Nils kör Sveriges häftigaste A-traktor – en ombyggd Transporter
Text: Philip Stockenhed | Foto: Adam Landén & Nils Walters | 2025-05-21
16-årige Nils Walters från Onslunda väcker uppmärksamhet med sin ombyggda Volkswagen Transporter. Ja, dess unika utseende har till och med gett den titeln ”Sveriges häftigaste A-traktor”.
En topphastighet på 30 kilometer i timmen och den röda varningstriangeln på bakluckan – många A-traktorer känns igen direkt. Men Nils Walters ombyggda Transporter från 2011 sticker ut lite extra. Hemma på gården i Onslunda har 16-åringen modifierat den genom att sänka chassit till det yttersta och kortat flaket.
– Folk säger att den är cool och det håller jag med om. Många vänder sig om en extra gång när de ser den, säger Nils Walters.
För Nils, som läser elprogrammet på gymnasiet, är A-traktorn ett hjälpmedel i vardagen. Han använder den både för att hjälpa till på familjens gård och som som transportmedel till skolan och extrajobbet på en lanthandel. Men med ett växande motorintresse ville han också sätta sin egen prägel på fordonet. Efter att ha forskat på nätet och blivit inspirerad av andra Transporter-byggen valde Nils att satsa på ett tidigare arbetsfordon. Resultatet blev ungefär som han hade tänkt sig – men med några oväntade inslag.
– Det var kanske inte tänkt att ha så många lampor på bilen. Och om jag ska välja ut något jag är särskilt nöjd med så är det att jag fick in så pass stora bashögtalare. Det var svårt eftersom det var väldigt lite plats. Både förarsäte och passagerarsätet behövde plockas ut.
Prisbelönt A-traktor
Nils unika Transporter har väckt uppmärksamhet och prisats. Under Vallåkraträffen 2024 vann han titeln ”Sveriges Häftigaste A-traktor”. Bygget hamnade återigen i rampljuset under Custom Motor Show i Jönköping 2025 där Nils ställde ut sin Transporter för andra gången.
– Det var väldigt kul att intresset var så pass stort. Många som kom fram och ville prata och ta bilder på den, säger Nils.
Intresset för att meka med bilar har tagit fart efter att bygget med A-traktorn blev klart – och Nils har redan några andra modeller i tanken om han skulle fått modifiera en annan Volkswagen.
– En Amarok eller nya Transporter, T6:an. En Caddy hade också varit kul. Transporter T6 hade jag nog byggt ungefär som min nuvarande men med exempelvis en splitter och lite annan inredning. På en Amarok hade jag satt bredare däck och nya fälgar.
Framtiden för hans prisbelönta Transporter är dock oviss. Om ett år tar Nils körkort för personbil, och trots att han är nöjd med sin A-traktor så kommer det förmodligen bli en annan bil som tar över vardagskörningen.
– Den är inte så praktiskt att använda som personbil. Den kommer nog att få stanna som A-traktor, säger Nils.
Antalet A-traktorer ökar på Sveriges vägar
Du har kanske märkt att trafiken rör sig lite långsammare på senare tid? Det kan bero på den snabba ökningen av A-traktorer ute på vägarna. Enligt siffror från Trafikanalys har antalet mer än fördubblats sedan 2019. Just nu finns totalt 61 082 registrerade A-traktorer i landet.
Källa: Transportstyrelsen, maj 2025
Antal A-traktorer för respektive märke
- Volvo, 20 000
- BMW, 6 100
- Audi, 3 500
- Nissan, 2 727
- Suzuki, 1 848
- Scania, 1 609
- Volkswagen, 1 595
- Mercedes-Benz, 1 130
- Ford, 911
- Saab, 640
Fotnot. Gäller de fordon som är i trafik. Källa: Vroom, maj 2025
Nya regler kan påverka A-traktorernas framtid
Ett nytt körkortsdirektiv är på gång i EU vilket med största sannolikhet kommer att leda till ändringar i de svenska regelverken. Förslaget innehåller en ny körkortsbehörighet, B1, som ska ge 15-åringar rätt att köra fartsänkta personbilar i upp till 45 km/h. Samtidigt ska bilen bara få väga 2,5 ton. Uppgifter som cirkulerat att den gamla sortens A-traktorer i framtiden ska få framföras i 45 km/h stämmer inte. Det arbetas dock med att ta fram lösningar för att relativt enkelt kunna konvertera en A-traktor till B1-personbil, enligt Transportstyrelsen. (Källa: Auto Motor & Sport.)
Regelverket väntas vara på plats 2028 och börja gälla året därpå.