Ökenkörning med nya Volkswagen Amarok
Ökenkörning med nya Volkswagen Amarok
Ökenkörning med nya Volkswagen Amarok

Med max 272 hästar under huven
Mer kraft i Amarok

Asfalten tog slut för en bra stund sedan, och nu återstår bara lös sand under däcken. Termometern visar 41 grader när vi i raskt tempo rullar mil efter mil genom det till synes ändlösa ökenlandskapet. Luften står still och liksom dallrar. Långt bort mot horisonten syns en oas med palmer. Eller, är det en hägring?

Transportmagasinet Online maj 2018 |  text: Richard Sjösten |  foto: Uli Soontag

»Under huven på vår Amarok ruvar en riktig best.«
På väg ut i öknen i en Volkswagen Amarok blir vi beundrade av en flock dromedarer

Vi är i ökenlandet Oman och under huven på vår Amarok ruvar en riktig best. Eller vad sägs om en effekt på 272 hästkrafter och nära 600 newtonmeter i overboost-läget?

Det rasslar till i en walkie-talkie och vår arabiske ”fixer” guidar oss över radion:

– Framför er ser ni sand, till höger sand och till vänster sand. Och den branta höga sanddynen där framme, den ska ni ta er över. Han ropar över radion: Gasa, gasa, gasa! Annars kan det gå illa!

 

Offroadkörning i lös ökensand med Amarok 272 hk

Uppgiften känns riskabel, men jag kopplar ur antispinnsystemet och trycker gasen i botten. Bilen börjar accelerera våldsamt rakt mot sanddynen som nu tornar upp sig som en vägg framför bilen.

Boom! I ett sandmoln träffar vi botten av sanddynen och börjar vår klättring i 45 graders lutning. Motorn ylar och kraften, som är brutal, gör att däcken spinner ursinnigt och skickar bilen i riktning rakt mot solen. V6:an under huven känns som en aldrig sinande kraftkälla.

Men kommer kraften verkligen räcka hela vägen till toppen? Omöjligt tänker jag...

Amarok med fler hästkrafter i Oman: Offroadkörning i lös sand...
Offroadkörning i sanden.

Det rister i bilen när alla fyra hjulen sprutar sand nedför den branta backen. Trots lutningen fortsätter Amaroken med oförtruten fart upp mot toppen. Motorn levererar hela tiden massor av kraft med sitt makalösa vridmoment. När vi når toppen lättar framhjulen över kammen och efter en mindre flygtur landar vi med alla fyra hjulen högst upp på sanddynan. 

– Tjohoo, utbrister jag i lättnad och glädje över att vi tagit oss upp helskinnade! Oj, vilken potent pickup…!

Att köra i lös sand är speciellt, och det skiljer sig som mot all annan typ av offroad-körning på ett markant sätt. Fart!  

Vanliga råd för offroadkörning som ”ta det lugnt och försiktigt” kan du glömma. Här gäller det alltså att hålla huvudet kallt och ladda på, för utan speed får man gräva helt enkelt.

 

»Däcken spinner ursinnigt och skickar bilen i riktning rakt mot solen.«
Ameea Shahak Tire service

Strax innan asfaltsvägarna tog slut, några timmar norr om platsen där vi befinner oss nu, passerar vi byn Al Mantarib. I ett gathörn längs huvudgatan ligger den lilla shoppen “Ameea Shahak Tire service” som förutom ordinär däckservice, specialiserat sig på två saker: Att tömma OCH att fylla luft i däck.

Det här är den sista anhalten innan den vidsträcka och utmanande öknen breder ut sig. Vi svänger in till den lilla däckshoppen, och knappt hinner vi stanna innan Ameeas mannar skruvat loss ventilerna på våra däck. När vi väntar på att rätt mängd luft ska släppas ur (det sägs att det går att höra när trycket i däcken börjar närma sig ett kilo, blåsljudet ändrar nämligen ton) blir det en mindre kö av offroadbilar som trängs intill den lilla shoppen. De anställda skyndar från bil till bil.

Det verkar som ingen i Oman själv vill tömma luft ur sina däck. Eller? Yttertemperaturen spelar nog en stor roll, då varje liten rörelse blir en ansträngning i den gassande solen. Förutom luften som väller ur de välpumpade däcken står luften stilla i den lilla byn. Inte ett moln på himlen, och termometern står stadigt på 43 grader – i skuggan. Prisnivån för denna service är å andra sidan blygsam. Det kostar bara 200 baizas (cirka 5 svenska kronor) för både utsläpp och senare, när man lämnar öknen, påfyllnad av luft.

 

Sanddyn i Oman

Att köra med lågt lufttryck i däcken är en av hemligheterna till att lyckas ta sig fram i mjuk sand, förutom ett bra fyrhjulsdriftssystem förstås. I Amaroken sitter det välkända 4Motion-system med konstant mekanisk fyrhjulsdrift vanligtvis fördelad på 40 procent drivning fram och 60 procent drivning bak.

Vid runt 1,2 kilos lufttryck väller sidorna ut på våra 245 millimeter breda offroaddäck (General Grabber AT3), och det skapar ett brett fotavtryck som hjälper till att få bilen att flyta ovanpå den mjuka sanden. Men lågt lufttryck ger också ett bättre drivgrepp i sanden, samt en bekvämare gång över småguppig väg då däcken tar en större del av vibrationerna. Här gäller det att ha förstärka däcksidor annars är det risk för däckexplosion. Rörelsen i däcket bygger nämligen snabbt upp en hög temperatur.

Låg tryck är bra vid offroadkörning alltså, men några saker bör man tänka på: Undanmanöverförmågan på hårdare underlag är klart påverkad. Det känns lite som att köra i sirap. Det är också lättare att kränga av däcket från fälgen om man är oförsiktig eller har otur.

Dromedaren vill ha skjuts och rums lätt på flaket på Amarok visar en stolt Richard Sjösten