Tvåfärgad röd-vit VW ID. Buzz GTX fyrhjulsdriven elbil på vintriga vägar i fjällen.

Så tar du dig an vintern – och fjällresan – med elbil

Text: Petter Jennervall | 2025-02-03

De flesta vet nu att elbilar fungerar alldeles utmärkt på vintern, men det finns saker som är bra att tänka på. För med rätt kunskap, rätt förväntningar och rätt bil så går det mesta som en dans. Även när du kör eldrivet till fjällen.

Få faktorer har lika stark negativ inverkan på en elbils energiförbrukning och räckvidd som kyla. Sträckan som var en enkel match under sommarhalvåret kan numera upplevas som en utmaning. Skidresan, helgutflykten och de långväga släktbesöken kräver sin planering.

Baksidan av VW ID. Buzz GTX elbil i snö
Att sänka farten från 130 km/h till 100 km/h sänker förbrukningen med upp till 30%

Men varför krävs det plötsligt fler laddningsstopp på vägen? Hur påverkar kylan? Och kan man få ut fler mil på varje laddning?

Det är inte ovanligt för nya elbilsägare att sitta på frågor utan svar, inte minst inför en vinter på vägarna. Faktum är att en bra elbil kan ta sig i princip överallt även på vintern, bara man ser till att ha mer tid till godo för något extra laddningsstopp under långresan.

Det finns flera knep för elbilsägaren att ta till för att komma längre på mindre. Att sänka farten från 130 km/h till 100 km/h sänker förbrukningen med upp till 30 procent och antalet laddningsstopp blir direkt färre.

Andra sätt att förlänga räckvidden är förstås att välja rätt körläge och på längre turer – till exempel till fjällen – passar Körläge D. Då rullar bilen när du släpper gaspedalen samtidigt som energi återvinns när du försiktigt använder bromspedalen.

Fler viktiga tips:

  • Förvärm bilen när den står inkopplad till laddaren – använd el från laddaren i stället för batteriet för att värma upp den kalla bilen, så förbättrar du räckvidden.
  • Förvärm batteriet inför laddstopp i kallt väder så kommer batteriet att fyllas snabbare och laddtiden kortas betydligt. Funktionen finns på ID. Buzz från modellår 2025.

ID. Buzz kan erbjuda en räckvidd på 40-47 mil under optimala förhållanden, beroende på version och utrustning. En modern elbil som Volkswagen ID. Buzz är utvecklad att ta sig så långt som möjligt utan att behöva stanna. Med plats för 5-7 personer är el-minibussen optimalt planerad för såväl skidresan som familjeutflykten, och med några enkla justeringar av körvanorna går vinterkörningen nästan lika smidigt som den på sommaren. Här kan du läsa ännu mer om hur du förlänger räckvidden!

Det som verkligen har imponerat på mig när jag bytte till ID. Buzz är laddningshastigheten
Alexander Dahlin

Alexander Dahlin på Volkswagen Transportbilar har kört elbil i fem år och upplevt –25°C under sina fjällresor. Hans nuvarande ID. Buzz har redan rullat 2 000 mil.

– Bilen har lätt tagit mig till fjällen, men jag har kunnat se hur de två största påverkansfaktorerna – temperatur och hastighet – inverkar på elbilens räckvidd, säger Alexander och fortsätter:

– På motorväg och i rejäl kyla kunde jag behöva stanna redan efter ett par timmar, medan det i lägre farter på sommaren går att köra upp mot tio timmar utan att behöva ladda.

Elbilens främsta utmaning under vintern är all värme som behöver produceras. Eftersom det inte finns någon överskottsvärme från en förbränningsmotor att ta tillvara på, så får elbilen i stället använda sig av energin som finns lagrad i batteriet. Genom att sänka värmen i kupén och i stället använda stols- och rattvärmen kan man hålla sig varm med lägre energiförbrukning. Planerar man sin avfärd väl kan man starta parkeringsvärmen när bilen står inkopplad till laddaren. Då slipper batteriet stå för den energikrävande upptiningen av den nedkylda bilen.

– Med lite erfarenhet och med rätt förväntningar så kan man i princip ta sig överallt i Europa i en modern elbil, påpekar Alexander Dahlin.

