Multivan eHybrid – en minibuss för allt och alla
Text: Jens Trulsson | 2025-08-26
Minibussen har en unik historia inom Volkswagen. Beslutet att bygga en åttasitsig variant – av skåpbilen som Volkswagen började bygga 1950 – togs snabbt efter lanseringen. Och 75 år senare finns folkabussen i fler versioner än någonsin.
Här tittar vi närmare på en av de senaste. Multivan eHybrid, med upp till 95 kilometers elektrisk räckvidd och fyrhjulsdrift. Snacka om att det har hänt saker genom åren, samtidigt som folkabussjälen fortfarande är intakt.
Sedan 1985 har Volkswagen använt namnet Multivan för folkabussen med inriktning på persontransport. Och sällan har väl ett epitet som Multivan passat bättre? Multi är ett prefix som används för att beskriva att något kan vara många olika saker. Precis som Multivan. Laståsna, persontransport eller husbil. Eller lite av varje.
I år fyller Volkswagens långkörare folkabussen 75 år och det firas bland annat med en uppdatering av Multivan. En ny, avancerad 1,5-liters bensinmotor har ersatt 1,4:an under huven och ett nytt laddhybridsystem har bakats in i drivlinan.
Batteriet på 19,7 kWh är nästan dubbelt så stort som tidigare (10,4 kWh) och en elmotor på bakaxeln har tillkommit. Detta gör Multivan till en elbil i vardagen och en bensinsnål långfärdskamrat med utmärkt framkomlighet och dragförmåga. Med fullt batteri ska räckvidden vara upp till 95 kilometer. Därför går det nu också att snabbladda Multivan med upp till 50 kW. Kapaciteten för standardladdning har också ökat, från 3,6 kW till 11 kW.
Den elektriska bakaxeln är inkopplingsbar och hela drivsystemet kombinerar tre nyckelelement: elektrisk körning, optimal långfärdsduglighet och maximalt grepp. Det går att köra på el i hastigheter upp till 130 km/h och Multivan toppar nu på 200 km/h (upp 10 km/h mot tidigare).
Multivan har komfort som en personbil
När Volkswagen Transportbilar 2021 presenterade den senaste generationen av Multivan så gjorde man något helt nytt. Tidigare så har minibussarna byggts på samma plattform som motsvarande skåp- och arbetsbilar. Med den nya generationen så skulle personbilsegenskaperna snäppas upp och därför valdes MQB-plattformen som används av många personbilsmodeller inom Volkswagen-gruppen, exempelvis Golf och Passat. Resultatet visar sig tydligt i form av ökad komfort, säkerhet och högt teknikinnehåll. Multivan tål att jämföras med de bästa personbilarna på marknaden, även när det gäller klassiska personbilsegenskaper.
Multivan är otroligt flexibel
Interiören är på folkabussmanér sig lik vid en första anblick, med tre rader av säten. Men även här har Volkswagen förfinat och förbättrat flexibiliteten. I senaste Multivan är nämligen alla stolar individuella och skjutbara på skenor i golvet där det nu också går att få ström till stolsvärme även till baksätespassagerarna.
Eftersom varje individuell stol (på andra och tredje raden) kan fällas och plockas ur helt, finns det bättre möjligheter än någonsin att frakta maximalt med bagage och människor utefter vilken typ av last man har med sig. Tar man ut två stolar på ena sidan så får man exempelvis med sig ett par cyklar, samtidigt som det finns fem säten kvar till passagerarna.
Eftersom Multivan nu bygger på en personbilsplattform har komforten förbättrats avsevärt gentemot tidigare generationer. Transportbilar är byggda för att vara tunga framtill och kunna hantera mycket last över bakhjulen.
Med MQB-plattformen får nya Multivan mitt favorittillval – adaptiva dämpare, vilket gör under för komforten. Framför allt när du kör över ojämnheter, skarvar eller gropar märker du skillnaden. Multivan flyter fram obehindrat. I transportbilar är ofta komforten också koncentrerad till framvagnen medan passagerare längre bak sitter och skumpar runt i sina säten. Så är inte fallet i Multivan. Och det kräver inte ens ett ställbart chassi, som annars är det första tillval en potentiell köpare ska klicka i.
Avslappnad förarmiljö
Förarkomforten är perfekt, med bland annat armstöd och bekväm fotvinkel. Armstöden finns på vardera sidan om stolen och garanterar en svårslagen långfärdskomfort. Den höga sittpositionen ger en fin överblick över trafiken men utan de nackdelar som bussar vanligtvis dras med – nämligen att pedalerna är för nära fötterna, vilket ger en taskig vinkel mellan fot och smalben. Men i Multivan är pedalerna längre fram och ben- och fotvinkel blir därmed mer avslappnad. Otroligt skönt.
Det mesta får plats i Multivan
Det mesta får plats i Multivan
För att illustrera exakt hur mångsidig Multivan är provade vi ut en mängd konfigurationer av säteskombinationer och last, och det är ganska överraskande hur mycket du faktiskt kan få plats med i din Multivan. Vi började med sex passagerare, varav fem bak, och en förare, ett skjutbart multifunktionsbord (tillval) och fyra resväskor. Inga problem.
Så vi bestämde oss för att se hur mycket det faktiskt går att fylla Multivan med. Till vår hjälp hade vi massor med roliga hjälpmedel som Volkswagen ställt fram åt oss:
- 2 tvättmaskiner i kartong
- 4 resväskor (fullsize)
- 2 cyklar
- 4 citronträd i kruka
- 1 tv (50 tum)
- 1 barnstol
- 1 påse med jord
- 1 kruka
- 1 säckakärra
- 1 hundbur
- 2 Ikeakartonger för garderob (2,3 meter långa)
Vi började med att lasta ur alla fem säten i passagerarutrymmet. Till förfogande har du då ett utrymme på 3,5 kubikmeter* att leka med. Lastlängden bakom första sätesraden är hela 2,6 meter* (2 625 millimeter för att vara exakt), något som ger enorm lastflexibilitet.
Från den ovanstående listan behövde vi bara lämna hundburen och säckakärran. Resten fick plats efter lite pusslande. Det hade nog gått att klämma in kärran också för cyklarna lastade vi bara in som de var, utan att vrida deras styren i cyklarnas längdriktning.
Nu väntar jag bara på att Volkswagen ska ge mig i uppdrag att åka och leverera alla grejerna till någon som bor långt bort. Ska inte svenska längdlandslaget ha något träningsläger i Alperna?
*gäller version med långt överhäng. För kort överhäng är siffran 3,3 kubikmeter.