”Med min Amarok är jag alltid redo”
Proffsfilmaren Tim Forsström Jakobsson har två stora passioner – åka skidor och att filma. Hans Volkswagen Amarok Aventura Highline möjliggör båda. Bilen rymmer inte bara all film- och fotoutrustning utan också både Tims och sambons skidor och snowboards på deras många resor.
– Amaroken är en problemlösare – jag tar mig fram var som helst, när som helst, oavsett väder och väglag, säger Tim.
Att köra Volkswagen är inget nytt för Tim Forsström Jakobsson. Just nu är han inne på sin femte – en Amarok Aventura Highline. Bilen är oumbärlig i hans jobb som resande filmfotograf för det egna produktionsbolaget TFJ Productions:
– Det är både stora och små projekt på resande fot – fullastat med utrustning – och bilen ska ta sig fram över allt i berg och snö, säger Tim.
Att det blivit Volkswagen för hela slanten har flera anledningar.
– Vid alla mina bilbyten har de haft bilen som passat mig och mina behov bäst. Som när jag köpte Amaroken, visst finns det andra pickuper, men Amaroken var den jag upplevde som mest prisvärd.
Tryggheten i att det alltid går att få tag på reservdelar är också viktig.
– Jag har ett verksamhetstänk – mina grejer måste fungera. Om jag behöver byta bromsarna så ska det bara gå snabbt och smidigt så det inte hindrar jobb och inkomst, förklarar Tim.
Jag har ett verksamhetstänk – mina grejer måste fungera.Tim Forsström JakobssonFilmfotograf
Tims allra första bil – en äldre Volkswagen minibuss – införskaffades så fort han fyllde 18.
– Man behöver bil när man bor i Jämtland och vi ville ju köra till skidbackarna, säger Tim.
Skidåkning har alltid varit hans stora intresse och Tim tävlade alpint under hela uppväxten. Ett hopp som slutade med en kotkompression satte stopp för skidkarriären – men knappast för hans skidåkning. I stället började Tim filma andras åkning – något som ledde till ett internationellt pris för dokumentärfilmen Joy & Pain.
– Film är ett stort intresse och jag har alltid åkt med min pensionsförsäkring på ryggen i form av 20 kilo kameragrejer, säger han.
Tim kombinerar fortfarande det bästa av två världar som filmare av skid- och snowboardåkning världen över, och filmpriset gjorde att bröderna Tim och Teds rullande produktionsbolag tog fart.
– Vi uppgraderade på bilfronten och köpte en niositsig Caravelle där vi tog bort en sätesrad för att få plats med skidor, elverk, lampor och filmutrustning. Sen satte vi lastkorgar på taket så det fungerade som en plattform att filma från, berättar han.
Att producera skidfilm kräver bra väder, tonvis med snö – och massor av tålamod.
– För att fånga en sex sekunder lång sekvens kan det ibland behövas så mycket som 80 försök. En stor grej vi hade med i bilen var en supersnabb motorvinsch med ett par hundra meters lina, så man kan komma upp i 70 knyck på skidor för att filma tricks i urban miljö. Vi filmade mycket urban street-skidåkning i hela Norden, på handräcken och sådant, det är ”den äkta parkåkningen”, förklarar han.
Skidsäsongen börjar ofta i Lappland eller norra Finland där snön är tidig.
– Sen kastar man sig i bilen till Stockholm där det finns mer räcken att åka. Det har blivit många mil i bilen. Sommartid körde vi bussen till glaciärerna i Norge. Testa att köra Trollstigen i en gammal Volkswagenbuss, den höll på att koka i de branta backarna men det gick bra, säger han och skrattar.
Det var heller inte ovanligt att Tim sov i både sin gamla golfkombi och Caravellen.
– Jag och dåvarande sambon ställde bokstavligen in en hel säng på ben i bussen, berättar Tim.
Med åldern ökar kraven på både bekvämlighet och standard – därför skaffade Tim för ett par år sedan en terränggående Amarok med fyrhjulsdrift. Och anledningen var inte enbart att det är coolare med truck.
