Johan Kristoffersson
Johan Kristoffersson
Johan Kristoffersson

TRANSPORTER
Underdogs. Med bussarna bakom sig

Det här är  berättelsen om två underdogs som slog världen med häpnad. Michèle är tjejen som körde hatten av mästarna i rally, och Johan är mekanikern som körde om alla världsstjärnor i rallycross. Båda med hjälp av Folkabussar. En “underdog” är en person eller grupp i en tävling som förväntas förlora.

text: Richard Sjösten  |  foto: Peter Gunnars, Richard Sjösten, Mclein, Teambild

Ur Transportmagasinet nummer 1-2018

Samma garage 1982
»Hennes insats var i absolut världsklass.«

Året är 1982. Michèle Mouton är en tävling från att bli världsmästare när hon leder stort i säsongens näst sista rally i Afrika. Några timmar innan start har Michèle fått veta att hennes far har gått bort. Om det beror på det eller någon annan yttre omständighet är svårt att säga, men när endast en liten del av tävlingen återstår kör Michèle av vägen och rullar med sin Audi Quattro. Bilen är oreparerbar.

Den avbrutna tävlingen för ekipaget Mouton betyder att hon mister möjligheten att vinna förarmästerskapet. När året summeras avslöjar namnen bakom henne i resultatlistan i rally-VM att hennes insats var av absolut världsklass. Bakom henne står nämligen två världsmästare och två blivande; Björn Waldegård, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist.

Fransyskan Michèle har chockat en hel motorsportvärld genom att köra skjortan av världseliten. Rally, en nästan helt mansdominerad sport – både nu och då.

Michèle hatade frågan från journalister om hon kunde le när hon kom i mål.
– Be först Blomqvist eller Mikkola att le, sen kan du komma tillbaka och fråga mig igen, blev ofta svaret.

 

MICHELE MOUTON

Född: 1958, Grasse, Frankrike
Första biltävling:
1973
Största merit:
VW Silver Rally 1982

 

Michéle Mouton

September 2017.  När Johan Kristoffersson svänger in mot sista kurvan och korsar mållinjen i Riga blir han historisk. På sin väg mot VM-guldet har Johan kört ifrån inte mindre än två världsmästare i startlistan. Bara Sébastien Loeb är själv niofaldig världsmästare i rally-VM.

Att Johan vinner rallycross-VM trots absolut hårdaste motstånd och också gör det på ett rekordartat och mästerligt sätt gör det inte mindre imponerande. Eller vad sägs om nio pallplatser och sex vinster under säsongen. Inget dåligt facit av Arvikasonen.

Johan är likt Michèle en underdog. Fast på ett helt annat sätt. Han är mekanikern och teamägarens son.

 

Vägen till att nu kunna titulera sig som världsmästare i rallycross har varit allt utom rak för Johan. De unga åren spenderade han oftast i en depå eller ett garage, och Johan minns många av pappa Tommys rallycrosstävlingar på nittiotalet.

Johan är uppväxt utanför Arvika, i det lilla samhället Jössefors. Viljan och lusten att köra bil fanns tidigt. Redan i sjuårsålder tog Johan pappas Audi A6 och tillsammans med en kompis körde han runt ute på vägen utanför byn. Mamma och pappa var i Stockholm på möten, så Johan trodde att hans lilla äventyr skulle passera obemärkt. Och om inte storasyster hade skvallrat hade nog pappa Tommy och mamma Yvonne inte vetat något än i dag.

– Det blev ett jäkla liv, skrattar Johan. Oj, vad arga de blev.

Johan Kristoffersson
»Jag slet och slet och gjorde inget annat än att tvätta bilar.«

JOHAN KRISTOFFERSSON

Född: 1988, Arvika, Sverige
Första biltävling:
2008
Största merit:
VW Guld Rallycross 2017

 

Audi Sport-bussen på väg i soldiset

Till skillnad från många av dagens världsstjärnor i motorsport började Johan att köra ganska sent.

– Pappa var så upptagen med sin egen karriär i rallycross och racing, så det fanns liksom inte tid för mig att köra, säger Johan. För mig handlade det i stället mycket om längdskidor.

– Premiären bakom ratten i en tävlingsbil gjorde jag som 20-åring, och 2008 var min första racingsäsong. Jag tävlade med en Golf i banracing JTCC, (juniorracing med standardbil), minns Johan. Sedan följde några års ovisshet.

– Jo, det var några tuffa år. Pappa Tommy drev stort team i svenska STCC, först med Audi och sedan med Volkswagen. Men det fanns ingen naturlig plats för min fortsatta racingkarriär. Det som saknades var pengar att finansiera en extra bil vid sidan av de redan etablerade och kontrakterade förarna  i pappas racingteam.

– Vi gjorde en deal pappa och jag. Då han drev bilhandel hemma i Arvika fick jag en slant för varje bil jag hjälpte honom att sälja. Alla pengarna gick oavkortat till att finansiera nästa race för mig. Jag slet och slet, och gjorde inget annat än att tvätta bilar och meka.

– Till säsongen 2009 hade jag lyckats få ihop så pass mycket pengar att jag kunde köra hela säsongen i STCC som privatförare. Bästa resultat blev ett gäng tiondeplaceringar och ett silver i privatcupen.

 

– 2010 och 2011 gjorde jag inhopp i tredjebilen i Volkswagens stora racingsatsning ihop med E-on, som farsan var ansvarig för, fortsätter Johan. Materialet var inte det bästa då jag fick köra med den gamla bilen som inte hade de senaste delarna. Men det gav mig bra träning och jag visade för Volkswagen att jag var mer än “bara” teamägarens son.

Till år 2012 skulle Volkswagen bara vinna STCC, det fanns inget annat. En internationell stjärna kontrakterades för att köra hela säsongen, vid sidan av junioren Johan.

– När Jordi Gene skulle hjälpa Volkswagen till mästerskapsseger i STCC var det solklart vem som skulle ta teamets pallplatser och varvrekord. De var Jordi. Jag skulle bara hänga med för att se och lära, säger Johan.

Jordi Gene hade dessutom varit med och utvecklat bilen – en Volkswagen Scirocco.

UNDER försäsongstester i Spanien, på Jordis hemmabana var dock Johan besvärande snabb för den rutinerade spanjoren. Teamägarens son och tillika mekanikern från Sverige visade sig vara snabbare än den stora stjärnan. Jordis enda kommentar efter testet:

– Det var första och sista gången jag blir frånåkt av en mekaniker. Men det blev inte den sista gången. Johan totaldominerade STCC under 2012 och efter fem vinster och sex ytterligare pallplatser stod han som klar segrare i slutet på säsongen. Jordi Gene mäktade bara med en sjunde plats totalt.