Tvåfärgad gul-vit VW ID. Buzz elbil på vintriga vägar i fjällen.

Så tar du dig an vintern med elbil på fjällresan

Vi får fler och fler elbilsägare i Sverige. Många som går sin första vinter till mötes med sin elbil kommer få uppleva hur kylan påverkar räckvidd och laddningstider. Men med rätt kunskap och rätta förväntningar, så kan man förstås fortsätta använda sin elbil. Även på resan till fjällen.

Få faktorer har lika stark negativ inverkan på en elbils energiförbrukning och räckvidd som kyla. Sträckan som var en enkel match under sommarhalvåret kan numera upplevas som en utmaning. Skidresan, helgutflykten och de långväga släktbesöken kräver sin planering.

Men varför krävs det plötsligt så många laddningsstopp på vägen? Hur påverkar kylan? Och kan man få ut fler mil på varje laddning?

Det är inte ovanligt för nya elbilsägare att sitta på frågor utan svar, inte minst inför en vinter på vägarna. Faktum är att en bra elbil kan ta sig i princip överallt även på vintern, bara man ser till att ha mer tid till godo för något extra laddningsstopp under långresan.

Det finns flera knep för elbilsägaren att ta till för att komma längre på mindre. Att sänka farten från 130 km/h till 100 km/h sänker förbrukningen med upp till 30% och antalet laddningsstopp blir direkt färre.

En modern elbil som Volkswagen ID. Buzz är utvecklad att ta sig så långt som möjligt utan att behöva stanna. Med plats för fem personer är el-minibussen optimalt planerad för såväl skidresan som familjeutflykten, och med några enkla justeringar av körvanorna går vinterkörningen nästan lika smidigt som den på sommaren.

VW ID. Buzz elbil i snö
Att sänka farten från 130 km/h till 100 km/h sänker förbrukningen med upp till 30%

Planera din resa med våra
räckviddsverktyg för ID. Buzz

Hur långt kan jag köra med ID. Buzz på en laddning?

Den faktiska räckvidden varierar beroende på bland annat körstil, utomhustemperatur och last. Baserat på de parametrar du valt, får du snabbt och enkelt svar med Räckviddskalkylatorn.

Beräkna laddtiden för din ID.-modell

Hur lång tid tar det att ladda en elbil? Laddningstiden beror på flera olika faktorer, så som laddningsnivån, batterikapaciteten, omgivande temperatur och var din elbil laddas. Med Laddningstidskalkylatorn beräknar du enkelt hur lång tid din elbil behöver för att laddas.

Alexander Dahlin på Volkswagen Transportbilar har kört elbil i tre år och upplevt –25° under sina fjällresor. Hans nuvarande ID. Buzz har redan rullat 2 000 mil.

”Bilen har lätt tagit mig till fjällen, men jag har kunnat se hur de två största påverkansfaktorerna, temperatur och hastighet, inverkar på elbilens räckvidd”, säger Alexander.

”På motorväg och i rejäl kyla kunde jag behöva stanna redan efter ett par timmar, medan det i lägre farter på sommaren går att köra upp mot tio timmar utan att behöva ladda.”

Elbilens främsta utmaning under vintern är all värme som behöver produceras. Eftersom det inte finns någon överskottsvärme från en förbränningsmotor att ta tillvara på, så får elbilen istället använda sig av energin som finns lagrad i batteriet. Genom att sänka värmen i kupén och istället använda stols- och rattvärmen kan man hålla sig varm med lägre energiförbrukning. Planerar man sin avfärd väl kan man starta parkeringsvärmen när bilen står inkopplad till laddaren. Då slipper batteriet stå för den energikrävande upptiningen av den nedkylda bilen.

”Med lite erfarenhet och med rätt förväntningar så kan man i princip ta sig överallt i Europa i en modern elbil”, påpekar Alexander Dahlin.

Även i -25° kunde han ta sig an Stockholm-Sälen med endast ett laddningsstopp.

”Det som verkligen har imponerat på mig när jag bytte till ID. Buzz är laddningshastigheten på upp mot 185 kW. Det gör att man trots allt kommer fram ganska snabbt.”

Det som verkligen har imponerat på mig när jag bytte till ID. Buzz är laddningshastigheten
Alexander Dahlin

För den som har bråttom till skidbacken lönar det sig att ändå ta det lugnt på vägen dit. En elbil som ID. Buzz kan accelerera snabbt, men planerad körning och jämn hastighet sparar på batteriets totala elförbrukning och antal laddningscykler. Ska man ta sig långt i vinter, gärna med hela familjens skidutrustning, kan det vara bra att hålla ett extra öga på räckviddsmätaren.

Hög motorvägshastighet, full last och dessutom motvind eller uppförslut kan nästan halvera elbilens marknadsförda räckvidd vid sträng kyla. Den tålmodiga föraren kommer lite längre, helt enkelt.

En första elbilsvinter behöver alltså inte ta kål på längtan efter skidbacken. Nu finns även möjligheten att räkna ut precis hur långt man kommer med en ID. Buzz innan ett laddningsstopp behövs genom räckviddskalkylatorn. Genom planering och medveten körning kommer man längre på mindre ström i vinter. Men glöm inte att ett extra stopp på vägen inte tvunget är en förlust, utan en chans att stanna och njuta av vägen framåt.

Detta kanske också intresserar dig

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

15 laddade frågor om livet med elbil 

Kontakta återförsäljare
Vi finns i hela Sverige

Ta hand om ditt elbilsbatteri för längre räckvidd

Detta kanske också intresserar dig