En grön folkabuss T2

Nostalgi och historia

Volkswagen Transportbilar
har en lång historia

Caddy och Transporter är tillsammans Sveriges mest populära laguppställning för transportbilar och de har båda en lång och spännande historia. Lär dig mer om deras berättelse och upplev gamla bilder från förr.

Folkabussens historia

Det finns inte så många gemensamma nämnare mellan den ursprungliga folkabussen med 25 hk och dagens Transporter, Multivan, Caravelle eller California. Här kan du se hur bilen under årens lopp har utvecklats och blivit rymligare, starkare och bekvämare.

Fem generationer Caddy

Det har hänt mycket på snart 40 år. Om du jämför dagens Caddy med den som såg dagens ljus 1982 är det helt olika bilar trots att de bär samma namn. Den gemensamma nämnaren är att det alltid varit en liten praktisk och ekonomisk skåpbil.

Artiklar från
Transportmagasinet Online

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Året är 1972 – och vad många inte vet är att det var just detta år som drömmen om en folkabuss med nollutsläpp föddes. En dröm som blir verklighet 50 år senare med ID. Buzz. Vi reser tillbaka till folkabussens rötter.

Den mest ovanliga VW T1 någonsin: Caterpillar Fox (1962) är tillbaka

Efter 60 år har VWCV-teamet restaurerat en unik folkabuss: komplett med larvfötter och allt!

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Volkswagen Camperwagen
Campingbussen

Caddy 1991

Folkabussen med fyrhjulsdrift

T2
Picknickbussen

För 60 år sedan

Elektromobil
Elbuss redan 1972

Volkswagen påbörjade arbetet med sin första eldrivna transportbil kallad “Elektromobil” redan 1972. Den baserades på andra generationens Folkabuss, och rejäla blybatterier gav upp till 70 kilometers räckvidd och toppfarten hamnade på ca 70 km/h.

Transporter
Mannen i speceributiken

Hemleverans med Transporter 1965.