Nya Volkswagen Caddy Cargo är lättlastad från alla håll

Provkörning: Nya Caddy Cargo 

Klarar kompetenta Caddy kampen?
– mångsidig medarbetare i tufft test 

Efter mer än fyra decenniers utveckling, fyra generationer och över 3,1 miljoner sålda exemplar är det nu dags igen. Vi tog ut helt nya Caddy på ett arbetspass i trakterna av München och lät modellen för första gången möta verklighetens utmaningar.

Text: Fredrik Lund Foto: Fredrik Lund och Volkswagen 

10 STYRKOR MED NYA CADDY 

1
Låga utsläpp 

Dubbeldoserande AdBlue-funktion. I kombination med det dubbelverkande partikelfiltret ger det marknadens mest effektiva avgasrening. 

2
En personbil för jobbet 

Caddy har begåvats med samma tekniska plattform som nya generationen Golf – och kan fås med samma högteknologiska funktioner och komfort. 

3
Gott om lastutrymme 

Caddy Cargo lastar nu två EUR-pallar på långsidan mellan hjulhusen och på Cargo Maxi går det att lasta en EUR-pall via sidoskjutdörren. 

4
Uppkoppling 

Fordonspositionering, fleet managementtjänster och automatisk guidning genom röstkommando. Infotainment kan även fungera som wifipunkt för upp till åtta handhållna enheter samtidigt. 

5
LED-belysning 

Ljusstark, reaktionssnabb och effektiv LED- belysning såväl fram som bak och interiört finns i programmet. 

6
Assistanssystem 

Hela 19 olika assistans- och säkerhetssystem finns tillgängliga, varav fem är helt nya för Caddy Cargo. 

7
Utökad standardutrustning 

Svensksålda bilar utrustas alltid med ett års anslutningsgaranti, farthållare, helljusassistent, frontassist, multifunktionsratt, radio med 8,25 tums touchskärm, parkeringsvärmare samt förberedelser för onlinetjänsterna We Connect och We Connect Plus. 

8
Goda vägegenskaper 

Caddy Cargo är särskilt anpassad för att prestera optimalt både lastad och olastad. Bland annat genom särskilda stabiliseringstag och helt ny hjulupphängning med lägre tyngdpunkt. 

9
Låg förbrukning 

Nya Caddy är cirka 10 procent snålare än konkurrenterna, vilket ger både lägre bränslekostnader och vägtrafikskatt. 

Nya Volkswagen Caddy Cargo på vägen
Caddy är lättlastad från alla håll. Sidodörren på Caddy Cargo är 701 mm bred och innanför ryms 3,1 m3 gods.
Vill du ha ännu mer utrymme och möjlighet att lasta in en hel pall från sidan? Välj då den större Caddy Cargo Maxi. 

Miljözon. Den tyska vägskylten jag precis passerar signalerar tydligt att här göre sig inga miljöbovar besvär. Att bryta mot miljözonsreglerna kan bli kostsamt. Ytterst finns risken att få sin bil bortbärgad. Någon sådan oro föreligger emellertid inte hos mig, eftersom jag kör helt nya Volkswagen Caddy Cargo, en transportbil vars utsläppsvärden uppfyller myndigheternas hårt satta Euro 6d Temp-krav med marginal. Platsen är utkanten av München, den stad som var en av de första städerna i Tyskland att utnämnas till just en miljözon.

Symboliken när jag styr in transportbilen i miljözonen gör att det känns logiskt att nya Caddy Cargo börjar sitt arbetspass just här.

Dieselmotorns avgasrening tillhör den mest effektiva på marknaden. Avgasreningen består av en helt nyutvecklad tvåstegs AdBlue-teknik samt ett dubbelverkande partikelfilter. Det är första gången som denna teknik används i en transportbil. Tekniken bidrar till att kraftigt sänka både kväveoxidutsläpp och koldioxidutsläpp långt under gällande gränsvärden. Som förare känner jag förstås ett lugn över att inte behöva oroa mig över ordningsmaktens bötesblock, men lugnet grundar sig i mer än så.

Beröringskänslig ratt i nya VW Caddy Cargo
Ratten är beröringskänslig och styrservon adaptiv i förhållande mot bilens hastighet. Smidigt och behagligt, helt enkelt. 