– Amaroken har terrängegenskaper du inte har i en bil eller folkabuss. Den har högre markfrigång så att du kan köra över stock och sten och snö, relativt stora hjul med bra grepp i underlaget, fyrhjulsdrift som gör att även om det är brant och snorhalt så trycker man på gasen så går den framåt. När jag drar till fjällen eller alperna är det ofta moddigt, isigt och brant. Jag behöver en bil som tar sig fram överallt och vill samtidigt kunna lasta mer än med en vanlig bil, förklarar han och tillägger med ett leende:
– Jag har alltid haft praktiska bilar, nu är jag bortskämd och kan inte vara utan det.
En favorit i bilen är dieselvärmaren. Med ett tryck på fjärrkontrollen är bilen är varm och avtinad när Tim kommer ut, även om termometern visar på -30.
Lastkapaciteten är A och O.
– Nu kan jag ta med mig massa grejer för kundens räkning på uppdrag, det finns alltid plats. Bilen är en problemlösare och den är en del av min leverans.
För att maxa lastutrymmet har Tim en Amarok med kåpa.
– Kåpan förvandlar bilen till en väldigt stor komb. En truck med kåpa det bästa av två världar – man får terrängegenskaper, en starkare bil och en snabbare uppvärmd hytt, och kan lasta betydligt mer än i en vanlig bil, förklarar Tim.
Som den konstnärliga estet han är sticker han heller inte under stol med att även bilens utseende är viktigt.
– Jag jobbar ju med bild och form så jag bryr mig om hur grejerna ser ut, Amaroken är smakfull ur ett estetiskt perspektiv. Den har lagom mycket attityd, den är stor och stöddig – men lagom.
Extremt bra körkomfort är en förutsättning när det blir många mil och timmar i bilen.
– Där checkade den många boxar. Om jag kör hem till Östersund i sju timmar märker man om det är bekväma säten eller inte. Sen har jag stor skärm och Carplay, Google maps och handsfreetelefon, säger Tim, som jämfört hytten med ett rullande kontor.
Tack vare att det är tyst i kupén går det bra att ta jobbsamtal på vägen – en nödvändighet för en egenföretagare vars jobb och fritid ofta flyter ihop. För Amaroken är inte bara hans arbetsverktyg – utan den bil han rattar oavsett om han ska till nysnön i fjällen eller bara till matbutiken hemma i Stockholm.
– Jag bor extremt centralt i stan men tycker aldrig det är problem att parkera. Den har ju kamera och sensorer. Jag tror inte man kan ha sämre parkeringsmöjligheter än jag, men jag tycker nästan det är lättare att fickparkera större bilar, säger han och skrattar.
Amaroken är mitt rullande kontorTim Forsström JakobssonFilmfotograf
Tims Amarok styrs lika ofta mot hemtrakterna uppåt Åre som söderut mot Laax i Schweiz, där man hittar Europas bästa snöpark. Vintertid hittar du honom även i Väsjöbacken utanför Stockholm en vanlig torsdagskväll.
– Jag har brutalt många dagar i pjäxor. Det blir väldigt många resdagar, jag kan ju göra klippning och postproduktion var som helst i världen. Mitt jobb är även min hobby, säger Tim på en videolänk från Indonesien.
Nu är han inne på tredje året med sin Amarok och han är fortfarande stolt och nöjd vid ratten.
– Jag skaffade ju värstingen, den är fullsmetad – sköna säten, schysst ljudsystem, allmän hållbarhet och maxad i både utseende, motor och växellåda. Det var fett att skaffa en så pass fin, stor och välutrustad truck. Dessutom ser proffsig ut att rulla upp med framför kunden, säger han och skrattar.
Men viktigast är att den är driftsäker.
– Min bil är ett jobbverktyg och verktyg ska leverera. Den får inte fela – den ska rulla när den rullar. Jag känner mig trygg med att bilen går och att jag tar mig fram var som helst, när som helst, oavsett väder och väglag.
Tim är alltid redo att fånga dagen.
– Jag har all utrustning och med min bil kan jag snabbt vara på plats. Man vet aldrig vem som ringer eller vart man ska – men Amaroken och jag är redo!
Min bil är ett jobbverktyg och verktyg ska leverera. Den får inte fela – den ska rulla när den rullar.Tim Forsström JakobssonFilmfotograf