Nya Amarok pickup fyrhjulsdrift i bergsmiljö

Volkswagen 4MOTION fyrhjulsdrift

Ta dig fram överallt
med Volkswagen 4MOTION

Innovativa funktioner som säkerställer perfekt väggrepp, optimal vägkänsla och återkoppling från styrningen även vid svåra körförhållanden. Med tillvalet 4MOTION permanent fyrhjulsdrift får du jämn fördelning av dragkraften mellan alla hjulen.

På grund av stor orderbank och komponentbrist av fyrhjulsdrivna versioner, kan vi för tillfället inte erbjuda 4MOTION till Caddy-serien.

Fördelar med
4MOTION fyrhjulsdrift

1
Gör det svåra enkelt

Det mesta som är svårt eller omöjligt med tvåhjulsdrift går som en dans med 4MOTION fyrhjulsdrift.

VW Caddy Cargo på en lerig väg
2
Hög säkerhet

Om ett hjul tappar fästet ser de andra till att du säkert tar dig fram. På det sättet undviker du jobbiga och farliga situationer som kan uppstå när vägarna är översnöade eller glashala.

Hjulen på en VW Multivan
Volkswagen Caddy Cargo skåpbil i kraftigt regn

Varför fyrhjulsdrift?

4MOTION gör det svåra enkelt.

Att dra upp ett tungt båtsläp på en hal ramp, att köra om över en bred mittsträng med snöslask, att dra ett hästsläp över en lerig parkeringsplats, att ta sig fram till en avsides belägen arbetsplats – eller till den egna fritidsstugan – genom ett flera decimeter tjockt snötäcke, att starta i och köra uppför en hal backe, bara att ta sig fram på vanliga vägar när snösvängen inte hunnit med efter ett rejält snöfall – ja, det mesta som är svårt eller omöjligt med tvåhjulsdrift går som en dans med 4MOTION fyrhjulsdrift.

Det mesta som är svårt eller omöjligt med tvåhjulsdrift går som en dans med 4MOTION fyrhjulsdrift.
Illustration VW Crafter med 4MOTION fyrhjulsdrift

Hur fungerar fyrhjulsdrift?

Fördela kraften till hjulen som behöver det mest.

Generellt sett så är själva hjärtat i en fyrhjulsdrift den så kallade mittdifferentialen. Den finns placerad mellan fram- och bakaxlarna och dennes uppgift är att fördela drivkraften mellan axlarna. Om axlarna har olika rotationshastighet, som till exempel om en av dem slirar på ett isigt eller grusigt underlag, så fördelas drivkraften i motsvarande grad, och ger alltså hjulen med bäst fäste mer kraft.

För Amarok så erbjuds en mekanisk fyrhjulsdrift. Det innebär att bilen alltid drivs på fram- och bakaxel men att kraften fördelas efter behov (vanligtvis 40-60).

För övriga modeller så erbjuds fyrhjulsdrift med svensk Haldex-koppling, som automatiskt aktiveras när något hjul tappar fästet.

Volkswagen Iltis: Överlevaren
Fyrhjulsdriftens födelse

Vi åker till Danmark och återupplever fyrhjulsdriftens födelse. Utvecklad för militären – men det var först när en tysk-svensk förare segrade i det legendariska ökenrallyt Paris-Dakar 1980 som världen fick upp ögonen för den lilla armébilen Iltis.

Vanliga frågor och svar om fyrhjulsdrivna bilar

Bygg din helt unika
Volkswagen Transportbil

Bästa sättet att lära känna våra bilar är att provköra själv

Biltester och recensioner
Vad tycker andra om Volkswagen Transportbilar?