Per Ericson

De kompromisslösa

Till havs

MÖT PER ERICSON, VOLONTÄR VID SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET.

Vill man nå framgång ska man aldrig ta några genvägar. Det går inte att kompromissa om man vill nå ett bra resultat. Med andra ord handlar det om att aldrig acceptera det näst bästa. Att vägra nöja sig med mindre. Den enda vägen för att uppnå målet är hårt arbete, noggrannhet och omsorg om detaljerna. Oavsett om det handlar om arbetet eller fritidsintresset.

Möt människorna som vägrar att kompromissa. Som vet vad som krävs.

--:--

Hur blev du intresserad av sjölivet?

Jag har alltid älskat skärgården och att vara på sjön. Vid sidan av mitt volontärjobb i Sjöräddningssällskapet är jag även mycket intresserad av fritidsfiske.

Vad gör Sjöräddningssällskapet?

Det är den enda organisationen vars huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. Dessutom utför vi ambulanstransporter, både från båtar och öar i skärgården. Vi har 71 stationer längs kusten och i de stora sjöarna. Själv tjänstgör jag vid stationen på Dalarö. Vår verksamhet drivs helt utan stöd från stat, landsting eller kommuner. Alla som bemannar våra båtar gör det frivilligt och utan ersättning.

Vad gör ni på Schindler?

Företaget grundades redan 1874 i Schweiz och är ett privatägt företag som även är noterat på schweiziska börsen. Det svenska bolaget Schindler Hiss AB levererar nya hissar och rulltrappor samt moderniserar och gör förebyggande underhåll. Vi har en rikstäckande organisation och med vår 24-timmarsservice finns vi alltid nära till hands.

Hur resonerar du när ni väljer bilar till företaget?

Att räkna ut månadskostnaden för en viss bil är som regel enkelt för en vagnparkschef. Däremot ser man på det sättet enbart de kostnader som kommer att faktureras per månad alternativt per mil. Men om man har en vagnpark med många bruksbilar måste man fokusera på ett verkligt TCO (Total Cost of Ownership), det vill säga även de dolda kostnaderna. En billeverantör kan garantera ersättningsbilar och andra tjänster för att reducera kundens förluster, till exempel vid verkstadsbesök. Men det är inte alltid säkert att de stora kostnaderna finns där. Hos oss har våra hisstekniker sin servicebil som sitt mobila lager. När de har en annan bil, utan sitt lager, kan de tvingas att tillfälligt reparera hissen i stället för att byta ut en felaktig del. Det gynnar varken bolaget eller vår slutkund.

Finns det något annat du vill tillägga?

Det jag skulle vilja poängtera är följande: Att vara nöjd när man just köpt en ny bil är inte så svårt. Det luktar gott och man är nöjd med sitt val. Utmaningen är att vara nöjd flera år senare, med 12-16.000 mil på mätaren. När den bilen är avyttrad och avräkningen klar, det är då jag vill vara nöjd med mitt val av bil.

 

Per Ericson

Per Ericson

Ålder: 49

Bor: Fredhäll, Stockholm

Bakgrund: Är inköpschef på Schindler och frivillig sjöräddare, ansluten till stationen på Dalarö.

Intressen: Allt som sker på sjön. Vid sidan av arbetet vid Sjöräddningssällskapet är han mycket intresserad av sportfiske.

Bil: Kör själv en Volkswagen Passat. Företaget har ca 250 transportbilar varav de allra flesta är Volkswagen Caddy och Transporter.

Mer om bilen

Volkswagen
Caddy Skåp

Mer om bilen

Volkswagen
Caddy Skåp

Volkswagen Caddy Skåp
Motoralternativ: 4 TDI-motorer med motorstyrka upp till 150 hk (110 kW), TSI-motorer (direktinsprutning och turbo) och gasversion med 110 hk (81 kW).
Versioner: Finns även I Maxi-version som är en halvmeter längre och har upp till 4,2 m3 lastutrymme.
Övrigt: Möjlighet att välja till automatlåda och 4MOTION fyrhjulsdrift.

Du kanske också gillar

De kompromisslösa
Elvira Lindh: Vägen mot guld

Triss i transporttest med roadracingförare & instagramprofil

Syskonen ger en hjälpande hand
Crafter: Fullt skåp till Moldavien

Caddy Maxi
Förare av både hund och bil

Stiftelsen Blåljus i Samverkan gör skillnad för all blåljuspersonal

Du kanske också gillar