Grand California
En komplett husbil
Med förväntningar på topp, Folkabussen har ju en närmast ikonisk historisk tradition att förvalta, åker vi till Gran Canaria för att provköra den nya Grand California. Den här gången har fabriken tagit steget fullt ut och byggt en komplett husbil, så mycket mer än en campingbil…
Ur Transportmagasinet 2 2019 | text: Thorbjörn Stålenhag | foto: Stephan Lindloff
MED FYRA BÄLTADE sittplatser, 177 hästars motor, automatlåda med åtta växlar, elegant kaross med förhöjt tak och 3,5 tons totalvikt retar den vår nyfikenhet. Volkswagen Grand California 600 är byggd “inhouse”, det vill säga såväl chassi som kaross och inredning är byggd i Volkswagens egen Crafterfabrik i Września i Polen. Hela bilen alltså, inte bara inredningen, som andra husbilsbyggare måste nöja sig med.
Bilresan går från flygplatsen i Las Palmas, inledningsvis på motorväg söderut ut ur den legendariska semesterorten dit vi nordbor åkt på charter sedan mitten av 1950-talet. I svensk och upp emot tysk motorvägsfart rullar vi bekvämt och tyst ur de tätbefolkade delarna av den vulkaniska ön. Men ganska snart svänger vi av från kustlandet och börjar en evighetslång svängig klättring uppför de mäktiga bergen. Solen höjer temperaturen utanför bilen och de många och tvära kurvorna gör sitt till för att temperaturen även inne i bilen stiger. Efter en snabb justering nedåt av temperaturen på klimatanläggningen känns det snart bättre.
»På mindre än två minuter omvandlas bilen från en resekompis till ett boende med valbar utsikt.«
STUPEN UTANFÖR VÄGBANAN mer markeras än skyddas av ett träräcke och fler än en gång skänker vi en tacksamhetens tanke till de ingenjörer hos Volkswagen Transportbilar som har utvecklat bilen. Styrningen är precis, man placerar hjulen exakt där man vill ha dem, växlingen sker nästan omärkligt och som förare har man alltid tillgång till kraft. Den automatiska växellådan har åtta växlar att välja på, varvtalet ligger därmed alltid optimalt. I de långa utförslöpor som finns på baksidan av de bergsryggar vi kör över konstaterar vi förnöjt att motorbromsning fungerar utmärkt, ett effektivt sätt att spara på hjulbromsarna.
NÄR VI RANGERAT bilarna på en karg camping, bland höga pinjeträd vars kottar är stora som mogna mangofrukter, får vi smaka på några lokala maträtter. Det är bland annat bacalao och paella, vi serveras papas arrugadas, som betyder skrynklig potatis och är en lokal specialitet. Potatisen kokas med skalet på i starkt saltat vatten, och till det hela ett glas lokalt producerat rött vin. Efter den kulinariska smällkaramellen går vi en kvällspromenad och hamnar strax på en utsiktspunkt som tar andan ur en. Makalösa milslånga vyer med hela världen under våra fötter. På avstånd ser vi byn med det bekanta namnet Santa Lucia men så fort solen sjunkit ner under horisonten blir det påtagligt kallt. I den svala skymningen går vi tillbaka till värmen och tryggheten i bilarna och förundras över denna vulkanös dramatiska tillblivelse.
»Bilen är säker och trygg att köra.«
I MORGONLJUSET NÄSTA morgon utstrålar Grand California en robusthet med sin praktiska lite kantiga form i fronten och som tillsammans med det mjukt välvda taket också andas smidighet och aerodynamik. Modellen vi kör här på Kanarieörarna är en framhjulsdriven variant, men något längre fram kommer Grand California att erbjudas med det fyrhjulsdrivna 4MOTION-systemet.
PRECIS SOM TILL vanliga Crafter erbjuds en mängd olika förarassistanssystem i Grand California. Dessutom är de flesta standard. Det handlar bland annat om parkeringsassistans, dödavinkelvarning, filbytarassistans och om autobroms. Den sistnämnda finessen fungerade väl kan konstateras, då vi efter en skymd hårnålskurva plötsligt kommer i kapp ett stillastående fordon som helt enkelt blivit tvunget att stanna eftersom det inte finns utrymme för möte. Autobroms är obehagligt – inte tu tal om den saken.
