Skissen som födde idén om "Folkabussen"
Från en skiss i ett anteckningsblock till en av Sveriges populäraste transportbilar. Under sina 70 år har den välkända folkabussen varit allt från en hippiesymbol, campingvän och transportfordon.
»Resten är, som det brukar heta, historia.«
1947 befann sig affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, vid Volkswagenwerk i Wolfsburg.
På fabriksområdet såg Ben Pon flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet. Här föddes en idé hos Ben Pon.
Plattenwagen-bilarna var i princip en fyrhjulig flakmoped med VW-motor bak och en lastyta framför föraren.
Vid ett möte med Volkswagens ledning skissade Ben Pon ned en spegelvänd version av Plattenwagen, där föraren placerades ovanpå framaxeln vilket gav massor av utrymme till last bakom en enkel hytt. Det var här idén om den klassiska ”folkabussen” föddes och snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – resten är, som det brukar heta, historia.
»Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra...«
När den andra generationens transportbilar från Volkswagen presenterades i Sverige gick de olika modellerna under officiella namn, så som Caravelle, Multivan eller Transporter. Men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup.
I Europa ser vi Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder.
I USA däremot är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster.
Mycket har hänt sedan den första VW Transporter rullade ut från fabriken. Idag finns det inte så många gemensamma nämnare mellan den ursprungliga folkabussen med 25 hk, dock bygger bilen fortfarande på samma idé men allt annat är nytt.
Dagens Transporter är rymligare, bekvämare, starkare, snålare och har bättre vägegenskaper. Transporter Skåp är den populäraste versionen och du kan få den både förlängd och förhöjd.
Du kan enkelt skräddarsy och anpassa Transporter så den passar dig och dina behov. Tack vare den senaste säkerhetstekniken kan du även utrusta Transporter med bland annat Multikollisionsbroms, parkeringsassistent, trötthetsvarnare och helljusassistent.