Möt Kung Bore i nya Caddy 4MOTION
ÄNTLIGEN VINTER! Nya Caddy Maxi 4Motion är en pärla på hal snö. Stabil och komfortabel – med förnämlig framkomlighet.
Genom Västmanlands rimfrost, förbi snöklädda gärdsgårdar i Dalarna och längs infrusna sjöar. Vi siktar norrut och möter vintern i nya Volkswagen Caddy 4Motion. Häng med på långresa i tidernas bästa transportskåp.
Ur Transportmagasinet nummer 1-2016 | text: Erik Gustafsson | foto: Peter Gunnars
De ihärdiga halkvarningarna från Sveriges Radios trafikredaktion verkar inte ha nått ut till alla. En efter en har våra medtrafikanter snurrat ner i diket, denna kyliga måndagsmorgon. Räddningstjänst, polis och bärgningsbilar kör i skytteltrafik mellan avåkningarna och vi andra krypkör på en glashal Europaväg. Saltbilen? Nej, den har vi inte sett skymten av ännu.
Årets första riktiga halka är här – men bakom ratten på nya Caddy Maxi 4Motion är vi väl förberedda. Förutom 4Motion fyrhjulsdrift med teknik från senaste generationens Haldexsystem har vi också adaptiv farthållare med autobromsen Front Assist och City Emergency Brake som håller stenkoll på omgivningen.
Efter den rekordvarma hösten har vi bestämt oss för att möta den riktiga vintern – och framför oss har vi därför mer än 120 mil krokig svensk landsväg genom Bergslagen, Dalarna och Härjedalens fjällandskap bakom ratten på nya Caddy Maxi.
– Om vi lastar skåpet riktigt fullt får vi in mer än 4 000 liter snö, säger jag till fotografen Peter när vi är på väg norrut. Och då har vi fortfarande plats över för våra väskor!
– Kommer inte på fråga, jag har blixtar och elektronik där bak. Glöm snö i skåpet, svarar Peter blixtsnabbt och sänker idén. Det blir nog ingen vit jul i Stockholm i år heller, konstaterar jag tyst för mig själv. Om vi inte lyckas övertyga Kung Bore att ta rygg på oss söderöver, förstås.
»Om vi lastar skåpet riktigt fullt får vi in mer än 4000 liter snö.«
Den Volkswagen Caddy Maxi vi kör är förlängd med 47 centimeter jämfört med standardversionen. Förutom ett närmast massivt lastutrymme med 4,2 kubikmeters kapacitet ger det oss också en 32 centimeter längre hjulbas och därmed en ännu stabilare gång.
När vi passerar Älvdalen i nordvästra Dalarna har temperaturen krupit ner långt under nollan och vintern kommer allt närmare. Under lunchen okynneskör vi den standardmonterade bränslevärmaren och unnar oss en riktigt varm kupé när vi återvänder efter ett skrovmål på den lokala syltan.
För även om komfort och bekvämlighet i transportbilar av någon outgrundlig anledning historiskt sett har legat ett steg bakom motsvarande personbilar är äntligen fjärde generationens Caddy ikapp – kanske till och med förbi. Vi har redan avverkat 50 mil och konstaterar snabbt att våra två säten håller hög standard, inredningen ger en solid och gedigen känsla samtidigt som fjädrings- och ljudkomfort är överraskande bra.
Här åker vi stabilt, bekvämt och snålt. Vi speglar mobiltelefonens innehåll på bilens centrala pekskärm genom “App-Connect” och låter bilen själv hålla koll på ytterligare eventuella avåkningar framför oss genom internetuppkopplingen “Car-Net”. Fjärde generationens Caddy visar att en transportbil i segmentet äntligen kombinerar vardagens finlir med en yrkesmans höga krav på driftsäkerhet och lastförmåga.
När Volkswagen Caddy lanserades för första gången 1979 var namnet egentligen Volkswagen Rabbit och marknaden var Nordamerika. Det dröjde ända till 1982 för den europeiska lanseringen och därmed debuten för världens första Volkswagen Caddy. Och succén var omedelbar. Faktum är att originalmodellen tillverkades ända fram till 2007 i Sydafrika tillsammans med första generationens Volkswagen Golf. Då hade redan såväl den andra generationen lanserats 1996 som den tredje 2004. Det var också ur den tredje generationen som Caddy 4Motion för första gången föddes, vilket då också blev den första transportbilen att erbjudas med standardmonterad fyrhjulsdrift.
4Motion-tekniken är utvecklad tillsammans med svenska företaget Haldex och ger en blixtsnabb fördelning av kraften mellan fram- och bakaxel – samtidigt som bakhjulen rullar fritt vid normal körning för optimal bränsleförbrukning.
För trots att landskapet bytte skepnad från höstens bruna sörja till vinterns vackra snötäcke samtidigt som vi skönjde den enorma kraftverksdammen i Trängslet besvärar det halkiga underlaget aldrig oss under vår vintereskapad. 4Motion-systemet agerar blixtsnabbt och lämnar enkelt kvar medtrafikanterna med spinnande drivhjul vid de fåtal trafikljus vi passerar. Och även om det stora lastskåpet är lätt lastat och endast innehåller Peters snökänsliga teknik och en annans väska går nya Caddy Maxi både mjukt och stabilt på de tjälskadade vägarna. Dessutom är ljudnivån i kupén lägre än i betydligt dyrare personbilar.
Den som vill ha 4Motion i sin nya Caddy har två motoreffekter att välja mellan, båda med två liters cylindervolym och den senaste Euro 6-miljöklassningen. Den svagare har 122 hästkrafter och manuellt sexväxlad låda, medan den starkare 150-hästarsmotorn har en bekväm sexväxlad DSG-låda. Bränsleförbrukningen är densamma för båda, 0,54 liter per mil vid blandad körning, även om den starkare drar det längsta strået när det kommer till toppfart och accelerationstid.
»Med auto bromssystem kan olyckorna minskas med mer än 25 procent.«
Med de nya Euro 6-motorerna finns också möjlighet att välja till den avancerade adaptiva farthållaren med autobromssystemet Emergency City Safety och Front Assist som både kan mildra krockvåldet och i bästa fall helt undvika en förestående olycka. Enligt en rapport från försäkringsbolaget If, som Volkswagen Försäkring samarbetar med, kan autobromssystem minska antalet olyckor med mer än 25 procent.
Naturligtvis är också samtliga Caddyversioner – på alla marknader – utrustade med elektronisk stabilitetskontroll, vilket forskare menar kan ha en större skyddseffekt än självaste krockkudden. Allra bäst skyddseffekt har dock fortfarande säkerhetsbältet.
När vi passerar Myskoxcentrum utanför Tännäs i Härjedalen tornar plogvallarna upp sig längs vägkanten och ytterligare en lastbil har glidit ner i diket. Mer vinter än så här behöver varken fotografen Peter eller jag – och samtidigt bjuder den sista solen på en präktig orange nedgång. Vi stannar längs den öde vägen och njuter av stillheten ett tag innan vi börjar frysa och åter vänder fronten söderut. Nu vet vi vad som väntar i några kyliga månader framöver – och vi, tillsammans med alla andra 4Motion-förare, är väl förberedda inför vinterns snöfall och det årliga trafikkaoset.
– Kom igen nu, Kung Bore. Låt det snöa!