Folkabuss VW Transporter 1964 och familjen Wikell

Folkabuss som veteranbil

Frihetstörstande familjefar

Hej, vad har du för bil?

En Volkswagen Transporter från 1964 och en Volkswagen Multivan från 2017.

En gammal och en ny. Snyggt! Du gillar verkligen Folkabussar?

Ja, precis. Det började för länge sedan med att jag tröttnade på att tälta på festivaler. Du vet det blir blött och det är obekvämt! Jag letade efter en cool buss ett tag, och fann till slut en gammal Folkabuss med campingtak. Den bussen, som jag inte har kvar längre, startade något som jag tror kommer bli en livslång förälskelse.

Så Folkabussen startade ditt bilintresse?

Nej, det är faktiskt så att jag inte är en bilkille. För mig handlar de om något annat. Folkabussen är symbolen för frihetslängtan. Jag älskar att vara den som hämtar upp familjen eller kompisarna i Folkabussen och åker ner till stranden eller till musikfestivalen. Bilträffar och märkesträffar är inte riktigt min grej. Det bästa är att har jag träffat mycket människor tack vare min Folkabuss.

Jag köpte 64:an för cirka 11-12 år sedan. När jag hittade den var den som ett skal, och någon typ av bodydropping var påbörjad.

Bodydropping?

Ja, det är en typ av avancerad sänkning av en bil där man skär av längsgående balkar och sänker ner karossen över balkarna. Jag och min kompis Matte byggde tillbaka och försökte återställa, och det gick åt inte mindre än plåten från två risiga gamla Folkabussar för att rädda den. Hjulhusen är från ett oljefat med mera. Det är en riktig Frankensteinbuss!

Men det krävs en del meckande för att köra en veteranbil va?

Det fina med en gammal Folkabuss är att man inte behöver kunna så mycket om bilar. När jag började var jag helt färsk, men de går liksom att meka, svetsa och laga på enkelt sätt. Dessutom är det inte många veteranbilar man kan ta till bygghandeln och slänga in en plywoodskiva på 240x120x40 i!

Multivanen då?

Den köpte vi när vi fick tvillingarna. Valet var att tränga in sig i en vanlig kombi, eller att åka bekvämt i en Multivan.

Bästa minnet med bilen?

Med gammelbussen är det alla ungdomliga resor till stränder med kompisar och flickvännen, som numera är min fru. Det lustiga är att de här grejerna är också de bästa minnena vi har med vår Multivan. Vi gör liksom samma sak med den. Till stranden, till festen, till släkten, till förskolan. Allt får plats, alla är nöjda. Skillnaden är att vi nu åker säkert, bekvämt och snabbare. Det låter klyschigt men det är sant.

Sämsta minnet med bilen?

När växelstaget till växellådan lossnade på Transportern från 1964 på väg hem från musikfestivalen i Roskilde, Danmark. Vi fick köra hem hela vägen till Kalmar på tvåans växel, vilket också betydde en extra övernattning eftersom vi körde så sakta. Det roligaste var så här efteråt att det var ett väldigt enkelt fel – en liten sprint hade lossnat! Körningen hem på tvåans växel gjorde att jag senare tvingades renovera motorn...

Till sist, har du några framtidsplaner för din buss?

Nya Multivanen bara tuffar och går. Vore kul med ett campingtak på den i och för sig. Med den gamla Folkabussen finns det mycket att pilla med. Just nu är dock vår högsta önskan att hinna använda den lite mer.

text: Richard Sjösten foto: Peter Gunnars

Porträtt av familjefadern J-P Wikell

J-P Wikell

Ålder: 40.
Familj: Fru Luise och barnen Elton, Nelson & Sixten
Bor: Kalmar.
Yrke: Koordinator.
Intressen: Kitesurfing & camping.
Bil: Volkswagen Multivan 2017. Volkswagen Transporter 1964.

Folkabuss VW Transporter 1964 som veteranbil och familjen Wikell
Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

Mer om bilen

Volkswagen
Transporter

VW Transporter 6.1 Skåp

Den flexibla skåpbil med oändliga möjligheter.

Finns som skåp, kombi och pickup
5 800-6 700 liters lastvolym
1 902-2 179 kg tjänstevikt
Två axelavstånd och tre takhöjder
Välj mellan enkel- eller dubbelhytt
Mer om bilen

Volkswagen
Multivan eHybrid

Mer om bilen

Volkswagen
Multivan eHybrid

Familjebilen VW Multivan eHybrid

Med laddhybriden Multivan eHybrid klarar du de flesta av vardagens resor på eldrift.

5-7 platser
Upp till 49 km räckvidd med eldrift (WLTP)
Flexibel och ommöbleringsbar

Du kanske också gillar

Vanlife i Sydafrika med folkabuss

Vanlife i en folkabuss i Sydafrika

Folkabuss från 1975 - första med fyrhjulsdrift

Folkabussen med fyrhjulsdrift

Klassiska folkabussen VW Transporter T1 1949

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen

Folkabussen som fick en
så mycket bättre historia

Du kanske också gillar