Företaget Nordelektro byter till ID. Buzz Cargo.
Intervjuer

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

Intervjuer

Därför beställer Nordelektro 40 stycken ID. Buzz

20 december 2022

Elinstallationsföretag Nordelektro lever som dem lär. I början av nästa år kommer hela 60 av bolagets 77 servicefordon bytas ut till el, där ID. Buzz Cargo var det självklara valet i omställningen.

Bilen är ett viktigt arbetsredskap för medarbetarna på Nordelektro i Skellefteå. De utför elinstallationer hos bostadsrättsföreningar och tyngre industrier med fordonsladdning som spetskompetens, därför var det en självklarhet för företaget att även deras företagsbilar skulle drivas på el.

Volkswagen ID. Buzz Cargo elskåpbil
 Volkswagens nya ID. Buzz Cargo blev ett självklart val för Nordelektro när det kom till val av elbil.

Skellefteå ligger i framkant när det kommer till elektrifiering. Samhället har gjort en stor omställning, mycket tack vare Northvolts etablering som Sveriges första batterifabrik i större produktion. Vi mötte Mattias Broman, VD för Nordelektro, när han befann sig på Northvolts batterifabrik i Skellefteå.
 – Det är kul att ett lokalt företag får vara på en internationell arbetsplats och att de har gett oss förtroendet att hjälpa dem med kraft och högspänning, som är en viktigt del i fabriken.

Northvolts etablering märks ute på stan i Skellefteå. Det pratas nu förtiden om hur röjsågarna ska gå på el, likt båtar och grävmaskiner. Språket i stan har också breddats med mycket nytt folk som flyttat dit.
 – Nu måste man till och med boka bord på restaurangen och det är vi ju inte riktigt vana vid i Skellefteå, säger Mattias med ett skratt.

Idag har Nordelektro 77 olika arbetsfordon. Under 4 – 5 års tid har de kört Volkswagen Caddy Maxi som varit väldigt populära bland personalen just på grund av komforten.
 – Vi har märkt både vid rekrytering och nyetablering att det är otroligt viktigt för medarbetarna med vilken typ av arbetsfordon de får, att det rymmer rätt saker och att det fungerar för andra typer av transporter än bara verktyg.

Vi har märkt både vid rekrytering och nyetablering att det är otroligt viktigt för medarbetarna med vilken typ av arbetsfordon de får [...]
Mattias Broman
VD, Nordelektro

Men även om Nordelektro har varit nöjda med sina nuvarande bilar är de redo att driva på samhällets omställning. Som ett elinstallationsföretag som jobbar mycket med fordonsladdning vill de leva som de lär, fullt ut. Volkswagens nya ID. Buzz Cargo blev därför ett självklart val för Nordelektro när det kom till val av elbil.
– Elbilar är framtiden, menar Mattias. Det är dags att kliva på tåget fullt ut, därför gör vi den här satsningen att byta ut alla våra bilar till elbilar. Därför har vi nu beställt 38 stycken ID. Buzz Cargo och 2 stycken ID. Buzz för att växla upp vår egen omställning.

Mattias berättar att det faktiskt varit medarbetarna som varit mest drivande i elbilsfrågan.
 – Personalen är riktigt taggade. Det har varit huggsexa om vem som ska få köra först när de kommer.

Personal hos företaget Nordelektro
Hos Nordelektro är det medarbetarna som varit mest drivande i elbilsfrågan

Se filmen om Nordelektro och mötet med ID. Buzz Cargo för första gången

--:--
Den elektriska folkabussen

Nya ID. Buzz Cargo

Den elektriska folkabussen

Nya ID. Buzz Cargo

VW ID. Buzz Cargo elskåpbil
Maximal räckvidd: 425 km (WLTP)
Laddar från 5 till 80%: 30 min
Batterikapacitet: 77 kWh (netto)
Dragvikt: 1 000 kg
Max. lastvikt: 630 kg

Du kanske också gillar

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

Därför har vi bokat
ID.Buzz och ID.Buzz Cargo

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

ABT e-Caddy och e-Crafter
Elfirman klarar transporterna på el

15 laddade frågor om livet med elbil 

Du kanske också gillar