Spirit of Amarok vandringspris är utformad som en varg. Amarok betyder varg.
Spirit of Amarok vandringspris är utformad som en varg. Amarok betyder varg.
Spirit of Amarok vandringspris är utformad som en varg. Amarok betyder varg.
Spirit of Amarok vandringspris är utformad som en varg. Amarok betyder varg.
Äventyr och resor

The Spirit of Amarok

Äventyr och resor

The Spirit of Amarok

3 juli 2019

Sida vid sida med leoparder, flodhästar och en lagom galen gammal rallylegend - provar vi lyckan i Spirit of Amarok. Följ med in i dubbelhytten och in i djungeln!

Ur Transportmagasinet 1 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Volkswagen och Richard Sjösten

»Världens största offroadtävling med 100% Amarok.«
Världens största offroadtävling i Afrika: The Spirit of Amarok.
Vägvisare i backarna i världens största offroadtävling med Amarok

– Bil nummer nitton, är ni redo? rasslar det till i komradion. Jag spänner hela kroppen och slänger ett öga på min co-driver Micke i högerstolen. Han nickar allvarligt, det är vår tur att starta nu. Tre, två, ett – kör!

Det sprutar grus som ur en industribläster när jag gasar fullt och vår Volkswagen Amarok sätter sig över bakhjulen. Vi accelererar kraftigt, grusvägen är smal och ojämn, men den stora pickupen sväljer lugnt hålen och groparna. Jag märker nästan inte hur fort det går förrän Micke vrålar:

– Höger, Richard! Vi närmar oss blixtsnabbt två gröna flaggor. Jag bromsar, rätar upp bilen och siktar.

Men var är vi egentligen? Mitt ute i ingenstans i Sydafrika - platsen där offroad-tävlingen Spirit of Amarok går av stapeln varje år. En actionfylld tävling i ett av världens mest krävande och tuffa klimat, längs dammiga grusvägar och genom svår terräng fajtas fyrtio förare från hela världen. Jag och Micke delar på körningen, varannan sträcka sitter han som co-driver, har koll på klockan och radion, och varannan gång är det min tur.

Jag försöker att slappna av i armarna och köra på känsla för att passera mellan de uppsatta flaggorna. För det går riktigt fort och det finns liksom ingen tid att tänka. Pinnarna står så tight, vi klarar det första paret och stormar vidare mot vänstern. Men här blir det bökigare, för precis före kurvan står det en röd flagga till höger.

– Akta, skriker Micke. Vi passerar flaggan under hård inbromsning och jag är säker på att vi precis hade kunnat passa in ett nummer av Östersunds-Posten mellan höger bakskärm och flaggmarkeringen.

Röd flagga betyder heller inte bara trettio sekunders tillägg, det varnar också för ett farligt hinder. Som en sten, ett hål - eller ett stup.

 

Ett av de ryska teamen kommer senare i tävlingen att missbedöma ett vägparti, köra av vägen och bokstavligen skala upp halva bilens sida längs viltstängslet. Stängslet finns där av en anledning. För alldeles intill sträckorna ligger nämligen ett av världens mest djurrika viltreservat - där hela “The Big Five” gömmer sig. Alltså lejon, leopard, noshörning, elefant och afrikansk buffel - för alla oss som inte likt Leif GW och Jan Guillou jagat storvilt i Afrika tidigare.

– Så mäktigt, hur långt bort tror du djuren är?, säger Micke från passagerarstolen. Specialsträckan är över och vi andas ut när hela konvojen stannar till. Tjugo Amarok slingrar sig som en lång orm genom den afrikanska djungeln. Det är tryckande hett. Luften står helt stilla och riktigt dallrar över motorhuven. Kvicksilvret i termometern som sitter på det gamla skjulet intill vägen har kravlat sig upp till 43 grader. I skuggan.

»...bokstavligen skala upp halva bilens sida.«
Amaroken flyger uppför backarna - bokstavligen!
Tävlingsbilarna var standardutrustade automatväxlade Volkswagen Amarok med grova Good Year Wrangler-däck. Tyvärr med ratten på höger sida vilket gjorde det extra svårt för de europeiska deltagarna.
Dammet ryker om Amaroken i världens största offroadtävling "Spirit of Amarok" i Sydafrika
Den tekniska delen av tävlingen var verkligen ingen lätt match. Svåra banor i eländig terräng som skulle klaras av på en idealtid. Påkörningar av de tunna stolparna gav poängavdrag.
»Vi flyger genom luften två gånger.«

Över radion kommer order om att vi ska ses utanför bilarna för en kort genomgång. Jag och Micke hoppar ur och det gör också våra konkurrentförare i form av taiwaneser, ryssar, tjecker, danskar, tyskar, afrikaner, nya zeeländare och australier. Den sammanräknade svenska närvaron utgörs av Micke Jakobsson, Linus Hedwall och Bjarne Wahlstrand samt undertecknad.

Tillsammans konstaterar vi att lejonen sannolikt är för trötta för att jaga i den här värmen. Rallylegenden och sydafrikanen Sarel van der Merwe uppenbarar sig och välkomnar oss med ett stort leende. Spirit of Amarok är världens största offroadtävling – för amatörer. “Amatörer” låter i det här fallet lite missvisande. Av de totalt 500 lagen världen över har diverse uttagningar vaskat fram ynka tjugo stycken till världsfinalen. Så trots att ingen på pappret är professionell tävlingsförare är det hög nivå på dessa chaufförer. Bakom solglasögonen glittrar det i Sarels ögon när han berättar om dagens utmaningar.

 

– Det kommer bli tufft, säger han med en illa dold munterhet. Vi får se hur många som klarar det.

Sarel är “pappa” till den här helt unika offroadtävlingen. Den elvafaldiga sydafrikanska mästaren i rally, lade själv hjälmen på hyllan som femtiofyraåring för sexton år sen. Men han brinner fortfarande för bilsport i alla tänkbara format. Sedan 2006 arrangerar han tävlingen som till en början hette Spirit of Africa.

Enligt Sarel handlar tävlingen om att hitta den perfekta balansen mellan fart och kontroll. Marginalerna är extremt små. Prova själv att köra med en 2,3 meter bred bil i 70 km/h – mellan pinnar som står med 2,5 meters mellanrum – på en krokig och guppig grusväg ... Skillnaden mellan en felfri runda, och en runda där du touchar på fyra-fem pinnar, är extremt liten. Och Sarel älskar att hans tävling är svår. Varje enskild del av banan är designad, provkörd och godkänd av Sarel själv. Eller “Supervan” som han kallades under sin aktiva karriär.

Efter lunch är det dags igen. Fullfartssträcka:

– One pole for nineteen! rasslar det till i radion. Direktrapporter av minsta “touch” av stolpar rapporteras in över radion av funktionärerna. Det här en precisionstävling på högsta nivå.