Din webbläsare stöds inte

Vänligen uppdatera din webbläsare för att kunna använda hela webbplatsen på ett korrekt sätt.

Spirit of Amarok vandringspris är utformad som en varg. Amarok betyder varg.
Äventyr och resor

The Spirit of Amarok

Äventyr och resor

The Spirit of Amarok

2019-07-03

Sida vid sida med leoparder, flodhästar och en lagom galen gammal rallylegend - provar vi lyckan i Spirit of Amarok. Följ med in i dubbelhytten och in i djungeln!

Ur Transportmagasinet 1 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Volkswagen och Richard Sjösten

2019-07-03

Sida vid sida med leoparder, flodhästar och en lagom galen gammal rallylegend - provar vi lyckan i Spirit of Amarok. Följ med in i dubbelhytten och in i djungeln!

Ur Transportmagasinet 1 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Volkswagen och Richard Sjösten

»Världens största offroadtävling med 100% Amarok.«
Världens största offroadtävling i Afrika: The Spirit of Amarok.
Vägvisare i backarna i världens största offroadtävling med Amarok

– Bil nummer nitton, är ni redo? rasslar det till i komradion. Jag spänner hela kroppen och slänger ett öga på min co-driver Micke i högerstolen. Han nickar allvarligt, det är vår tur att starta nu. Tre, två, ett – kör!

Det sprutar grus som ur en industribläster när jag gasar fullt och vår Volkswagen Amarok sätter sig över bakhjulen. Vi accelererar kraftigt, grusvägen är smal och ojämn, men den stora pickupen sväljer lugnt hålen och groparna. Jag märker nästan inte hur fort det går förrän Micke vrålar:

– Höger, Richard! Vi närmar oss blixtsnabbt två gröna flaggor. Jag bromsar, rätar upp bilen och siktar.

Men var är vi egentligen? Mitt ute i ingenstans i Sydafrika - platsen där offroad-tävlingen Spirit of Amarok går av stapeln varje år. En actionfylld tävling i ett av världens mest krävande och tuffa klimat, längs dammiga grusvägar och genom svår terräng fajtas fyrtio förare från hela världen. Jag och Micke delar på körningen, varannan sträcka sitter han som co-driver, har koll på klockan och radion, och varannan gång är det min tur.

Jag försöker att slappna av i armarna och köra på känsla för att passera mellan de uppsatta flaggorna. För det går riktigt fort och det finns liksom ingen tid att tänka. Pinnarna står så tight, vi klarar det första paret och stormar vidare mot vänstern. Men här blir det bökigare, för precis före kurvan står det en röd flagga till höger.

– Akta, skriker Micke. Vi passerar flaggan under hård inbromsning och jag är säker på att vi precis hade kunnat passa in ett nummer av Östersunds-Posten mellan höger bakskärm och flaggmarkeringen.

Röd flagga betyder heller inte bara trettio sekunders tillägg, det varnar också för ett farligt hinder. Som en sten, ett hål - eller ett stup.

 

Ett av de ryska teamen kommer senare i tävlingen att missbedöma ett vägparti, köra av vägen och bokstavligen skala upp halva bilens sida längs viltstängslet. Stängslet finns där av en anledning. För alldeles intill sträckorna ligger nämligen ett av världens mest djurrika viltreservat - där hela “The Big Five” gömmer sig. Alltså lejon, leopard, noshörning, elefant och afrikansk buffel - för alla oss som inte likt Leif GW och Jan Guillou jagat storvilt i Afrika tidigare.

– Så mäktigt, hur långt bort tror du djuren är?, säger Micke från passagerarstolen. Specialsträckan är över och vi andas ut när hela konvojen stannar till. Tjugo Amarok slingrar sig som en lång orm genom den afrikanska djungeln. Det är tryckande hett. Luften står helt stilla och riktigt dallrar över motorhuven. Kvicksilvret i termometern som sitter på det gamla skjulet intill vägen har kravlat sig upp till 43 grader. I skuggan.

