För Makita är Crafter en succébutik på hjul
Text: Henrik Lenngren | Foto: Rickard Croy | 2025-09-03
För Makitas säljare i Norrland är Volkswagen Crafter både arbetsplats och säljverktyg – en bil som får kunderna att köpa direkt på plats. När dörrarna öppnas kliver kunderna rakt in i en rullande verktygsbutik. Och det har gett resultat.
– En kund köpte hela paketet på stående fot, säger Mikael Hägglund.
Snön ligger tjock i Malmfälten. Temperaturen kryper ner mot tjugo minus. Hos en byggkund i Kiruna öppnar Makitasäljaren Mikael Hägglund sidodörren till sin Crafter. Inne i skåpet är värmen på, hyllorna är fulla av verktyg och längst fram rullar en presentationsfilm på skärmen. Kunden kliver in, skakar snön av jackan och börjar peka: ”Jag tar den, och den… och den också.”
– Det var en kund som köpte hela paketet på stående fot. Han gick runt som i en butik, och redan nästa dag låg beställningen klar. Det var ju perfekt att allt fanns på plats och var synligt, säger Mikael Hägglund.
Crafter ett perfekt showroom
För honom är Crafter mer än ett transportfordon – det är ett säljverktyg. Han beskriver den som en rullande butik som alltid finns till hands.
– När jag kör upp till en arbetsplats kan jag släppa in folk i bilen, de får känna, klämma och testa. De kan till och med gå ut och såga eller dra skruvar direkt. Det blir en helt annan känsla än att stå med en katalog.
Tidigare arbetade han ur en mindre bil, där verktygen låg nedpackade i lådor. Skillnaden i dag är att allt är upphängt, belyst och lättillgängligt.
– Nu kan jag fokusera på försäljningen fullt ut i stället för att leta efter prylar. Kunderna slipper vänta, och det går fortare att komma till själva kärnan: att visa hur verktygen fungerar och varför de gör jobbet enklare.
Makitas satsning väcker uppmärksamhet
Bakom satsningen står Makita, en japansk verktygstillverkare med runt 70 anställda i Sverige. När företaget gick över till helt eldrivna verktyg blev det naturligt att också låta säljarna resa runt i åtta Crafter – inredda som rullande butiker där det är lätt att demonstrera de batteridrivna produkterna. Och de blå, helfolierade bilarna har snabbt väckt uppmärksamhet, både på vägen och hos kunderna.
– Många blir inspirerade, en del så pass att de själva köpt Crafter för att bygga egna demonstrationsbilar. Jag har fått samtal från kunder som undrat om vi säljer inredningen och hyllplanen, för de vill göra samma sak, säger Mikael Hägglund.
Man sitter som en kung i den här bilen [...]Mikael HägglundSäljare på Makita
Sitter som en kung i Crafter
Även på byggarbetsplatser märks skillnaden. Att kunna gå in i en uppvärmd bil och titta på sortimentet har gjort mötena både mer proffsiga och mer avslappnade. Och bakom ratten märker Mikael samma sak själv – hans Crafter är lika mycket arbetsplats som butik.
– Jag sitter högt, ser över plogvallarna och har rejält extraljus. Fyrhjulsdriften och markfrigången gör att jag kommer fram även när snön ligger djup. Och så har jag luftfjädrat säte med svankstöd – det är guld värt. Man sitter som en kung i den här bilen och jag blir faktiskt inte trött på samma sätt som i tidigare bilar. Även efter tolv timmars körning kommer jag fram pigg nog att ta nästa kundmöte.
Makita har valt Volkswagen av flera anledningar
På huvudkontoret i Sollentuna följer Lotta Groth, People & General Affairs Manager på Makita, hur säljarna arbetar med sina Crafter.
– Den gör att vi kan möta kunderna direkt på plats, som i ett mobilt showroom. Och att bilarna är helfolierade i Makitas blå färg betyder mycket – det skapar stolthet bland våra medarbetare och stärker vårt varumärke i vardagen. Våra kunder möter oss inte bara genom verktygen, utan även på vägen, säger hon.
För Makita är det tydligt: valet av Volkswagen handlar inte bara om att ta sig från A till B. Det handlar om att skapa förutsättningar för försäljning, kundmöten och relationer, och att vara synliga längs vägarna i hela Sverige.
– Våra Crafter är rullande showrooms, men vi har också 19 ID.7 Tourer som körs av säljarna på längre sträckor. Kombinationen gör att vi kan vara närvarande både i möten och på vägarna, säger Lotta Groth.
I Mikael Hägglunds arbetsdag märks skillnaden varje gång han öppnar dörren till sin bil.
– Försäljningen går snabbare. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till hur det var innan, säger han.