Sophie sitter bak i sin ombyggda VW Crafter.

”Frihet att bara kunna dra
– min Crafter gör det möjligt”

Text: Sofia Lundgren Foto: Tim Forsström Jakobsson/privat | 2025-05-02

Djupt under Stockholm bygger Sophie tunnelbana för framtiden. Men det är på vägarna hon hittar friheten – i en egenhändigt ombyggd Volkswagen Crafter som möjliggör cykeläventyr, skidresor och ett liv utanför rutinerna.

Sophie arbetar i tunnelbanebygget i Stockholm.
Foto: Privat

När Sophie jobbar sker det ofta drygt 100 meter under markytan. Hon är byggledare vid den framväxande tunnelbanestationen Sofia, mötesplats för de tunnlar som binder samman Kungsträdgården och Södermalm.

– Jag ansvarar för samordningen med entreprenören och bergproduktionens kvalitet samt säkerställer att arbetet utförs säkert, effektivt och enligt projektets krav. Det kan vara borrning, injektering, sprängning – allt som krävs för att tågen ska kunna rulla sedan, säger Sophie.

Det blir en hel del bilkörning i jobbet och fordon har länge varit en stor del av Sophies liv. På jobbet nu, i gruvan där hon jobbade tidigare och på fritiden. Eller snarare: i fordonet som är hennes fritid. Sophie jobbar skift och är ledig varannan vecka – då bor hon ofta i bilen.

Remaining time, --:--
Jag ville att bilen skulle funka som ett litet hem.
Sophie

Från mormors Honda till ombyggd Crafter

Sophie tog körkort så fort hon kunde. Det fanns inget alternativ, och det fanns en tävling med en kompis från Täby. Sophie vann. Första bilen? En gammal Honda från mitten av 1980-talet som hon delade med mormor.

Sedan dess har bilarna varit ganska skruttiga – fram till nu. Idag kör hon en ombyggd Volkswagen Crafter med plats för både cyklar, säng, matbord och blöta skidor. Allt började med en gammal van – och med rastlöshet.

– Det var under covid – jag var uttråkad och ville göra något. Jag hade börjat fundera på att bygga om en van och köpte en gammal Mercedes Sprinter av en kompis. Den var rätt slutkörd och gick faktiskt sönder samma dag som jag köpte den, men det blev starten.

När det var dags för nästa projekt, att bygga om själv, så visste Sophie precis vad hon ville ha: en fyrhjulsdriven bil, som var under sex meter lång och som gick att stå i. Det gjorde valet enkelt, det blev en VW Crafter från 2017.

– Jag ville att bilen skulle funka som ett litet hem. Det viktigaste var att få in en säng, kunna äta vid ett bord – och att få plats med skidor och cyklar. När jag byggde plats för cyklarna under sängen mätte jag efter en kompis mountainbike så våra cyklar gick in perfekt. En annan gång skulle vi lasta in en större cykel, då fick vi släppa ut luften ur däcken för att den skulle få plats.

Sophies ombyggda VW Crafter med plats för både säng och cyklar.
Foto: Privat

Första äventyret – tre veckor i Italien

Det fanns viss press att få bilen klar eftersom Sophie och en kompis hade planerat en tre veckor lång resa till Italien för att cykla.

– Jag byggde min Crafter för att kunna lämna Sverige. Den gamla bilen stannade hela tiden. Nu kunde vi åka långt, bo bra och ha allt med oss.

Att kunna bo i bilen, laga mat och äta den, sova bra – det blev en bekräftelse på att bygget fungerade. Det blev också startskottet för fler äventyr.

– Friheten med min bil ligger i att jag kan dra i väg när jag vill. Jag behöver inte boka och planera en massa. Den här bilen gör det möjligt.

Sophie har alltid gillat att köra bil, så länge det inte är i rusningstrafik i Stockholm. Hennes Crafter är större än de flesta, men hon beskriver den som förvånansvärt smidig.

– Bilen känns inte klumpig, och den är väldigt bekväm att sitta och köra i. Jag har ställt in stolen precis så som jag vill ha den, så jag kan köra länge utan att bli trött. Man sitter högt, men inte på ett sätt som känns bulkigt. Det känns nästan som att köra en vanlig bil – men med mer plats.

Bygg om transportbilen – Sophies 3 tips

Sophie framför sin ombyggda VW Crafter.

1. Rätt isolering

"Snåla inte på isoleringen. Jag valde en billig lösning och klistrade liggunderlag på skivor själv, men borde köpt självhäftande isolering även om det är dyrare."

Sophie i köket i sin ombyggda VW Crafter.

2. Ransonera fogskummet

”Ta inte i med fogskummet. Jag löste mina isoleringsproblem med fogskum men tog i för mycket i en av dörrarna så den läckte fogskum i flera månader.”

Utsikt från köket i Sophies ombyggda VW Crafter.

3. Välj rätt batteri

”Jag valde ett litiumbatteri vilket är dyrt, men sparar plats. Problemet är att det laddar bara om det är fem grader eller mer, så jag vet inte hur det ska gå när jag åker till Riksgränsen.”

Foto: Privat

Sophies Crafter är transport och boende

Hon gillar att Crafter känns trygg och stadig, särskilt på längre resor, men att den samtidigt är följsam nog för att köra i stan. Och resorna blir ofta långa, precis som körsträckorna – kaffe, cola och nuggets är några favoritbränslen.

– Det känns som att jag ska köra 14 timmar varje gång jag sätter mig i bilen, och det gör jag ju ofta också. Jag kan vara långsam med packningen, men så fort det är klart så vill jag komma i väg. Det spelar ingen roll om det är sent på kvällen, jag vill ändå lämna Stockholm. Ska jag norrut så kanske jag stannar och sover efter Gävle så jag kan fortsätta dagen efter.

Till vardags används bilen mer som extraboende än transportmedel. När hon hälsar på vänner sover Sophie gärna i bilen, parkerad på en uppfart eller tomt. Socialt, men inte påträngande. Ett eget rum, var som helst.

– Jag gillar känslan av att vara självständig. Och skulle jag någon gång behöva bo på annan ort i samband med jobbet, så kan jag bo i min bil. Den är ett hem.

Sophie framför en VW Crafter Compact Edition.

"Crafter Compact har allt jag gillar – i mindre format"

Byggledare Sophie kör mil efter mil i sin egen Crafter. Hon kan verkligen Crafter. Nu har hon testat nya Crafter Compact Edition – och hon gillar den.

Foto: Privat

Vy nerifrån över schakt i tunnebanebygget i Stockholm.
Foto: Privat

Nya tunnelbanan i Stockholm

Stockholms tunnelbana byggs ut med 18 nya stationer och tre mil nya spår, vilket ska göra det möjligt för 180 000 nya tunnelbaneresenärer att åka kollektivt varje dag. Hela den nya tunnelbanan byggs under jord, och beräknas tas i bruk i etapper mellan 2027–2034.

Detta kanske också intresserar dig...

Sophie framför en VW Crafter Compact Edition.

"Crafter Compact har allt jag gillar – i mindre format"

Emil på Goodwood står vid en VW Transporter skåpbil

Emils Transporter är både snickarverkstad och fjällhotell

Vanlife i Sydafrika med folkabuss

Vanlife i en folkabuss i Sydafrika

Detta kanske också intresserar dig...