»...bokstavligen skala upp halva bilens sida.«
Amaroken flyger uppför backarna - bokstavligen!
Tävlingsbilarna var standardutrustade automatväxlade Volkswagen Amarok med grova Good Year Wrangler-däck. Tyvärr med ratten på höger sida vilket gjorde det extra svårt för de europeiska deltagarna.
Dammet ryker om Amaroken i världens största offroadtävling "Spirit of Amarok" i Sydafrika
Den tekniska delen av tävlingen var verkligen ingen lätt match. Svåra banor i eländig terräng som skulle klaras av på en idealtid. Påkörningar av de tunna stolparna gav poängavdrag.
»Vi flyger genom luften två gånger.«

Över radion kommer order om att vi ska ses utanför bilarna för en kort genomgång. Jag och Micke hoppar ur och det gör också våra konkurrentförare i form av taiwaneser, ryssar, tjecker, danskar, tyskar, afrikaner, nya zeeländare och australier. Den sammanräknade svenska närvaron utgörs av Micke Jakobsson, Linus Hedwall och Bjarne Wahlstrand samt undertecknad.

Tillsammans konstaterar vi att lejonen sannolikt är för trötta för att jaga i den här värmen. Rallylegenden och sydafrikanen Sarel van der Merwe uppenbarar sig och välkomnar oss med ett stort leende. Spirit of Amarok är världens största offroadtävling – för amatörer. “Amatörer” låter i det här fallet lite missvisande. Av de totalt 500 lagen världen över har diverse uttagningar vaskat fram ynka tjugo stycken till världsfinalen. Så trots att ingen på pappret är professionell tävlingsförare är det hög nivå på dessa chaufförer. Bakom solglasögonen glittrar det i Sarels ögon när han berättar om dagens utmaningar.

 

– Det kommer bli tufft, säger han med en illa dold munterhet. Vi får se hur många som klarar det.

Sarel är “pappa” till den här helt unika offroadtävlingen. Den elvafaldiga sydafrikanska mästaren i rally, lade själv hjälmen på hyllan som femtiofyraåring för sexton år sen. Men han brinner fortfarande för bilsport i alla tänkbara format. Sedan 2006 arrangerar han tävlingen som till en början hette Spirit of Africa.

Enligt Sarel handlar tävlingen om att hitta den perfekta balansen mellan fart och kontroll. Marginalerna är extremt små. Prova själv att köra med en 2,3 meter bred bil i 70 km/h – mellan pinnar som står med 2,5 meters mellanrum – på en krokig och guppig grusväg ... Skillnaden mellan en felfri runda, och en runda där du touchar på fyra-fem pinnar, är extremt liten. Och Sarel älskar att hans tävling är svår. Varje enskild del av banan är designad, provkörd och godkänd av Sarel själv. Eller “Supervan” som han kallades under sin aktiva karriär.

Efter lunch är det dags igen. Fullfartssträcka:

– One pole for nineteen! rasslar det till i radion. Direktrapporter av minsta “touch” av stolpar rapporteras in över radion av funktionärerna. Det här en precisionstävling på högsta nivå.

Sarel är pappa till en helt unik tävling i sitt slag. “Spirit of Amarok” är världens största offroadtävling för icke-professionella förare.

Svenska laget bestod av fr. vänster Bjarne Wahlstrand, Micael Jakobsson, Richard Sjösten och Linus Hedwall.

– Another pole for nineteen! Ytterligare en funktionär ropar in sin rapport från vår framfart.

– Sjutton också, ryter jag när vi passerar mållinjen i ett rökmoln. Jag känner hur tävlingsinstinkten slår till på allvar. Var vi verkligen på den? Micke skrattar och klappar mig på axeln. Stressen i bilen ökar i takt med de små misstagen. Två pinnar betyder tio sekunders påslag.

