VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo står parkerade bredvid varandra

ID. Buzz & ID. Buzz Cargo: Pressomdömen

Gå direkt till pressomdömen för:

ID. Buzz

ID. Buzz Cargo

”Ren glädje!” – ID. Buzz får fina omdömen av pressen

Alexander Dahlin sitter i bakluckan på en VW ID. Buzz och tittar ut över soluppgången.

Roadtrip till Sicilien! Så laddar och campar du med ID. Buzz på långresan

Följ med på en roadtrip från Stockholm till Sicilien med ID. Buzz! Hur funkar det med laddning i Europa? Hur långt kommer man på en laddning? Hur campar man med ID. Buzz? Vi har samlat massor med fakta och tips kring hur man semestrar med ID. Buzz i denna reseskildring som är uppdelad i tre avsnitt.

En eldriven storlastare med 340 hk
Mattias Rabe
Journalist, Teknikens Värld
Elminibussen VW ID. Buzz GTX med fyrhjulsdrift framför ett hus med palmer.

Feber.se

Vi har kollat in nya Volkswagen ID. Buzz GTX. Fotbollsfraktarracer!

Roger Åberg på Feber testar nya ID. Buzz GTX och svarar på frågan: Är detta drömmen för det lilla fotbollslaget?

I GTX-utförande så får den två elmotorer och något som är välkommet i Sverige – fyrhjulsdrift! Den bakre motorn är på 286 hästar. Motorn fram är på 109 hästar och tillsammans levererar de 340 hästar. Borde räcka för den här bilen kan man tycka. 0 till 100 km/h går på 6,5 sekunder och det gäller för båda versionerna som kommer.

En röd VW ID. Buzz GTX elminibuss med fyrhjulsdrift och släp.

Teknikens Värld

Volkswagen ID. Buzz GTX officiell – kraft och fyrhjulsdrift

Skulle nu inte bilen räcka till för att få plats med allt du vill ha med dig är det möjligt att koppla på ett släp (eller exempelvis husvagn). Mest får ID. Buzz GTX med kort axelavstånd dra – upp till 1 800 kilo. Den längre varianten får ”bara” dra upp till 1 600 kilo, å andra sidan rymmer själva bilen mer. Dragvikterna är betydligt högre än för vanliga ID. Buzz Pro med 150 kW-elmotor (204 hk) då den bara får släpa med sig 1 000 kilo.

Närbild på bikakegrillen på en röd VW ID. Buzz GTX med fyrhjulsdrift.

Elbilen.se

Kraftfullaste folkabussen hittills – dags för ID. Buzz GTX

Optiskt har ID. Buzz GTX försetts med ett sportigare uttryck i form av samma svarta luftintag i fronten med bikakemönster och de nya triangelformade varselljusen som vi redan sett hos ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer. Som standard står bussen på nydesignade 19-tumsfälgar. Som tillval finns två versioner av fälgar på 21 tum. ID. Buzz GTX går att få i en ny röd färg, samt ytterligare sex lackfärger och fyra tvåtonskombinationer.

En röd VW ID. Buzz GTX med fyrhjulsdrift uppställd på en gräsmatta.

Carup.se

Så snabb är nya hippiebussen VW ID.Buzz GTX

För ett halvår sedan gick det rykten om att Volkswagen tänkte droppa GTX som används på deras elbilar. Men nu har tyska biljätten släppt tre nya modeller med GTX där den nya snabba hippiebussen ID.Buzz GTX är den tredje och senaste.

En av världens snabbaste bussar.
William Karlsson
Journalist
Peter Esse tar plats i baksätet på en VW ID. Buzz 7-sits.

Peter Esse

7-sittsiga ID Buzz long kan inte komma snabbt nog

ID Buzz är en trevlig eldriven minibuss men den borde vara större och dessutom ha AC till de därbak. Med nya 7-sittsiga längre ID Buzz som kommer i slutet av 2024 har man löst det. Jag tar en titt och knappt förstå hur mycket utrymme det är för mig.Jeg har over hele sommeren kørt rundt i en privatleaset ID. Buzz, og har haft en fest. Men bestemt ikke alt er lige rosenrødt og postivt. Der er en del gode ting og også en del mindre gode ting ved bilen.