Även i -25°C tog han sig an Stockholm-Sälen med endast ett laddningsstopp.

– Det som verkligen har imponerat på mig när jag bytte till ID. Buzz är laddningshastigheten på upp mot 200 kW. Det gör att man trots allt kommer fram ganska snabbt. I den senaste generationen av ID. Buzz har dessutom värmepump tillkommit som standard, vilket gör uppvärmningen blir mer energieffektiv och att räckvidden kan förbättras. Att man nu dessutom kan förvärma batteriet inför sitt laddstopp minskar märkbart tiden för att fylla batteriet vid snabbladdning på vintern.

VW ID. Buzz GTX fyrhjulsdriven elbil kör i fjällen

För den som har bråttom till skidbacken lönar det sig att ändå ta det lugnt på vägen dit. En elbil som ID. Buzz kan accelerera snabbt men planerad körning och jämn hastighet sparar på batteriets totala elförbrukning och antal laddningscykler. Ska man ta sig långt i vinter, gärna med hela familjens skidutrustning, kan det vara bra att hålla ett extra öga på räckviddsmätaren.

Hög motorvägshastighet, full last och dessutom motvind eller uppförslut kan nästan halvera elbilens marknadsförda räckvidd vid sträng kyla. Den tålmodiga föraren kommer lite längre, helt enkelt.

För att vara extra säker på att komma fram på snöiga vägar i fjällen kan det också vara värt att ta en extra titt på ID. Buzz GTX som har dubbla elmotorer vilket innebär att den är fyrhjulsdriven och bjuder på 340 kraftfulla hästkrafter. Väljer du den långa versionen av GTX så får du dessutom ett lastutrymme på hela 2 469 liter (med fällda säten) och en dragvikt på 1 600 kg (korta GTX får dra 1 800 kg).

Vintern behöver alltså verkligen inte ta kål på längtan efter skidbacken för elbilsägare. Och känner du att du vill ha stabilt stöd och slippa räckviddsångest: Du kan räkna ut precis hur långt du kommer med en ID. Buzz innan ett laddningsstopp behövs genom räckviddskalkylatorn

Bra planering och medveten körning gör att du kommer längre på mindre ström i vinter. Men glöm inte att ett extra stopp på vägen inte tvunget är en förlust, utan en chans att stanna och njuta av vägen framåt.

Planera din resa med våra
räckviddsverktyg för ID. Buzz

Närbild på räckviddskalkylatorn i en mobiltelefon från Volkswagen Transportbilar

Hur långt kan jag köra med ID. Buzz på en laddning?

Den faktiska räckvidden varierar beroende på bland annat körstil, utomhustemperatur och last. Baserat på de parametrar du valt, får du snabbt och enkelt svar med Räckviddskalkylatorn.

Laddningstidskalkylatorn visas på en mobiltelefons display

Beräkna laddtiden för din ID.-modell

Hur lång tid tar det att ladda en elbil? Laddningstiden beror på flera olika faktorer, så som laddningsnivån, batterikapaciteten, omgivande temperatur och var din elbil laddas. Med Laddningstidskalkylatorn beräknar du enkelt hur lång tid din elbil behöver för att laddas.

En silver och röd VW ID Buzz GTX fyrhjulsdriven elbil kör på en väg

Beställ nu
ID. Buzz GTX

Nu välkomnar vi ID. Buzz GTX till familjen! Denna fyrhjulsdrivna elbil är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia. Hela 250 kW / 340 hk och med en helt ny hård- och mjukvara, bl.a. ny röststyrning med chat GPT-integration.

Detta kanske också intresserar dig...

Vit och orange ID Buzz i vintermiljö

Så förlänger du räckvidden på ID. Buzz

Ett gäng skidåkare står vid en ID. Buzz GTX fyrhjulsdriven elbil i svenska fjällen

Expertens tips: 3 toppturer i svenska fjällen

Kvinna som sitter i en VW ID. Buzz och pekar på infotainmentskärmen

Ta hand om ditt elbilsbatteri för längre räckvidd

Detta kanske också intresserar dig...