Våra gemensamma insatser under de tre första dagarna gör att vi ligger femma totalt – när vi närmar oss näst sista dagen på tävlingarna. Vi har bara några få poäng upp till Namibia på fjärdeplatsen. Men mest oroande är hur tyskarna på sjätteplats ångar på bakifrån. Kommer vi lyckas hålla undan?

– More fun with speed, right? säger Sarel med ett flin när vi rullar ut från sträckan. Han syftar på gårdagens långsamma tekniska sträckor som kräver allt annat än “speed”. Att Sarel gillar fart, det är tydligt.

Volkswagen Amarok på rally i Sydafrika
Tekniska delen av rallytävlingen Spirit of Amarok. Att köra på pinnarna ger tidstillägg.
Att köra på pinnarna ger straffpoäng i form av tidstillägg.

Den fyra dagar långa tävlingen är på väg mot sitt slut, men det visar sig att vi ska drabbas av ännu fler utmaningar innan vi kan utropa oss till bästa vänsterstyrda nation. Tävlingsbilarna är högerstyrda och de fyra första platserna i resultatlistan abonneras sedan första dagen av de högerstyrda länderna i tävlingen. Med så här små marginaler är det omöjligt att tävla på samma vilkor. Det är vi överens om - både Micke och jag.

När vi vaknar upp den sista dagen har vädret slagit om totalt. Molnen drar snabbt ihop sig och det börjar blåsa. Från fyrtiogradig hetta, sol och klarblå himmel till ynka femton grader, åska och regn. Den våldsamma nederbörden gör det till en utmaning bara att ta sig till specialsträckorna. De tidigare snustorra vägarna förvandlas till en enda lervälling och blir oframkomliga för många. Inte för våra Amaroker, förstås. Nej, med 4Motion och riktigt grova däck krävs det bra mycket mer för att stoppa dem.

»Det sprutar grus som ur en industribläster när jag gasar fullt.«
I den internationella finalen 2018 deltog förutom Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ryssland, Taiwan, Australien, Botswana, Nigeria och Nya Zeeland.
I den internationella finalen 2018 deltog förutom Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Ryssland, Taiwan, Australien, Botswana, Nigeria och Nya Zeeland.

Problemet är snarare att fastkörda bilar och traktorer blockerar vägarna. Den sista sträckan stryks på grund av förseningar orsakade av översvämningen, och plötsligt är vi på tävlingens sista moment. Attans, vi som verkligen behövde fler möjligheter att kompensera för vårt svaga resultat under förmiddagen.

Micke tar plats bakom ratten och gör sig redo. Den leriga vägen är snorhal och lömsk, och jag ljuger om jag säger att jag inte får fjärilar i magen bara av att titta på den. Torkarna vispar snabbt bort de envisa regndropparna när vi spurtar ut på sträckan. Micke får något närmast meditativt i blicken.

Vi flyter mjukt genom sträckan i hög fart; den ena sladden jämnare än den andra. Men så byter vägen plötsligt karaktär. Blir hoppig och elak och jag känner hur Micke verkligen tar i. Innan vi når mål lättar bilen och flyger genom luften två gånger!

 

Vi passerar de tighta målflaggorna med fullvarv på tredje växel och adrenalinet sköljer över oss. Vi skrattar högt och tjuter av glädje när det visar sig att körningen varit helt felfri. Tiden räcker till en andra plats totalt på sträckan!

Våra svenska lagkompisar Linus och Bjarne levererar samtidigt stabila poäng under slutet av dagen, och med nöd och näppe behåller vi vår totala femteplats i tävlingen. Stolta kan vi senare titulera oss som “Best of the Rest” efter de högerstyrda nationerna i toppen.

Kör du Amarok och tycker det här låter kul? Håll utkik efter de svenska uttagningarna, nästa år så kanske det är du som får försvara de svenska färgerna i Sydafrika - en upplevelse du garanterat aldrig lära glömma!

»Det gäller att hitta en perfekt balans mellan fart och kontroll.«