Världsrekordförsök: Köra jorden runt i en ID. Buzz
Text: Petter Jennervall | Foto: Team Challenge | 2025-07-07
Räckviddsångest. Ordet finns inte i Rainer Zietlows vokabulär. Han är nämligen expert på att köra långt i elbil. Och nu kör han jorden runt i en ID. Buzz. Ett nytt världsrekord – turen kommer ta honom genom 75 länder i ett eldrivet fordon.
– Ingen har gjort det förut, säger Rainer när han på sin Sverigetur laddar bilen på Valhallavägen i Stockholm.
Jag var aldrig rädd, jag visste ju inte riktigt vad jag gav mig på.Rainer Zietlow
1988. Saharaöknen. Sanden yr. Faktum är att det känns som den aldrig tar slut. Men 18-årige Rainer Zietlow ger sig inte, han har ett uppdrag – han ska korsa Sahara med bil. Och han gör försöket bara sex veckor efter att han tagit körkort.
– Jag var aldrig rädd, jag visste ju inte riktigt vad jag gav mig på. Men det var en häftig upplevelse. Man kör i dagar, helt ensam, utan att träffa på andra människor. Ett så stort område som är helt tomt på civilisation. Och när man är 18 år, som jag var då, då är man ju van vid att hela tiden vara omgiven av människor – i varje fall i centrala Europa.
Under den tiden var det flera andra som testade på att köra genom Sahara, vilket inspirerade Rainer. Dessutom hade han en lokal kontakt.
– En vän som sålde begagnade bilar i västra Afrika. Så jag körde till honom, och det blev min första långdistansfärd.
Kör Volkswagen och stöttar SOS Barnbyar
Så där har det fortsatt, äventyr efter äventyr bakom ratten. Ofta av det rekordsättande slaget, till och med på en sådan nivå att de hamnar i Guiness World Records.
Men för att lyckas med det krävs en stabil grund att stå på – vilket var en av anledningarna till att Rainer grundade teamet Challenge GmbH år 2004, med vars hjälp han nu genomför äventyrsprojekt i Volkswagen-modeller. Fokus? Att organisera och genomföra långdistansturer som sätter nya rekord och flyttar gränsen för vad andra ser som möjligt.
– Jag kände efter de första långdistansturerna, och efter att jag studerat klart, att det här verkligen var något jag ville fortsätta göra professionellt, med hjälp av affärspartner.
Men det handlar om mer än att bara sätta rekord. Nästan alla Rainers äventyrprojekt är med och sponsrar SOS Barnbyar. Rainer skickar ofta in donationer när han besöker byar under sina turer.
– SOS Barnbyar är opolitiska, de jobbar över hela världen och ger bistånd till barn utan föräldrar. Det finns alltid länder längs mina bilfärder där de är engagerade och det är helt enkelt sunt förnuft att donera till arbetet i byarna som jag besöker eller passerar.
Jorden runt i en ID. Buzz Pro
Den här gången har Rainer satt sig i en ID. Buzz och utmaningen kan sammanfattas så här: En resa. En elbil. Ett världsrekord. Jorden runt i en fyrhjulsdriven, gul ID. Buzz Pro. Ingen bensin eller diesel, inga ursäkter. Bara en vision. Och mod.
– Det känns riktigt bra. Jag har ett bra team och vi är på gott humör. Till att börja med är fotografen Sönke Dannemann från Mannheim med mig och de här första dagarna har allt rullat på smidigt. Det blir inte så mycket vila för det här är ju ändå ett försök att komma in i Guinness World Records, säger Rainer när vi träffar honom vid ett laddstopp på Valhallavägen i Stockholm, bara minuter innan det är dags för att köra ombord på färjan över till Finland.
Världsrekordet som ska sättas: flest besökta länder under en resa med ett eldrivet fordon. Rainer och hans team siktar på att nå 75 länder under sitt äventyr.
– Och det är ett helt nytt världsrekord om vi lyckas. Ingen har gjort det förut.
