En Volkswagen Elektromobil från 1972

Elbuss redan 1972

För 46 år sedan tog den tyska staden Stade utanför Hamburg emot Volkswagens första eldrivna transportbil; kallad “Elektromobil”. Forskningsprojektet baserades på andra generationen av Folkabussen, och rejäla blybatterier gav upp till 70 kilometers räckvidd och toppfarten hamnade på omkring 70 km/h.

150 bilar byggdes innan tillverkningen upphörde 1979. En av bilarna går att se på Volkswagens egna museum i Wolfsburg, Tyskland. (Auto Museum).

Ur Transportmagasinet nummer 1 2016

Idag kan du bekanta dig med I.D. Buzz.

En Volkswagen Elektromobil från 1972
Den elektriska folkabussen

Nya ID. Buzz

Den elektriska folkabussen

Nya ID. Buzz

VW ID. Buzz elminibuss
Maximal räckvidd: 422 km (WLTP)
Laddar från 5 till 80%: 30 min
Batterikapacitet: 77 kWh (netto)
Sittplatser: 5
Bagageutrymme: 1 121 l

Du kanske också gillar

VW ID. Buzz och ID. Buzz Cargo i tvåtonslackering med spegling i vatten framför

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Nya Volkswagen e-Crafter - 100 % eldriven

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

Förarplatsen i nya Volkswagen I.D. Buzz

I.D. Buzz
Framtidens mobilitet

Bild från 1961 på familj på utflykt med sin Volkswagen Campingwagen

Volkswagen Camperwagen
Campingbussen

ABT e-Transporter eldriven skåpbil framifrån

Framtiden är grön
med e-Transporter

Du kanske också gillar