ID. Buzz & ID. Buzz Cargo: Pressomdömen
Gå direkt till pressomdömen för:
”Ren glädje!” – ID. Buzz får fina omdömen av pressen
Bytbil
Test: VW ID. Buzz Pro Lång – den ultimata familjebilen
Bakom den charmiga och oförändrade designen finns både en ny elmotor, ett nytt batteri och ett uppdaterat infotainmentsystem – men det verkar inte vara det som fångar uppmärksamheten.
Man kan enkelt lasta in bilbarnstolar, badleksaker och barn i kupén och fortfarande hitta plats för mer grejer. Fullvuxna personer kan sätta sig längst bak och vara fullt bekväma, vilket enligt min mening öppnar upp för en helt ny kundgrupp.
Vi Bilägare
Test av snabbladdning
2025-06-17
Tesla var tidigt ute både med ett eget laddnätverk och hög laddeffekt i sina elbilar. Men nu har många andra märken kommit ikapp och kört förbi, visar ett nytt test av snabbladdning från Norge. Laddning 10–80 procent i sommartemperatur vid en snabbladdare med maxeffekt på 400 kW, ID. Buzz laddade på 28 minuter.
Nu däremot kan du nästan fira jul med hela släkten i den stora skåpbilen.Simon HallenslevBytbil
Vi Bilägare
Rekord i sommarens stora räckviddstest
2025-06-05
I Norge har säsongens stora räckviddstest för elbilar genomförts i samarbete mellan norska NAF och Motor. Hela 15 av 27 bilar körde längre än sin officiella räckvidd innan de stannade – fler än vanligt. ID. Buzz rullade 450 km vilket endast är 1% skillnad jämfört med den officiella räckvidden på 456 km.
elbilen.se
Provåkning av självkörande ID.Buzz och nya stödet till elbilar
2025-06-19
"Carl berättar om en provåkning av en självkörande Volkswagen ID Buzz, Fredrik berättar vad han kan om nykörda Lexus RZ och så undrar vi om man tappar hår på bröstet om man kör elbil. Viktig fråga. Häng med!"
Roadtrip till Sicilien! Så laddar och campar du med ID. Buzz på långresan
Följ med på en roadtrip från Stockholm till Sicilien med ID. Buzz! Hur funkar det med laddning i Europa? Hur långt kommer man på en laddning? Hur campar man med ID. Buzz? Vi har samlat massor med fakta och tips kring hur man semestrar med ID. Buzz i denna reseskildring som är uppdelad i tre avsnitt.
Gröna mobilister
Volkswagen ID. Buzz 7-sits - som gjord för långresa
2025-04-10
ID Buzz med lång hjulbas har potential att passa den stora familjen, den som skjutsar ofta eller den som har behov av ett enormt lastutrymme – den tredje sätesraden kan plockas bort och då kan man lasta flera kubikmeter.
Sammanfattningsvis är ID Buzz en sympatisk minibuss som ger förhållandevis mycket bil för pengarna – på flera sätt. Med ett pris på drygt 650 000 kr kostar den ungefär lika mycket som en stor el-SUV, men kan erbjuda betydligt större transportmöjligheter än de flesta andra i prisklassen.
GTX ger en extra krydda – något man kan välja för skojs skull (eller för att kunna dra fler kilo med dragkroken) – men som inte behövs för att uppskatta ID. Buzz.Morten Bek
Bytbil
Test: VW ID. Buzz GTX är snabbare och snyggare – men är den nödvändig?
Det är ofrånkomligt – och fullt rimligt – att höjden och bredden på ID. Buzz går ut över strömförbrukningen. Ingen ID. Buzz, inte ens den långa med 91 kWh batteri, klarar mer än 468 kilometer på en laddning. Men man vet redan om att det krävs lite fler laddningar om man skaffar en ID. Buzz. Man inser också snabbt hur mycket man gillar den tyska modellen, som är rymligare än de största suvarna – och dessutom kör bättre än många mindre elbilar.
elbilen.se
Självkörning i nivå 4 – VW kör om Tesla med ID. Buzz AD
2025-06-18
Med ID. Buzz AD hinner Volkswagen före Tesla med att få ut självkörande fordon i nivå 4 på allmänna vägar. Nivå 4 är det näst sista steget på den femgradiga skalan för självkörande fordon och innebär att bilen klarar alla situationer själv inom ett begränsat område. 35 exemplar av den har börjat rulla på vägarna i tyska Hamburg som en del av taxitjänsten Moia där.
Allt om elbil
Provkört: 7-sitsiga Volkswagen ID. Buzz – är vad den borde varit från start
Juli 2024
"Även om det känns att ID. Buzz i grunden är en transportbil så är den väldigt trevlig att köra. Komforten är god och den känns trygg på vägen. En stor bidragande faktor är den mycket goda sikten runt hela bilen genom de stora rutorna. Volkswagen ID. Buzz har alltså aldrig varit mer redo för familjeäventyren som nu."
Teknikens Värld juli 2024
Provkörning av Volkswagen ID. Buzz Pro GTX LWB
"Moderna eldrivlinor är bra på att spara energi när fyrhjulsdriften inte används så numera är det inte så stor skillnad mellan drivning på en eller två axlar.
Den nya elmotorn på bakaxeln är på hela 286 hästkrafter med en motor även fram är den totala effekten hela 340 hästkrafter. Det fanns de som tyckte att gamla ID. Buzz var lite seg men det kan de knappast säga nu. Det skjuter på bra även i de brantaste uppförsbackarna."
Hela den glada uppsynen och lekfulla attityden gör ID. Buzz till ett glädjepiller.Kristofer RaskAllt om elbil
Feber.se 2024
Vi har kollat in nya Volkswagen ID. Buzz GTX. Fotbollsfraktarracer!
Roger Åberg på Feber testar nya ID. Buzz GTX och svarar på frågan: Är detta drömmen för det lilla fotbollslaget?
I GTX-utförande så får den två elmotorer och något som är välkommet i Sverige – fyrhjulsdrift! Den bakre motorn är på 286 hästar. Motorn fram är på 109 hästar och tillsammans levererar de 340 hästar. Borde räcka för den här bilen kan man tycka. 0 till 100 km/h går på 6,5 sekunder och det gäller för båda versionerna som kommer.
Carup.se Mars 2024
Så snabb är nya hippiebussen VW ID.Buzz GTX
För ett halvår sedan gick det rykten om att Volkswagen tänkte droppa GTX som används på deras elbilar. Men nu har tyska biljätten släppt tre nya modeller med GTX där den nya snabba hippiebussen ID.Buzz GTX är den tredje och senaste.
En av världens snabbaste bussar.William KarlssonJournalist
ID. Buzz Cargo
Högsta Växeln testar
Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz Cargo – den levererar
Volkswagen ID. Buzz Cargo levererar ett bestämt vettigt helhetspaket inom transportbilssektorn. Räckvidden är bra, snabbladdningen likaså och även lastkapacitet är klart godkänd. Faktumet att den rent imagemässigt skriker elbil är även en klar fördel.
Slutbetyg: 4/5
Urban Fjellström
Test VW ID Buzz Cargo 2024
"Jag tycker att ID Buzz har helt ok ljudnivå, även i 100 Km/t på landsväg, eller på bullriga och trasiga småvägar ute i ingenstans-land. Trots att den känns lite burkig designmässig i kupén så är den väl dämpad och ger ett bra intryck."