Indonesien och Sverige två favoriter
Rainer har redan, på ett eller annat sätt i sina tidigare projekt, besökt länderna han nu ska köra igenom. Och han gillar dem alla. Men han gillar två av dem extra mycket.
– Indonesien. Att korsa Indonesien är alltid en höjdpunkt.
Det andra landet?
– Sverige. Jag är stor Sverigesupporter, människorna är så trevliga. Det började när jag var liten, på en resa i Sverige, då vi stannade vid en rastplats. Där fanns vitklädda människor med blommor i håret och de berättade att det var sommarens längsta dag och att de firade solen – vilket jag tyckte var fantastiskt. Och sedan dess är Sverige ett av mina absoluta favoritländer i världen.
Det första dagarna, inklusive Sverigefärden, har alltså gått helt enligt plan och Rainer väntar sig inga problem under den fortsatta resan.
– Under alla mina resor så har jag aldrig blivit attackerad eller rånad. Det enda som kan hända är att man stöter på dåliga bilförare som kör vårdslöst, men annars går det bra.
Mycket hänger förstås på planering och förberedelser.
– Det krävs till exempel mycket av den varan för att korsa Kaspiska havet samt köra igenom Kina.
Bara ID. Buzz – ingen generator
Att målet nås och ett helt nytt rekord sätts hänger alltså på en ID. Buzz Pro.
– Med det 86 kWh stora batteriet i ID. Buzz kan vi nå en räckvidd på mer än 400 kilometer per laddning så att jag även kan köra etapper genom glesbefolkade områden.
Den gula ID. Buzz som Rainer rattar motsvarar produktionsversionen men har en extra laddare ombord så att den kan ta emot högspänd växelström (AC, upp till 125 A) och omvandla till likström (DC) där det inte finns någon snabbladdare eller en annan standard för DC-laddning.
Men Rainer är inte ovan vid den elektriska modellen som tagit världen med storm.
– Jag har redan kört till Qatar med en tidigare ID. Buzz.
De planerade laddstoppen är förstås viktiga.
– Det är en av de unika detaljerna med det här världsrekordförsöket, vi har inte med någon generator ombord utan vi behöver hitta eluttag där vi kan ladda vår bil. Laddinfrastrukturen blir allt bättre över världen men det finns fortfarande områden, till exempel Kazakstan och Kirgizistan, där vi kommer behöva vara kreativa för att hitta laddmöjligheter utefter vägen.
Partner i projektet, som flera gånger tidigare, är rekordbilens tillverkare – Volkswagen Transportbilar.
– Vi är mycket imponerade av att Rainer har modet och kunskapen att ge sig ut på en världsturné i vårt elfordon. Jag kör själv många långa sträckor i ID. Buzz och kan rapportera att laddningsfrågan inte längre är ett problem, åtminstone inte i Europa. Med sin turné kommer Rainers team säkert att inspirera många människor att byta till ett helelektriskt fordon säger Lars Krause, styrelsemedlem för varumärket Volkswagen Transportbilar.
Ingen tid för strul – eller lekar
Turen kommer att ta Rainer till Nya Zeeland på den östra delen av rutten och sedan till Vancouver i Kanada på den västra delen. Överallt där det finns vägar kommer teamet att göra den rekordstora resan på fordonets egna fyra hjul, med endast fartygspassager och nödvändiga avbrott för tullklarering som avbrott.
Hela åtta månader kommer team Challenge GmbH var ute, vilket utöver Rainer till en början inkluderar kameraman Sönke Dannemann. Och under resan kommer andra fotografer haka på. Så lång tid tillsammans, i en bil, skulle kunna innebära påfrestningar i de bästa av relationer.
– Inte hos oss. Vi är professionella och alla vet vad som gäller. Vi har ett jobb att göra, helt enkelt.
Musiken är varierad under resan men kommer framför allt från Spotify.
– Det mesta går an, men jag har lärt mig att ingen vill lyssna på schlager, säger Rainer med ett leende.