Motorhuven på en tvåfärgad VW ID. Buzz.

Gröna mobilister

Gröna Mobilister testar den moderna tolkningen av den klassiska folkabussen

ID. Buzz är en sympatisk elektrisk minibuss som kombinerar nostalgi med modernitet på ett tilltalande sätt. I lanseringsskedet har den lidit av att inte ha någon värmepump men det ska Volkswagen nu råda bot på nu. ID Buzz väcker ett visst habegär – retrocharmen gör att man vill behöva en.

Jag ”villhöver” den som man brukar säga...
Stefan Andersson
Gröna mobilister
David Guldager kramar om sin VW ID. Buzz.

David Guldager

Dette burde ALDRIG være muligt: Langtidstest af ID. Buzz

Jeg har over hele sommeren kørt rundt i en privatleaset ID. Buzz, og har haft en fest. Men bestemt ikke alt er lige rosenrødt og postivt. Der er en del gode ting og også en del mindre gode ting ved bilen.

Barnfamilj i nya VW ID. Buzz 7-sits elminibuss.

Carup

Bildextra: Nu blir VW ID.Buzz buzzig på riktigt

Nu presenterar Volkswagen en riktigt buzzig ID.Buzz i den kaliforniska semesterorten Huntington Beach. Nu är ID.Buzz förlängd med 25 centimeter och får innerutrymmen som det anstår en Folkabuss. Den nya större modellen kommer till Sverige i början av nästa år som en fem-, sex- eller sjusitsig bil. Den är också rejält uppgraderad med många nyheter som hämtats från ID.7.

Sofyan Beys bredvid en tvåfärgad VW ID. Buzz.

Redline Reviews

The 2025 Volkswagen ID.Buzz 3-Row Is An Electric Bus Designed To Make Vans Cool Again

We've been waiting a LONG time, but the reborn #Volkswagen #Microbus is finally back as the 2025 #IDBuzz 3-Row. This iconic people mover is now all-electric and its built on the very flexible #VW MEB platform, which means a larger 91 kWh battery pack and up to 330 HP if you get the Dual Motor AWD Buzz. The #VolkswageIDBuzz will sit at the top of the ID family in the lineup and expect the pricing to reflect that when this vehicle goes on sale in mid 2024.

VW ID. Buzz 7-sits med fällda säten.

Allt om elbil

En första titt på nya förlängda Volkswagen ID. Buzz med 7 sittplatser

Nya ID. Buzz får en nyutvecklad elmotor på 210 kW (286 hk). Det är samma motor som presenterades i samband med premiären av Volkswagen ID.7. I den längre ID. Buzz sitter också ett nytt större batteri på 91 kWh (85 kWh netto) vilket ska ge en utökad räckvidd. 

Genomskärning av VW ID. Buzz 7-sits.

Allt om elbil

Volkswagen ID. Buzz med 7-sittplatser – så blir den i Europa

Sedan premiären har det kommit en hel del nya detaljer och specifikationer om vad vi kan förvänta oss här i Europa. Volkswagen räknar med att nya ID. Buzz med 7-sittplatser kan börja säljas under första halvan av 2024 och lanseras på svenska marknaden under andra halvan av 2024. Den förlängda modellen får då 7 säten fördelade över tre sätesrader.


 

Motorjournalisterna testar nya VW ID. Buzz elminibuss

Wayke testar

Videorecension

"Vilken bil har haft mer genomslag (buzz på engelska) än Buzz? Jag älskar när bilföretagen lyssnar och faktiskt sätter knasiga prototyper i produktion."

