Volkswagen T6.1
Ikonen uppdaterad
Med klassledande assistanssystem och en digital förarmiljö tar nya versionen av Folkabuss-ikonen ett stort kliv in i framtiden. Vi besöker världspremiären av T6-serien och kan inte annat än imponeras.
Ur Transportmagasinet 2 2019 | text: Richard Sjösten | foto: Volkswagen och Richard Sjösten
"Nya T6:an har en bred och självsäker uppsyn"
"Nya T6:an har en bred och självsäker uppsyn"
“VI VILL SÄTTA en ny standard i fordonssäkerhet, bekvämlighet och komfort”. Så inledde högste chefen Thomas Sedran pressvisningen av den nya modellen inför den samlade världspressen som hölls på Autostadt i Wolfsburg.
– Vi har tagit den väl utprovade T6-serien (Transporter/Caravelle/Multivan/California) och uppdaterat assistanssystemen, infotainmentsystemen och uppkopplingsmöjligheten till ett “state-of-the-art”, fortsatte Thomas och log nöjt.
Uppdateringen av T6 (sjätte generationens Folkabuss) kallas T6.1 för att poängtera att uppdateringen är bra mycket mer omfattande än vad som vanligtvis är brukligt vid en så kallad facelift. Det första man möts av när Multivan rullar in på scenen är en helt omarbetad front, där grillen tillsammans med exklusiva LED- huvudstrålkastare och en omformad stötfångare ger bilen en helt ny look. Designteamet har gett nya T6:an en “bred” och självsäker uppsyn.
Mest iögonfallande är den linje som fortsätter längs sidan på bilen från blinkers och bakåt. Till en början ser det ut som att det är själva blinkersglaset som följer bilens sida, men tittar man lite närmare är det en kromad list – med den aktuella modellens namn som emblem. Man behöver alltså inte fundera länge på vilken modell av den nya T6:an som rullar upp brevid vid trafikljuset; Transporter, Multivan, Caravelle eller California...
MEN DET ÄR först bakom de yttre kosmetiska förändringarna vi hittar de stora nyheterna. Styrningen till exempel. Det gamla hydrauliska styrningen har fått ge plats åt en elektromekanisk dito som till att börja med ger förutsättningar för en lägre bränsleförbrukning jämfört med en bil med hydraulisk styrning. En annan stor fördel är också att styrningen kan kopplas ihop med en hel rad olika förarassistanssystem.
Elversionen får en räckvidd på över 400 kilometer.