Man får verkligen hjärtat i halsgropen av en plötslig datastyrd tvärnit… Men allt är bättre än en kollision, och vi kan snart, om än något omskakade, fortsätta färden längs den smala och krokiga vägen. Hjälpmedel för föraren gör ju utan tvekan körningen mycket säkrare, men redan utan alla hjälpsystem är bilen säker och trygg att köra. Med bra sikt och en generös inställningsmöjlighet av förarstol och ratt hittar man lätt en bekväm körställning. Den pigga motorn ger tillsammans med automatlådan snabba reaktioner. Den lyckade mixen mellan snabb styrrespons och komfortabel fjädring tar faktiskt här husbilskörning till en ny nivå. Själva körningen är helt enkelt väldigt lik den man får i en modern person- eller transportbil från Volkswagen. Den här känslan skapar en nästan sensationell upplevelse. I en husbil förväntar man sig en sävlighet i rörelserna kombinerat med en lite oprecis gång.
BILEN ÄR DESSUTOM tyst och även de som sitter i den framåtvända soffan bakom förarstolen sitter bra med fin sikt och med förvaringsfack för till exempel dricka och USB-laddning för telefon eller annat. Soffan är utrustad med isofixfästen för barnstol, med toppfäste, ett säkert och kvickt sätt att fästa bilbarnstolar på med andra ord.
MED ÖPPNA BAKDÖRRAR finner vi ett generöst lastutrymme under den tvärställda bakre bädden. På golvet finns öglor för att surra fast bagaget och det finns en mellanvägg längst fram i utrymmet för att säkerställa att ingenting kommer farande vid en kraftig inbromsning. Utrymmet går enkelt att förvandla från stort till megastort då sängen går att vika upp och då frigörs nästan hela det bakre utrymmet för last, till exempel för en cykel eller två, att kunna låsa in under dagen om man lämnar bilen parkerad på någon stadsgata och vill försäkra sig om att cyklarna finns kvar även efter utflykten.
»Ett resanderum med utsikt.«
UNDER BÄDDENS HÖGRA del finns ett förvaringsskåp, som i detta fall rymmer 2 x 11 kilo för drivning av värmesystem från Truma. Med ett dieselvärmarsystem (tillval), finns möjlighet till mer allmän förvaring här. Det generösa gasolförrådet förstärker friheten och oberoendet för den som semestrar eller reser i en Grand California. Som grädde på moset finns det speciella tygklädda förvaringsfack (för skrammelfri körning) på insidan av dörrarna som rymmer ett bord och två campingstolar. När sidodörren öppnas bakom passagerarstolen fälls automatiskt en trappa ut och underlättar insteget. Smidigt. Väl inne konstaterar vi att det finns ett myggnät att dra för den stora öppningen, och en ledlist för belysning av ingången och utrymmet under den skuggande markisen vilket gör det här utrymmet till en trevlig plats även efter mörkrets intrång.
STOLARNA OCH BORDET är gjorda av lättviktig aluminium och väv, förvånansvärt bekväma att sitta i, men det kanske skall tilläggas att i den här miljön, under en skuggande markis på en av världens vackraste platser, är det svårt att inte må kungligt bra. Längs bilens högra sida finns bilens köksbänk med en vask, spis med två brännare och i bänken lådor och skåp. Spislågorna tänds uppe på spisen, vrid gasolreglaget och knäpp med piezoknappen. Det är en manöver som inte kan skötas av fingrarna på ett nyfiket litet barn, vilket är en utmärkt säkerhetsdetalj för barnfamiljen. Det finns faktiskt spisar på marknaden som kan slås på av ovetandes ettåringar… Kylskåpet sitter också i bänken och innehållet i kylen kommer man åt både inne i bilen och utifrån vilket passar perfekt för varma sommardagar. Den vändbara förar- och passagerarstolen vänds runt och ingår snabbt och enkelt därmed i sittgruppen som rymmer fyra personer. Under körning skall bordet spännas fast i avsedda remmar baktill i bilen och det hängs snabbt upp i vägglisten under fönstret och ett stadigt aluminiumben fälls ut. Då har man skapat en matplats för fyra eller helt enkelt en skön plats för umgänge och avkoppling.
