Emils Transporter är både snickarverkstad och fjällhotell
En härlig snowboarddag i solen slår det mesta om du frågar Emil Ekelund.
– Det finns ingen bättre känsla än att tura uppför ett berg i perfekt snö och prata om livet, och sen åka ett fantastiskt åk. Den glädjen går inte att beskriva, säger Emil entusiastiskt.
Hans devis är därför att ”man jobbar för att vara ledig”. Under tio år säsongsjobbade Emil som snowboardinstruktör i Åre vintertid och som snickare hemma i Skåne sommartid.
– Jag har alltid värdesatt friheten före allt annat. Jag startade eget för att vara fri att sticka i väg och åka snowboard när jag vill. Är det bra snö i Frankrike kan jag kasta in snowboarden i bilen och sticka.
Den är unik och byggd efter mina ändamål och önskemål.Emil Ekelund
Därför är hans stora Transporter oumbärlig både i jobbet och privat – Emils krav är nämligen höga. Stort skåp för verktygen, fyrhjulsdrift, dubbla batterier, lucka bak, backkamera, dubbla skjutdörrar, två bekväma kaptensstolar med armstöd…
– Tillvalslistan på min Transporter är lång, säger han och skrattar.
– Den är unik och byggd efter mina ändamål och önskemål. Jag köper en bil för att ha den länge, så den ska fylla alla funktioner, och det blir inte mycket dyrare att få den exakt som jag vill.
Som egenföretagare njuter Emil Ekelund av det bästa i livet: snowboardveckor i såväl fjällen som alperna, kajakpaddling och cykelturer i skog och mark och däremellan snickarjobb på den egna firman Goodwood.
För åtta år sedan ”råkade” Emil köpa ett hus i den lilla byn Röddinge i Skåne. Planen var att fixa och sälja huset, snickare som han är. I stället blev han kvar.
– Nu försöker jag övertala mina vintervänner att Röddinge är centralpunkten för skid- och snowboardåkning i Europa. Vi har precis lika långt till Svenska och Norska Fjällen som till Alperna, det är optimalt, säger Emil.
Det blir många vändor till snön både i norr och söder varje år för Emil och sambon Tove, och då får bilen ofta agera bostad på vägen. Med ett tre meter långt skåp bak är det inga problem.
– Jag har specialbyggt en säng med förvaring under som man kan dra ut till en dubbelsäng. Och även om det är -30 grader ute så kan jag sätta i gång värmen så att det är 20 grader innan när vi ska sova.
Tack vare dieselvärmaren är bilen alltid varm och skön.
– Jag har en värmeväxlare i skåpet som jag startar via mobilen, så även när man bor i bilen och det är -20 ute, så är det 20 grader varmt inne när man ska sova. Som hantverkare slänger man också ofta in blöta verktyg där bak, men de torkar snabbt.
Sommartid hänger Emil cyklarna på sin Transporter, spänner fast kajakerna på taket och sedan är äventyret inom räckhåll. Det blir även en del klättring och downhill.
– Det blir ett himla blandmissbruk av sporter och då är den här bilen perfekt, säger han och skrattar.
Plats behöver han aldrig oroa sig för.
– Jag har lång hjulbas på bilen så skåpet är typ tre meter långt. Utrymmet gör att man skämmer bort sig själv och packar med precis allting, utifall att…
Ingen bil är bekvämare att åka i!Emil Ekelund
Trots att bilen är stor så är körkomforten oslagbar enligt Emil, något som var avgörande vid köpet. Ofta åker Emil och Tove 200 mil upp till Riksgränsen eller ner till Alperna.
– Ingen bil är bekvämare att åka i! Jag har valt två fullt justerbara kaptensstolar med armstöd på båda sidor och kan bila nio timmar utan att vara trött i rygg och rumpa eller så. Sträckkör jag en vanlig bil får jag träsmak och får bryta mig ur bilen, men här sitter man högre upp i en skön fåtölj.
Komforten slår familjens privatbil, och även andra märken om man frågar Emil.
– Den är tyst och man slipper skak, skrammel och vindmotstånd som man får hos konkurrenterna. Körkänslan bakom ratten, väghållningen och bullernivån är mer som att köra en Passat än en stor bulkig skåpbil, säger Emil.
Tack vare fyrhjulsdriften kan han ta sig fram överallt, i ur och skur.
– Jag kör nästan alltid med tungt lastat släp med material, och utan fyrhjulsdrift skulle jag slira sönder kundernas gräsmattor.
Emils motto är att en bil ska underlätta livet. Därför har han utrustat den med flyttbara hurtsar för verktyg och har valt skjutdörrar på båda sidor för att lätt nå det han behöver.
– Sen är lucka bak i stället för dörrar en riktig game changer! Du får ett regnskydd du kan stå och jobba under och även i ösregn är verktyg och material skyddade. Sen får man någonstans att dricka morgonkaffet, säger livsnjutaren Emil.
Ett annat oumbärligt tillval för Emil är dubbla AGM-batterier med skiljerelä. Detta gör att han kan ha skåpbelysning och strålkastarljus på en hel dag utan att dra slut på batteriet.
– Jag får arbetsbelysning och kan dessutom ladda alla batterimaskiner i bilen, utan att oroa mig över batteriet. Det är perfekt för en arbetsbil i ett land där det ju är det mörkt halva året.
Därför älskar Emil sin Transporter
Ett måste när jag ska koppla på tunga släp själv.
Inga dörrar i vägen och jag får ett bra väderskydd.
Då når jag lätt verktyg och packning.
Oumbärligt när jag kör tungt i snö och lera.
Startas via mobilen och ger en varm, torr bil.
Med tre meter långt skåp får allt plats!
Komfort som ingen annan bil.
Gör att jag kan få full information från telefonen när jag kör.
Arbetsbelysning och maskinbatteriladdning är i gång hela dagen, utan att jag oroar mig för att kunna starta och köra hem.
Jag föll tidigt för Volkswagen, bra köp för att de har bra andrahandsvärdeEmil Ekelund
Men det Emil älskar mest med bilen är ändå den unika färgsättningen – som han givetvis specialbeställt.
– Den ser ut som en California camperbuss. Alla känner igen min bil. Nackdelen är att väl att man inte kan smyga, säger Emil och skrattar.
Även nästa bil kommer bli en Volkswagen för Emil.
– Jag föll tidigt för Volkswagen, bra köp för att de har bra andrahandsvärde. Jag köpte en Passat för 50 000 som jag hade två år och sen sålde för 60 000. Varje gång jag bytt bil så sonderar jag marknaden och väger för och nackdelar, men de andra märkena har inte kunnat leva upp till mina krav. Man ser saker hos Volkswagen och bara ”oh, det där vill jag ha”. Konkurrenterna kan inte leverera den bredd som Volkswagen har på tillval.
Emil följer med spänning utvecklingen av elbilar och har redan byggt solcellsanläggning hemma för att kunna ladda gratis.
– Min nästa bil kommer kanske bli en elbil, vi måste ställa om för miljöns skull.
Att få sin nuvarande Transporter såld är inget han behöver oroa sig för.
– Min bil är jätteeftertraktad! Jag har blivit kontaktat av bilfirmor som vill köpa den för lika mycket som jag gav, trots att den är tre år och gått 6 000 mil.