Förarmiljön i VW ID. Buzz elminibuss

auto motor & sport

Bättre än en SUV? Förnuft & Känsla testar Volkswagen ID. Buzz

Den nya Folkabussens formgivning har tagit världen med storm och erbjuder utrymmen som får alla suvar att framstå som trånga. Är det äntligen dags för MPV-bilarnas revansch? Peder är intresserad och funderar på om det här kan vara den perfekta hundbilen? Alrik gillar att den är så stor, mjuk och fin att köra.

Videon svarar på frågor som: Hur långt kommer man på en laddning? Imponerar kvalitetskänslan och infotainment? Finns det värmepump? Går det att öppna bakfönstren? Finns det värme längst bak? Blir hundkänslabetyget högt?

Elbilsmagasinet testar VW ID. Buzz och Tesla Model Y.

Elbilsmagasinet

VW ID.Buzz VS Tesla Model Y

I den här videon går Kristoffer igenom Volkswagen ID.Buzz och Tesla Model Y. Han jämför hur praktiska bilarna är och provkör dom för att jämföra hur känslan och hjälpsystemen fungerar.

Kristoffer testar VW ID. Buzz.

Elbilsmagasinet

Volkswagen ID.Buzz - Testad

Kristoffer recenserar ID. Buzz på djupet. Han kör och testar den, tittar på insidan, utsidan och bagaget med mera.

Det är sällan en bil skänker så mycket glädje till omgivningarna som Volkswagen ID. Buzz gör.
Allt om elbil
VW ID. Buzz i Bayleaf green på kurvig väg i bergen

Allt om elbil testar

Volkswagen ID. Buzz imponerar i 1000 kilometerstest med supersnabb laddning

Volkswagen ID. Buzz imponerar i testerna med laddhastigheter över de utlovade 170 kW och en förhållandevis hög laddkurva. Den laddar alltså snabbt och blir därmed snabbt redo för vägarna igen.

Om det varit varmare ute skulle den kunna, trots högre förbrukning, utmana modeller som Audi e-tron 55 och Tesla Model X Raven, men också andra MEB-bilar från Volkswagen, just för att den laddar så snabbt.

– Efter att ha spenderat så mycket tid i ID. Buzz kan jag säga att det är en fantastisk bil. Den är så fin, och det känns inte som en skåpbil vilket jag gillar. Den är riktigt imponerande, avslutar Björn Nyland.

Fram- och baksätet på en VW ID. Buzz elbil

Bytabil.net

Test Volkswagen ID. Buzz

Komforten i ID Buzz är väldigt behaglig och jag skulle inte ha något emot att åka på en utlandssemester i denna minibuss. Ja, sikten är helt fantastisk när man sitter högt och kan se ut genom den stora framrutan samt de stora sidorutorna. Man får till och med en känsla av att ID Buzz är större inuti än utanpå då takhöjden är helt fantastisk. Personer men en längd över 2 meter kommer inte ha några problem att färdas i en ID Buzz.

ID. Buzz Cargo

Semler Mobility går igenom ID. Buzz Cargo.

Semler Mobility

Udforsk bilen: Volkswagen ID. Buzz Cargo (2024)

I denne video dykker vi ned i modellen ID. Buzz Cargo fra Volkswagen Erhvervsbiler og udforsker modellens specifikationer og egenskaber, så man får et indblik og en gennemgang af bilen på dansk.

Planet Car View ger en ful review av ID. Buzz Cargo.

Planet Car News

2023 Volkswagen ID. Buzz Cargo | Full Details, Driving, Exterior, Interior & Practicality

Discover in detail the all-new 2023 Volkswagen ID. Buzz Cargo: Exterior, driving, interior, cargo and practicality. ID. Buzz is right at home in tight, inner-city spaces. It's amazingly agile. The ID. Buzz Cargo means the maximum flexibility. Numerous loading features are available.

VW ID. Buzz Cargo lastas med gaffeltruck

Högsta Växeln testar

Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz Cargo – den levererar

Volkswagen ID. Buzz Cargo leverar ett besämt vettigt helhetspaket inom transportbilssektorn. Räckvidden är bra, snabbladdningen likaså och även lastkapacitet är klart godkänd. Faktumet att den rent imagemässigt skriker elbil är även en klar fördel.

