Peter Reichler med sin VW Transporter Dubbelhytt från 1970.
Intervjuer

Året runt transportören

17 juli 2019

Peter Reichler är entusiasten som inte räds lite vinterväglag. Hans snart femtioåriga pickup används året om.

Ur Transportmagasinet 1 2019

Hej, vad har du för bil?

En väl inkörd Volkswagen Transporter pickup.

Har du haft den länge?

Jag köpte den år 2000 så det börjar bli några år nu. Bilen har tidigare brukats av Banverket i Vännäs. Den blir bara bättre och bättre.

Bättre och bättre, hur menar du då?

Jo, när jag köpte den hade den precis fått nya bromsar. Sedan har gjort lite förbättringar varje år. Nyrenoverad växellåda till exempel. Jag fick med en växellåda när jag köpte den som efter en renovering av ett proffs nu sitter monterad. Motorn är också i toppskick, samt att ett soltak från en liten fransk bil gör sommarkörningen till en njutning.

Kör du bilen året runt?

Ja, varför inte? Jag har så klart en modern pendlarbil, men när jag behöver utrymme och lastyta så kör jag pickupen. En dubbelhytt med flak är ju faktiskt det optimala fordonet. Smutsiga och stora prylar på flaket och kompisarna i kupén. Användarvänligheten är A och O med den här bilen.

Jo, men det är nog ganska få Transporters från 1970 som körs året runt av sina ägare...?

Det är nog sant. Men jag gillar verkligen min dubbelhytt. Och saker behöver flyttas även under vinterhalvåret, haha. Det finns självklart ett stort bilintresse bakom mitt bilval och många av mina kompisar har samma intressen. Gamla bubblor och folkabussar...

Jag köpte min första buss redan 1974 men det dröjde till 1986 innan jag blev riktigt biten.

Hur är det att köra en entusiastbil på vintern?

Det krävs ett visst intresse får man väl säga. Bara att få bort imman på insidan av rutan när det är fuktigt kräver lite tålamod. Men konstruktionen är förvånande smart. Jag gillar att generation två av transportern (från 1968, reds anm.) är så pass okomplicerad och att det finns stor tillgång på bra och billiga reservdelar. Året runt-körning sliter så klart lite mer på grejerna, så pickisen har faktiskt precis fått lite ny plåt och färg på utsatta ställen. Jobbet är utfört av ett plåtslagarproffs som jobbar på det gamla viset med tennspackling.

Men någon hellackering blev det inte?

Nej. Jag gillar att det syns att den används. Den har en snygg patina nu.

Ja, onekligen ger det pickisen en unik karaktär...

Jag bad lackeraren att försöka få de nylackerade plåtdelarna att passa ihop med helheten. En hellack skulle göra bilen till något annat. Den skulle tappa lite av sin själ.

Har du något speciellt minne förknippat med bilen?

Jo, många. Lite kul är alla resorna mellan Slottkällarens bryggeri och Uppsala Slott med flaket fullt av ölbackar. Jag var tidigare källarmästare på slottet i Uppsala, och här anordnades ofta stora fester, ibland faktiskt med riktigt prominenta gäster som kungafamiljen och höga politiker. Och en kejsare från Japan minns jag.

Till sist, har du några planer för din bil?

Någon eller några resor till Tyskland blir det säkert i sommar för att hämta eller lämna lite reservdelar till kompisar, och kanske fynda lite på någon klassisk bilmarknad. Funderar också på att byta ut styrningen. Styrsnäckan börjar blir sliten och ett visst glapp ger sig till känna. En modern kuggstång och styrservo vore något!
 

Peter Reichler

Ålder: 65

Familj: Fru Petra, bonusdotter

Bor: Björklinge

Yrke: Lärare, tidigare källarmästare på Uppsala slott

Intressen: Bilar, mat

Bil: Volkswagen Transporter Dubbelhytt 1970. Volkswagen Polo 2006

Peter Reichler med sin VW Transporter Dubbelhytt från 1970.
Mer om dagens generation

Volkswagen
Transporter

Mer om dagens generation

Volkswagen
Transporter

VW Transporter 6.1 Skåp

Den flexibla skåpbil med oändliga möjligheter.

Finns som skåp, kombi och pickup
5 800-6 700 liters lastvolym
1 902-2 179 kg tjänstevikt
Två axelavstånd och tre takhöjder
Välj mellan enkel- eller dubbelhytt

Du kanske också gillar

Transporter
Johannes siktar på 95 000 mil

Multivan e-Hybrid
Det naturliga valet för arboristen

MOIA
Eldriven samåkningsbuss

Caddy 1991

Den mest ovanliga VW T1 någonsin: Caterpillar Fox (1962) är tillbaka

Du kanske också gillar