Volkswagen Transporter T1 1949.

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Från en skiss i ett anteckningsblock till en av Sveriges populäraste transportbilar. Under sina 70 år har den välkända folkabussen varit allt från en hippiesymbol, campingvän och transportfordon.

»Resten är, som det brukar heta, historia.«

1947 befann sig affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, vid Volkswagenwerk i Wolfsburg.

På fabriksområdet såg Ben Pon flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet. Här föddes en idé hos Ben Pon.

Plattenwagen-bilarna var i princip en fyrhjulig flakmoped med VW-motor bak och en lastyta framför föraren.

Vid ett möte med Volkswagens ledning skissade Ben Pon ned en spegelvänd version av Plattenwagen, där föraren placerades ovanpå framaxeln vilket gav massor av utrymme till last bakom en enkel hytt. Det var här idén om den klassiska ”folkabussen” föddes och snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – resten är, som det brukar heta, historia.

Första skissen på Volkswagen Transporter "Folkabussen".
En tidig version av flakbil.
Follkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra
»Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra...«

När den andra generationens transportbilar från Volkswagen presenterades i Sverige gick de olika modellerna under officiella namn, så som Caravelle, Multivan eller Transporter. Men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup.

I Europa ser vi Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder.

I USA däremot är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster.

Mycket har hänt sedan den första VW Transporter rullade ut från fabriken. Idag finns det inte så många gemensamma nämnare mellan den ursprungliga folkabussen med 25 hk, dock bygger bilen fortfarande på samma idé men allt annat är nytt.

Dagens Transporter är rymligare, bekvämare, starkare, snålare och har bättre vägegenskaper. Transporter Skåp är den populäraste versionen och du kan få den både förlängd och förhöjd.

Du kan enkelt skräddarsy och anpassa Transporter så den passar dig och dina behov. Tack vare den senaste säkerhetstekniken kan du även utrusta Transporter med bland annat Multikollisionsbroms, parkeringsassistent, trötthetsvarnare och helljusassistent.

Volkswagen Transporter 1
1950 – 1967. Den första modellen av den klassiska Folkabussen lanserades 1950 och hade en motor på 25 hk. Den blev med åren mycket populär och närmast kultförklarad. I Sverige såldes den fram till 1968 då den ersattes av en ny generation.
Volkswagen Transporter 2
1968 – 1980. Den andra generationen fick helt ny kaross med hel framruta i stället för delad. Den fick ny bakaxel och hade en större motor på hela 1,6 liter och 47 hk. Under 70-talet kom även fler och starkare motoralternativ.
Volkswagen Transporter 3
1980 – 1992. Under 80- och början av 90-talet hade bussens utseende förändrats. Jämfört med tidigare modeller byggde formgivningen på rakare linjer som är karakteristiska för tiden. Den fanns även med fyrhjulsdrift (Syncro).
Volkswagen Transporter 4
1991 – 2003. Nästa stora förändring kom 1991 då motorn placerades ovanför framhjulen samtidigt som den fick framhjulsdrift. Den fanns även med fyrhjulshjulsdrift. Förutom kombi introducerades modellerna Caravelle och Multivan.
Volkswagen Transporter 5
2003 – 2015. Med generation 5 ökade förarkomforten tack vare bekvämare framstolar, bättre ljudisolering och växelspak med Tiptronic-teknik. Den fanns bland annat med 5-cylindrig dieselmotor och en 3,2 liters V6 på 235 hk. ABS-bromsar var standard.
Volkswagen Multivan 6
2015 – 2019. 6:e generationen av Transporter. Här finns även California med campingfunktioner och upp till 4 sovplatser. Och Multivan som tack vare glidskenor i golvet möjliggör att enkelstolar, soffa och bord kan placeras efter egna önskemål.
Volkswagen Multivan T6.1
2020 – Omfattande uppdateringar har nu gett modellen namnet T6.1. Nu med bland annat ny instrumentbräda och uppkopplade funktioner och tjänster. Med den nya elektromekaniska styrningen tillkommer också en rad nya säkerhetssystem.
Senaste generationen T7

Volkswagen
Multivan eHybrid

Senaste generationen T7

Volkswagen
Multivan eHybrid

Familjebilen VW Multivan eHybrid

Med laddhybriden Multivan eHybrid klarar du de flesta av vardagens resor på eldrift.

5-7 platser
Upp till 49 km räckvidd med eldrift (WLTP)
Flexibel och ommöbleringsbar

Du kanske också gillar

Folkabussens historia

Caravelle Syncro
Vi kör till Tjernobyl
30 år senare

Volkswagen T6.1
Ikonen uppdaterad

Volkswagen Camperwagen
Campingbussen

Volkswagens elektrifiering fortsätter med Caddy och Transporter

Du kanske också gillar