförändrat vid användning i modeller från Volkswagen Transportbilar. Observera: Använd inte datapluggen med en tredjepartsprodukt, det kan påverka garantiskyddet.

Skickas data ävenn är motorn inte är igång, men tändningen är påslagen?

Ja, så snart tändningen slås på skickar datapluggen information till din smartphone. En resa registreras dock enbart när fordonet är i rörelse.

Skickas GPS-position via datapluggen eller via telefonen?

GPS-positionen bestäms via din smartphone om GPS är aktiverat i telefoninställningarna. Datapluggen har ingen GPS-mottagare.