Man skulle kunna tänka sig att det, under en åtta månader lång bilresa, till slut tvingar fram billekar. Även hos vuxna män. Men Rainer bara skrattar när saken kommer på tal, det finns helt enkelt ingen tid för ”Gul bil” och andra vanliga familjefavoriter.
– Det finns ingen ledig tid. Vi förbereder oss, sover och förbereder oss igen. Även under själva resan behöver vi planera – och hela tiden dokumentera allt vi gör. Hitta platser där vi kan filma och ta bilder för att berätta vår historia. Vilket ibland även innebär spontana reaktioner, och aktioner, när vi ställs inför nya möjligheter efter vägen.
Familjerna har sedan länge vant sig vid de långa resorna.
– Det är väl lite som att vara gift med en sjöman, säger Rainer.
Fotnot. Bilen som Rainer Zietlow gör sitt rekordförsök i är en ID. Buzz Pro med lång hjulbas. Kombinerad förbrukning 21,0-19,5 kWh/100 km, CO₂-utsläpp kombinerat 0 g/km, CO₂-klass A.
Rainers största upplevelser
”Det var väldigt häftigt, att sätta höjdrekordet för en elbil och visa att vår ID.4 GTX kunde prestera bra även på en sådan höjd som nästan 6 000 meter. Vi gjorde det vid en vulkan och de var många som arbetade för att vi skulle lyckas.”
”Det var ju där allt startade, med min bilfärd genom Sahara. En oerhörd upplevelse för en 18-åring.”
”Jag och åtta ryssar körde i tre modifierade Amarok, från Moskva till Kamtjatka. Det var verkligen en helt unik Volkswagen. Den resan har aldrig gjorts igen, på det sättet.”
Rainers 3 tips inför långfärder med bil
- Kontrollera bilen noggrant – däcken och motoroljan och allt annat.
- Kör gärna på kvällen och natten. Mindre trafik och inte lika varmt.
- Planera resan ordentligt! För den här resan jorden runt har nog planerandet tagit sju månader…
Rainers rekord & projekt med Volkswagen
2005: Nådde höjden 6 081 meter med en Touareg (Guinness World Record)
2006: Första att köra jorden runt i en naturgasdriven Caddy (Guinness World Record)
2007: Körde mellan Berlin och Bangkok i en naturgasdriven Caddy
2008: Körde till att CNG-stationer (compressed natural gas) i Tyskland med en naturgasdriven Passat
2009: Körde mellan Lissabon och Magadan i en naturgasdriven Caddy
2010: Körde mellan Argentina och Alaska i en naturgasdriven Caddy
2011: Körde mellan Argentina och Alaska i en Touareg (världsrekord)
2012: Körde mellan Melbourne och Sankt Petersburg i en Touareg (världsrekord)
2013: Körde mellan Moskva och Kamtjatka i tre Amarok (Guinness World Record)
2014: Körde mellan Nordkap och Kapstaden i en Touareg (världsrekord)
2015: Körde mellan Kapstaden och Nordkap i en Touareg (världsrekord)
2016: Körde mellan Magadan och Lissabon i en Touareg (världsrekord)
2017: Körde mellan silkesvägen mellan Shanghai och Lissabon i en Tiguan (världsrekord)
2018: Körde en Touareg, från Wolfsburg till just den bilmodellens världspremiär i Peking (inklusive returresa)
2019: Körde mellan Argentina och Alaska i en Amarok (världsrekord)
2020: Körde genom hela Tyskland i en ID.3 (världsrekord)
2021: Körde genom USA i en ID.4 (Guinness World Record)
2022: Nådde höjden 5 816 meter med en ID.4 GTX (Guinness World Record)
2023: Körde mellan Alaska och Florida i en ID.4 (vintertid)
2023. Körde mellan Genève och Doha i en ID. Buzz
2024: Satte ett Guinness World Record för största GPS-teckning, i en ID.4 GTX i Australien
2024: Körde genom alla Australiens tio öknar i en Amarok (Guinness World Record)