Slutbetyg: 4/5

VW ID. Buzz Cargo på strandväg

CNP (nyhetsbyrå), Uppsalatidningen, 29 september, 2022

”En kul kompis man vill lära känna betydligt närmare”

”Formspråket förmedlar en spelglädje och ett sätt att ta ut svängarna som är smått unikt i bilvärlden”

”Man färdas riktigt bekvämt och insteget till baksätet är smidigt tack vare dubbla skjutdörrar”

”En milslukare av rang men samtidigt smidig som en balettdansös med utmärkt svängradie och perfekt runtomsikt”

VW ID. Buzz Cargo lastutrymme

Elbilen, nr 9 2022

”Det mest unika med ID. Buzz Cargo är ändå räckvidden, och laddningen. […] finns hittills inga andra transportbilar som kan konkurrera med det.”

”Det är mycket folk ute på gatorna, och det är många som vänder sig om, tittar, pekar. Och den sticker ut i trafiken, som en färgglad ljusklick i den annars ganska jämngrå strömmen av bilar.”

”Storleken till trots är den ändå lättmanövrerad i stadstrafiken och det är lätt att känna var man har bilen på vägen”

”Mycket komfortabel att köra och åka i. Man sitter högt och bekvämt med mycket rymd och luft omkring sig.”

”Buzzen rör sig piggt på motorvägen”

”De har framför allt gjort en praktisk och funktionell bil som är kul att köra”

”Att unga köpstarka personer vänder sig efter bilen på gatan lär dessutom vara allt annat än besvärligt för företaget som behöver en bil att köra transporter med”

VW ID. Buzz Cargo från sidan

Trailer, nr 10, 2022

”Kommer inte ens ihåg när jag satt så pass bekvämt i ett lätt transportfordon”

”Den relativt långa hjulbasen på tre meter, korta överhäng, låg vikt med motorn placerad mellan bakhjulen och batteriet under golvet i lastrummet ger utmärkta vägegenskaper.”

”Styrningen är distinkt med bra vägkänsla och bra svängradie. Ljudnivån är låg, sittkomforten mycket god och fjädringen fast utan att vara stötig.”

”Vi blev snabbt bekanta med reglage och funktioner och övergripande var den mycket trevlig att köra.”

”Bilen väckte känslor, människor pekade och fotograferade under provkörningen och vi fick många positiva kommentarer.”

Förarmiljön i VW ID. Buzz Cargo eltransportbil

Teknikens Värld, nr 20, 2022

”Vi öppnar, känner och klämmer, mäter och Cargo imponerar”

”Med moderna assistanspaket och digital instrumentering tar VW ett rejält kliv bort från den gamla sanningen att skåpbilen får leva med personbilens gamla uttjänta teknik. VW lanserar person- och transportbil samtidigt och med samma grundteknik.”

”Den här bilen är en dröm för den stressade budbilschauffören”

Man lastar frukt i en VW ID. Buzz Cargo

Trucking Scandinavia, nr 11, 2022

”En elmotor på 204 hk gör bilen pigg att köra och då framför allt i stadstrafik där det höga vridmomentet från start gör bilen både lättkörd och snabb iväg ur startblocken.”

”Väghållningen är riktigt bra tack vare låg tyngdpunkt och bra viktfördelning kryddat med en något styvare fjädring än systermodellen ID. Buzz”

”Rätt använd, läs laddning under natten och under lunch vid behov, blir eldrivningen ett bra alternativ både ur ekonomisk synvinkel och när det gäller miljö, förarmiljö och körkänsla.”

”Ska vi summera Volkswagens första lättlastare på ID-plattformen så är den i det närmaste oslagbar i stadstrafik där den även kommer in i alla miljözoner utan problem.”

Mer information

Volkswagen
ID. Buzz Cargo

Volkswagen
ID. Buzz

Mer information