Säkerheten är även det en bidragande faktor till min låga puls. Caddy Cargo kan utrustas med 19 olika assistans- och säkerhetssystem, till exempel det nya Travel Assist-systemet som kan hjälpa till med körningen. Skulle förarens uppmärksamhet i trafikflödet brista, är systemet redo att rätta till situationen, tack vare bilens förmåga att själv hantera både gas, broms och styrning.

Komforten är väldigt personbilslik. I det allt mer intensiva trafikflödet är jag glad att jag hunnit göra mina egna personliga inställningar i Volkswagens mest avancerade infotainmentsystem, ett system som inte bara är till för underhållning, utan som också guidar mig rätt i realtid, hjälper mig att undvika köbildningar och hanterar mina samtal. Genom online-tjänster har systemet dessutom förlängda, app-styrda funktioner som exempelvis start av den standardmonterade dieselvärmaren. Tack vare mina personliga förval når jag flera funktioner enkelt utan att jag behöver släppa koncentrationen från vägen och trafikflödet.

Assistanssystemet Travel Assist
Det autonoma systemet Travel Assist är en av flera nya förarassisterande hjälpmedel i nya Caddy. 

– GUTEN MORGEN!

Välkomnandet från min tyska kollega vid destilleriet The Duke är hjärtligt. När övriga artighetsfraser är avklarade står det klart att jag ska till företagets lastkaj. Den är belägen på en relativt smal vägpassage. Caddy Cargo är byggd på Volkswagens nya MQB-plattform och bara blygsamt längre än en vanlig Golf, vilket gör att färden fram till godsutlämningen blir mycket smidig. Väl på plats vill min tyska kollega genast kika närmare på den nya transportbilen.

– Vi har länge använt Caddy för olika leveranser och transporter här i vår verksamhet, beskriver han. Bilen passar våra transportbehov bra samtidigt som modellens kompakta yttermått gör fordonet lättplacerad och lättparkerad i storstadsmiljön.

Företaget har i dag 13 års historia bakom sig. Ett relativt ungt företag för att börja tala om traditioner kan tyckas, men yrkesstoltheten är stark och det faktiska hantverket genuint. Självklart väljer de alla sina arbetsredskap med omsorg. Transportbilen är inget undantag.

– Det känns ju verkligen som en personbil invändigt, berömmer min tyska kollega samtidigt som han börjar experimentera med Caddyns multifunktionsskärm som har både berörings- och gestikuleringsfunktion.

Men ytterst är det förstås lastytan som drar till sig hans stora intresse. Den kortare Caddy Cargo har 3,1 m3 godsyta med 700 kg lastviktskapacitet – och den något längre Caddy Cargo Maxi klarar upp till 750 kg last i den 3,7 m3 rymliga skåpvolymen bak. 

Vår testbil är den kortare varianten, men godsutrymmet verkar detta till trots imponera på min tyska kollega.

– Men vi kommer aldrig att få in en tvärställd EUR-pall här, mumlar tysken.

En utmaning som vi förstås accepterar. Då vår testbil har en topphängd baklucka tvingas vi måtta in den tvärställda EUR- pallen för hand. Med sidohängda bakdörrar kan lastning av pallgods ske med gaffeltruck.

Den tvärställda EUR-pallen går precis in och jag, med min hårt begränsade skoltyska, tror mig uppfatta att min tyska kollega mumlar ”det var som fan”. Redan korta Caddy Cargo klarar två tvärställda EUR-pallar i godsytan. Storebror Caddy Cargo Maxi tillåter dig dessutom att lasta en EUR-pall med hjälp av gaffeltruck via den nu drygt 14 centimeter bredare öppningen vid sidoskjutdörren.

Lastningen är snabbt avklarad. Tack vare lastutrymmets goda förankringsmöjligheter har vi gemensamt dessutom säkrat lasten ordentligt inför fortsatt färd. Och de stöldkänsliga ginflaskorna från The Duke skyddas också bättre genom att den här modellen nu har helt plåtklädda bakdörrar som standard.

Intrycket att Caddy Cargo är något av två bilar i en är starkt, där mellanväggen utgör den magiska gränsen mellan transportbil och personbil. För när jag åter sätter mig i förarsätet, redo för avfärd, kommer känslan av att sitta i senaste generation Golf direkt. 

