Högt betyg när hantverkare testar nya Transporter
Text: Sofia Lundgren | Foto: Rickard Croy | 2025-04-16
Snickaren Emil Ekelund använder sin bil till allt från verktygsbod till lunchrum. När han provkör nya generationen Volkswagen Transporter märker han direkt skillnaden – mer komfort, högre dragvikt och smartare lastutrymme. En bil som verkligen är byggd för jobbet.
– Nya Transporter är mer som ett verktyg än en bil, säger Emil.
För mig och många andra hantverkare är bilen en problemlösare.Emil EkelundSnickare
Emil Ekelund märker direkt att det här handlar om en helt ny bil.
– Men det märks också att det är en ny typ av Transporter, den känns mer personbil än någonsin, säger han.
Emil bor i Röddinge norr om Ystad och driver eget som snickare. Dagarna är fyllda av byggprojekt, materialtransporter och maskiner som ska med till olika jobb. Emil kör ofta med släp och hans bil behöver vara lika mycket ett arbetsredskap som ett transportmedel. För honom är bilen lika viktig som vilket verktyg som helst – och ibland viktigare.
– För mig och många andra hantverkare är bilen en problemlösare. Den ska hämta, lasta, leverera. Det är så mycket som ska funka, så ju mer genomtänkt bilen är, desto lättare blir jobbet.
Emils nuvarande Transporter T6.1. är från 2021, och den är noggrant skräddarsydd med specialbeställningar för att passa hans behov och önskemål. Det behövs när bilen förutom att vara ett arbetsredskap också ska funka att bo i på olika resor. Emil och hans sambo Tove tar ofta bilen på snowboardresor i fjällen eller alperna eller för att paddla kajak eller cykla.
– När jag köpte min Transporter så beställde jag den exakt som jag ville ha den. Med komfortstolar, extra ljuddämpning och inredning anpassad för jobbet. Då var Volkswagen den enda som kunde erbjuda alla val jag behövde. Och bilen har verkligen hållit vad den lovade, den känns mer som en Multivan, säger han.
Se när Emil lastar nya Transporter
Se hela testet på Youtube (07 min 32 sek)
Nya Transporter klarar tyngre jobb
En stor skillnad med nya Transporter som Emil provkör är att den är byggd för att klara både högre dragvikt och högre lastvikt än förr – den maximala dragvikten är nu 2 800 kg, en ökning med 300 kg, och lastvikten har höjts till 1 330 kg. Även taklasten har höjts, till 170 kg. Viktiga uppgraderingar enligt Emil, för den som jobbar med bygg spelar det stor roll att bilen klarar att dra tungt och ändå är smidig att hantera.
– Jag kör med släp flera gånger i veckan. Det är så mycket som ska med eller behöver hämtas. Säg att jag behöver ha med mig en grävmaskin – då måste bilen ha hög dragvikt och klara av en tung last.
Fyrhjulsdriften är en annan funktion Emil inte vill vara utan.
– Det är A och O för mig. Jag kör ofta ut till kunder på landet, över gräsmattor eller uppfarter. Utan fyrhjulsdrift sitter man lätt fast – med den tar man sig fram överallt, året runt.
Smartare lastutrymme och genomlastning
Att bilen också vuxit invändigt är något Emil tydligt märker när bakluckan öppnas. Nya Transporter har nämligen fått bredare lastutrymme mellan hjulhusen – hela 15 centimeter mer än tidigare.
– Det är mycket när man lastar skivor eller otympliga verktyg. Plus att skåpet har plana sidor, så volymen är användbar hela vägen.
Och genomlastningsluckan är en funktion Emil inte visste att han behövde förrän han provade den.
– Jag får till och med in reglar som är 360 cm långa nu. Tidigare fick jag ta dem på taket eller i släpvagnen, nu är det bara att öppna luckan och slänga in dem.
Bakåtsikt och släp – ett nytt kapitel
För Emil, som ju ofta kör med släp, är backspeglar och sikten bakåt en viktig fråga. Där har nya Transporter fått ett rejält lyft.
– Den digitala backspegeln med kamera är grym. Och att den andra kameran, som visar en stor bild i infotainmentsystemet, ger vägledning när man backar – det är så smart. Med de dynamiska linjerna och riktningsvisaren så ser man exakt var dragkroken hamnar.
Han ler.
– Lyckas man inte backa med den här nya kameran, så kanske man inte ska köra med släp.
Backkameran kombineras med en tvådelad sidobackspegel som ger både överblick och bra sikt ned mot marken. Det gör både fickparkering och manövrering med släp betydligt enklare än tidigare.
Komfort, ljus och valfrihet
Kupén är tyst och rymlig, och för Emil är det värdefullt att kunna sitta bekvämt och ha kontroll över bilen i all typ av trafik.
– Trots att det är en stor bil är den lätt att manövrera. Alla hjälpmedel gör att man har koll, och den känns trygg att köra både i stan och på landet.
Bilen som Emil provkör har även IQ.Light, Volkswagens dynamiska ljussystem.
– Det ger riktigt bra ljus vid mörkerkörning. Den bländar ner automatiskt och anpassar sig hela tiden. Det behövs inga extraljus, vilket nästan är nödvändigt på många äldre modeller.
Valfriheten att kunna anpassa bilen efter sina behov är något Emil lyfter som en av styrkorna hos nya Transporter.
– När jag köpt bilar har jag gjort olika tillval för att få dem precis som jag vill ha dem. För mig är det superviktigt att kunna få exakt det jag behöver, inte kompromissa. Volkswagen är fortfarande bäst på det.
I vardagen använder Emil bilen till allt från att lasta in reglar och verktyg till att hämta och lämna material på olika byggen. Tack vare en rymlig skåpdel och funktioner som elektrisk sidodörr, genomlastningslucka och höga innermått är tillgängligheten riktigt bra – det går till och med att lasta med truck rakt in.
– Det är mycket som ska med varje dag, så tillgängligheten är viktig, förklarar han. Är bilen smart byggd, så slipper man krångla.
Små finesser lyfter helheten för nya Transporter
Den nya generationen Transporter går ett steg till. Kupén har uppdaterats med digitala skärmar, induktiv laddning för mobiltelefonen och fler smarta fack – detaljer som kanske verkar små, men som spelar stor roll för den som lever i bilen.
– Jag har alltid haft laddsladdar hängande överallt. Nu kan jag bara slänga telefonen på laddytan. Den ligger rätt direkt och laddar utan krångel. Småsaker, men det underlättar.
Något Emil också snabbt noterar när han kör är ljudnivån.
– Bilen är supertyst! Min egen bil är ljudisolerad med tillval, och den här Transportern är lika tyst som min. Det är lugnt i bilen och man slipper bli trött i huvudet av motorljud.
Sammantaget beskriver Emil nya Transporter som mer än bara ett fordon.
– Den här bilen är genomtänkt på riktigt. Den är mer som ett verktyg än en bil.