MITTEMOT KÖKET HITTAR vi bilens tvättrum. Det innehåller ett handfat, en toalett med elspolning, ett utvikbart smart placerat handfat och här finns också ett spegelförsett badrumsskåp samt ett mindre skåp för diverse hygienartiklar. Kranen är utdragbar och en hållare för den finns högt uppe på väggen. Toalettstolen går att vrida för lite bättre benutrymme och handfatet fälls enkelt upp mot väggen. Hur fungerar då dusch och toalettutrymmet i Grand California? Att på campingpremiären med Volkswagens nya husbil inte testa dessa funktioner vore ett grovt tjänstefel kan man tycka, när ett tvättrum är något som Volkswagen inte erbjudit sina kunder sedan husbilen Florida slutade tillverkas 1996. Detaljer om toalettbesök kan vi hoppa vi över, förutom att det visar sig vara gott om utrymme när man väl är på plats. Med handfatet uppfällt och varmvattnet påslaget visar sig duschen vara väl utprovad och praktisk. Med den lilla takluckan öppen, som bidrar till att effektivt vädra ut fukt från det varma vattnet, fungerar det utmärkt att ta en snabbdusch efter cykelturen eller yogapasset. Med dubbla bottenventiler, en i vardera diagonalt motsatt hörn av duschgolvet, rinner vattnet undan snabbt även om bilen som vid detta tillfälle inte står helt vågrätt.
»En bil för folk med upptäckarglädjen och nyfikenheten i behåll.«
DEN BAKRE TVÄRSMONTERADE bädden vilar på “Frolic-fjädrar” som ser ut som perforerade fjärilsvingar. De gör att man får en liten luftspalt mellan madrass och underlag, effektivt mot fukt, och sängen är cirka två meter lång och 1,3 meter bred. Fullt tillräcklig för två personer som är motsatsen till osams. Det finns belysning i form av ledlister i skåpens undersidor, både på långväggarna och på gavelväggen över bakdörrarna, så man kan välja att sova i vilken riktning man vill, fiffigt när man inte hittat en helt plan plats att stå på. Hela inredningen är ljus och de två takfönstren samt de lätt tonade sidofönstren släpper in mycket ljus och luft i interiören och när det är dags att bädda för natten drar man för mörkläggningsgardiner, även på förarhyttens front och sidofönster.
»Omtanke som känns i detaljerna.«
NÄR SOLEN GÅR ner dag två på vår resa, och vi insupit nog av den kanariska natten med en god middag under stjärnorna, är det lätt att åter en gång skänka en tacksamhetens tanke till utvecklingsavdelning som lagt till en liten men ack så god detalj i belysningen. Man kan nämligen släcka allt från sängen. Gott så. De sista tankarna som surrar i huvudet är funderingar på den andra varianten av Grand California – med tilltalsnamnet 680. Till skillnad från Grand California 600 som vi kör här på Gran Canaria skiljer sig de båda syskonbilarna på några viktiga punkter. Framför allt längden. Då Grand California stannar på “färjeprisvänliga” 599 centimeter, mäter Grand California 680 precis som namnet avslöjar: 680 centimeter. Dessutom är taket lägre, då den inte rymmer någon taksäng. Fördelen med den längre 680-modellen är att det ryms en längsmonterad dubbelsäng bak samt mer utrymme för både last och kläder.
TVÅ OLIKA KONCEPT i konceptet för att passa fler människor i olika skeden i livet. Grand California 680 är en större bil för färre personer, helt enkelt med en högre komfort men kanske med en aning mindre flexibilitet. Det återstår dock att se. Grand California 600 och 680 är beställningsbar från och med juni, och de första kundleveranserna beräknas anlända till Sverige under vintern 2019.