”Redan korta Caddy Cargo klarar två tvärställda EUR-pallar i godsytan.” 
Nya Volkswagen Caddy Cargo lastar EUR-pall på tvären
Caddy står pall för nästan allt. Lastytan i Caddy Cargo mäter 1 613 mm på bredden, vilket är tillräckligt för att lasta en tvärställd EUR-pall. På längden (1 797 mm) får det plats ännu mer. 

Jag dröjer mig nog kvar vid företaget lite längre än jag borde göra. Min tyska kollega verkar inte heller ha någon brådska att skiljas, men det får nog tillskrivas transportbilens förtjänst snarare än mina språkligt inte helt korrekta försök att hålla konversationen i gång.

– Det börjar bli dags för oss att byta ut vår gamla transportbil, så detta var mycket intressant, förklarar tysken innan vi skiljs. Tack för titten!

Helt klart är det så att Caddy Cargo har klarat sitt första arbetsuppdrag med bravur. Bilen passerar alla hinder utan problem. Både de faktiska, som vid smala passager och in i parkeringshus med låg takhöjd, men också de mer bildliga, som genom stadens miljözon.

Genom en sund bränsleförbrukning, möjlighet att köra på förnybar HVO 100-diesel och marknadens lägsta koldioxidutsläpp bör bilen även klara de högt ställda miljökraven hos företag, kommuner och förvaltningar. 

VISSTE DU ATT

  • Första generationen av Caddy lanserades år 1979 och har till dags dato sålt i över 3,1 miljoner exemplar världen över?
  • Nästan varannan såld bil i klassen är en Caddy?

Det gör modellen till Sveriges mest populära transportbil. 

Nya VW Caddy Cargo på väg

VOLKSWAGEN CADDY CARGO

Motoralternativ och effekt: 2,0 TDI – 75 hk (6-vxl), 102 hk (6-vxl), 122 hk (6-vxl alt. DSG), 122 hk 4MOTION (6-vxl). 1,5 TSI – 114 hk (6-vxl alt. DSG).
Bränsleförbrukning (manuell TDI): Från 4,9 l/100 km.
Utsläppsvärde CO2: Från 128 g.
Luftmotstånd: cW 0,30.
Växellådor: Standard – 6-växlad manuell. Tillval – 7-stegad DSG automatlåda.
Mått (L/b/h i mm): 4 500 / 1 855 (utan backspeglar) / 1 818.
Lastvolym: 3,1-3,7 m3.
Lastvikt: Caddy Cargo upp till 700 kg (Cargo Maxi 750 kg).
Släpvagnsvikt: Beroende på motoralternativ, men upp till 1 500 kg.
Max lastvikt tak: 100 kg.

... och en Caddy för privatlivet 

Nya fem- till sjusitsiga Caddy Maxi
I standardutförande av Caddy ryms fem personer i bilen, men en extra sätesrad för ytterligare två passagerare går att installera. 

När transportbilen Caddy Cargo nu fått teknik och komfort uppdaterade till samma nivå som de senaste personbilsmodellerna, finns det förstås ingen anledning att inte fortsätta erbjuda Caddy som en extra smart och praktisk familjebil. Med sitt smidiga format och sina generösa innerutrymmen lämpar den sig för stora familjer med små barn och små familjer med stora hundar – och allt däremellan.

Caddy Maxi har plats för sju som standard, medan den korta Caddy kan utrustas med två extra säten och bli sjusitsig som tillval. En nyhet är att stolarna på sista raden nu kan plockas ur helt och hållet individuellt liksom soffan på andra raden. Huxflux har man då en bil som nästan kan göra samma jobb som en Cargo. 

Baksätet i nya Caddy Maxi går att utöka från fem till sju sittplatser

Caddy som personbil får nu också alla säkerhetssystem som beräknas in i Euro NCAP:s krocksäkerhetsbetyg, som standard. Med ambition förstås att få högsta betyg när den väl testas av organisationen.

Tillval som segmentets största panoramaglastak och den helt digitala instrumenteringen ”Digital Cockpit” ger bilen ännu mer personbilskänsla. Och väljer du den som Caddy California, får du inte bara en perfekt familjebil i vardagen utan också en bil lämplig för campingäventyr. 

Nya Caddy Cargo har största panoramataket i klassen
Panoramataket mäter 1,4 kvadratmeter och är störst i klassen. 

Du kanske också gillar