Här är folkabussen för järnvägsspåren
Text: Petter Jennervall | 2025-03-28
T1 Draisine – från gatuhjälte till järnvägsproffs
En folkabuss utan ratt och ytterbackspegel, men med stålhjul för att kunna köras på räls? Det som låter absurt idag var en smart lösning som det tyska järnvägsbolaget (Deutsche Bundesbahn) kom på under 1950-talet. T1 Draisine är en fascinerande blandning av folkabuss och järnvägsfordon – samt ytterligare ett spännande kapitel i historien om legendariska Transporter.
När järnvägstrafiken vände sig till folkbussen
År 1954 hade det tyska järnvägsbolaget en riktigt klurig utmaning – man behövde ett kompakt servicefordon. Men inte för vägen, utan för spårtrafik. En helt ny modell skulle innebära stora utvecklingskostnader och osäkra resultat så därför valde man en betydligt mer beprövad väg – att använda den mångsidiga folkabussen. Resultatet blev den så kallade Klv-20 – Kleinwagen mit Verbrennungsmotor, en liten bil med förbränningsmotor. En T1 på räls.
Två företag tog över konverteringen – Martin Beilhack i Rosenheim och Waggon- und Maschinenbau GmbH i Donauwörth. Men i slutändan byggdes endast 30 av dessa ovanliga rälsbussar.
Klv-20 har en smart och smidig konstruktion
Folkabussen Klv-20 kombinerar tre huvudkomponenter: karossen från en T1 kombi, en industrimotor från Volkswagen på 21 kW (28 hk) och ett rälschassi med en genialisk lyft- och rotationsmekanism. Och den mekanismen är smart på riktigt – i stället för att mödosamt växla bakåt kan en enda person helt enkelt använda en mekanism för att lyfta folkabussen något, rotera den 180 grader och återplacera den på spåret.
För att folkabussen skulle uppfylla kraven för särskilda järnvägsfordon utrustades den med nya signallampor. Dessa ersatte standardljusen – två vita framtill och en röd baktill – vilket var standard för järnvägen. På insidan fanns det plats för åtta personer eller, om det behövdes, extra last. Sätena i passagerarutrymmet kunde helt enkelt tas bort.
Folkabussens turné – på räls
Den Klv-20 som syns här på bilderna kom från avdelningen Volkswagen Commercial Vehicles Classic Vehicle. Den användes först vid Plattling järnvägsunderhållsdepå i Bayern, och senare även av signalavdelningen. Efter att produktlinjen fasades ut på 1970-talet tog sig den här rälsbussen vidare till Pfalz-regionen i Tyskland. År 1988 förvärvades detta ovanliga fordon av en järnvägssamlare från Hessen, men idag är det tillbaka där det hör hemma – i Volkswagen Commercial Vehicles Classic Vehicle-samling i Hannover.
Folkabussens invigningsresa nådde höga höjder
Den första resan efter restaureringen blev en sann upplevelse! På det pittoreska draisine-spåret i Lengenfeld unterm Stein i Tyskland körde folkabussen på rälsen igen – genom tunnlar och över den imponerande Lengenfeld-viadukten. Tobias Twele från Volkswagen Commercial Vehicles Classic Vehicles beskriver ögonblicket så här: ”Det finns inte många varianter av folkabussen som vi inte har sett eller kört – men den här var verkligen unik. Därför var det ett mycket känslosamt ögonblick för oss när vi körde över den 24 meter höga viadukten”. Totalt färdades den rälsbundna folkabussen 32 kilometer – med det karaktäristiska skrammel som kommer med alla rälsturer.
Folkabussen bevisade därmed återigen att det inte finns mycket den inte kan göra. På vägen eller på räls – den är och förblir en legendar.
Tips!
Är du i Hannover så ta en tur till Volkswagen Commercial Vehicles Classic Vehicle-samling. Där finns den här restaurerade, och extremt sällsynta Klv-20. Det är ett mycket fin bevarat exemplar, av 1955 års modell med fordonsnummer 20-5011.