Volkswagen Grand California 600 och 680 ny husbil
Volkswagen Grand California 600 och 680 ny husbil
Volkswagen Grand California 600 och 680 ny husbil

Grand California
En komplett husbil

Med förväntningar på topp, Folkabussen har ju en närmast ikonisk historisk tradition att förvalta, åker vi till Gran Canaria för att provköra den nya Grand California. Den här gången har fabriken tagit steget fullt ut och byggt en komplett husbil, så mycket mer än en campingbil…

Ur Transportmagasinet 2 2019 | text: Thorbjörn Stålenhag | foto: Stephan Lindloff

MED FYRA BÄLTADE sittplatser, 177 hästars motor, automatlåda med åtta växlar, elegant kaross med förhöjt tak och 3,5 tons totalvikt retar den vår nyfikenhet. Volkswagen Grand California 600 är byggd “inhouse”, det vill säga såväl chassi som kaross och inredning är byggd i Volkswagens egen Crafterfabrik i Września i Polen. Hela bilen alltså, inte bara inredningen, som andra husbilsbyggare måste nöja sig med.

Bilresan går från flygplatsen i Las Palmas, inledningsvis på motorväg söderut ut ur den legendariska semesterorten dit vi nordbor åkt på charter sedan mitten av 1950-talet. I svensk och upp emot tysk motorvägsfart rullar vi bekvämt och tyst ur de tätbefolkade delarna av den vulkaniska ön. Men ganska snart svänger vi av från kustlandet och börjar en evighetslång svängig klättring uppför de mäktiga bergen. Solen höjer temperaturen utanför bilen och de många och tvära kurvorna gör sitt till för att temperaturen även inne i bilen stiger. Efter en snabb justering nedåt av temperaturen på klimatanläggningen känns det snart bättre.

 

»På mindre än två minuter omvandlas bilen från en resekompis till ett boende med valbar utsikt.«
Vardagsrum med vändbara stolar i Volkswagen Grand California husbil
GENOM ATT VÄNDA förar-och passagerarstol skapar man ett mysigt rum för umgänge.
Smidigt handfat i Volkswagen Grand California husbil
FÖRVARINGSPLATS under och över det fällbara handfatet. Utdragbar kran blir duscharmatur.
Praktiskt kylskåp i Volkswagen Grand California husbil
GENOM KYLENS utformning är innehållet åtkomligt både från ut- och insida av bilen.

STUPEN UTANFÖR VÄGBANAN  mer markeras än skyddas av ett träräcke och fler än en gång skänker vi en tacksamhetens tanke till de ingenjörer hos Volkswagen Transportbilar som har utvecklat bilen. Styrningen är precis, man placerar hjulen exakt där man vill ha dem, växlingen sker nästan omärkligt och som förare har man alltid tillgång till kraft. Den automatiska växellådan har åtta växlar att välja på, varvtalet ligger därmed alltid optimalt. I de långa utförslöpor som finns på baksidan av de bergsryggar vi kör över konstaterar vi förnöjt att motorbromsning fungerar utmärkt, ett effektivt sätt att spara på hjulbromsarna.

 

NÄR VI RANGERAT  bilarna på en karg camping, bland höga pinjeträd vars kottar är stora som mogna mangofrukter, får vi smaka på några lokala maträtter. Det är bland annat bacalao och paella, vi serveras papas arrugadas, som betyder skrynklig potatis och är en lokal specialitet. Potatisen kokas med skalet på i starkt saltat vatten, och till det hela ett glas lokalt producerat rött vin. Efter den kulinariska smällkaramellen går vi en kvällspromenad och hamnar strax på en utsiktspunkt som tar andan ur en. Makalösa milslånga vyer med hela världen under våra fötter. På avstånd ser vi byn med det bekanta namnet Santa Lucia men så fort solen sjunkit ner under horisonten blir det påtagligt kallt. I den svala skymningen går vi tillbaka till värmen och tryggheten i bilarna och förundras över denna vulkanös dramatiska tillblivelse.

 

Fällbar säng och gott om plats i Volkswagen Grand California husbil
GENOM ATT FÄLLA upp bädden mot väggen får man plats för till exempel två cyklar.
Kök i Volkswagen Grand California husbil
KÖKSBÄNKEN rymmer förutom den tysta kompressorkylen, lådor och skåp för grytor och karotter.
»Bilen är säker och trygg att köra.«

I MORGONLJUSET NÄSTA  morgon utstrålar Grand California en robusthet med sin praktiska lite kantiga form i fronten och som tillsammans med det mjukt välvda taket också andas smidighet och aerodynamik. Modellen vi kör här på Kanarieörarna är en framhjulsdriven variant, men något längre fram kommer Grand California att erbjudas med det fyrhjulsdrivna 4MOTION-systemet.

PRECIS SOM TILL  vanliga Crafter erbjuds en mängd olika förarassistanssystem i Grand California. Dessutom är de flesta standard. Det handlar bland annat om parkeringsassistans, dödavinkelvarning, filbytarassistans och om autobroms. Den sistnämnda finessen fungerade väl kan konstateras, då vi efter en skymd hårnålskurva plötsligt kommer i kapp ett stillastående fordon som helt enkelt blivit tvunget att stanna eftersom det inte finns utrymme för möte. Autobroms är obehagligt – inte tu tal om den saken.

 

Man får verkligen hjärtat i halsgropen av en plötslig datastyrd tvärnit… Men allt är bättre än en kollision, och vi kan snart, om än något omskakade, fortsätta färden längs den smala och krokiga vägen. Hjälpmedel för föraren gör ju utan tvekan körningen mycket säkrare, men redan utan alla hjälpsystem är bilen säker och trygg att köra. Med bra sikt och en generös inställningsmöjlighet av förarstol och ratt hittar man lätt en bekväm körställning. Den pigga motorn ger tillsammans med automatlådan snabba reaktioner. Den lyckade mixen mellan snabb styrrespons och komfortabel fjädring tar faktiskt här husbilskörning till en ny nivå. Själva körningen är helt enkelt väldigt lik den man får i en modern person- eller transportbil från Volkswagen. Den här känslan skapar en nästan sensationell upplevelse. I en husbil förväntar man sig en sävlighet i rörelserna kombinerat med en lite oprecis gång.