Med max 272 hästar under huven
Mer kraft i Amarok
Asfalten tog slut för en bra stund sedan, och nu återstår bara lös sand under däcken. Termometern visar 41 grader när vi i raskt tempo rullar mil efter mil genom det till synes ändlösa ökenlandskapet. Luften står still och liksom dallrar. Långt bort mot horisonten syns en oas med palmer. Eller, är det en hägring?
Transportmagasinet Online maj 2018 | text: Richard Sjösten | foto: Uli Soontag
»Under huven på vår Amarok ruvar en riktig best.«
Vi är i ökenlandet Oman och under huven på vår Amarok ruvar en riktig best. Eller vad sägs om en effekt på 272 hästkrafter och nära 600 newtonmeter i overboost-läget?
Det rasslar till i en walkie-talkie och vår arabiske ”fixer” guidar oss över radion:
– Framför er ser ni sand, till höger sand och till vänster sand. Och den branta höga sanddynen där framme, den ska ni ta er över. Han ropar över radion: Gasa, gasa, gasa! Annars kan det gå illa!
Uppgiften känns riskabel, men jag kopplar ur antispinnsystemet och trycker gasen i botten. Bilen börjar accelerera våldsamt rakt mot sanddynen som nu tornar upp sig som en vägg framför bilen.
Boom! I ett sandmoln träffar vi botten av sanddynen och börjar vår klättring i 45 graders lutning. Motorn ylar och kraften, som är brutal, gör att däcken spinner ursinnigt och skickar bilen i riktning rakt mot solen. V6:an under huven känns som en aldrig sinande kraftkälla.
Men kommer kraften verkligen räcka hela vägen till toppen? Omöjligt tänker jag...
Det rister i bilen när alla fyra hjulen sprutar sand nedför den branta backen. Trots lutningen fortsätter Amaroken med oförtruten fart upp mot toppen. Motorn levererar hela tiden massor av kraft med sitt makalösa vridmoment. När vi når toppen lättar framhjulen över kammen och efter en mindre flygtur landar vi med alla fyra hjulen högst upp på sanddynan.
– Tjohoo, utbrister jag i lättnad och glädje över att vi tagit oss upp helskinnade! Oj, vilken potent pickup…!
Att köra i lös sand är speciellt, och det skiljer sig som mot all annan typ av offroad-körning på ett markant sätt. Fart!
Vanliga råd för offroadkörning som ”ta det lugnt och försiktigt” kan du glömma. Här gäller det alltså att hålla huvudet kallt och ladda på, för utan speed får man gräva helt enkelt.
»Däcken spinner ursinnigt och skickar bilen i riktning rakt mot solen.«