ID Buzz laddning

Våra miljö- och elbilar

Eldrivna transportbilar

Volkswagen satsar stort för att minska bilarnas klimatpåverkan utan att ge avkall på bekvämlighet och körglädje. Därför prioriteras forskning och utveckling av ny, energieffektiv teknik och miljöanpassade produktionsanläggningar och processer.

Samtidigt görs stora investeringar i hållbar mobilitet. Särskild vikt läggs vid e-mobilitet, digitala tjänster och självkörande bilar.

Volkswagen
ID. Buzz

I över 70 år har folkabussen inspirerat människor runt om i världen. Med samma inspiration som grund har vi utvecklat ID. Buzz för en ny elektrisk era. En folkabuss för hela familjen och alla typer av äventyr. 

Volkswagen
ID. Buzz Cargo

Nästa generations transportbil visar vägen framåt med 100% eldriven mobilitet för alla typer av företag. En bil som använder varje kubikcentimeter av sitt utrymme för att ge dig mer plats för det ditt arbete kräver.

Nya Multivan eHybrid
Välkommen till en ny värld

Nya Multivan är ett mångfunktionellt fordon som kan anpassas efter många skiftande behov. Både exteriören och interiören är helt omgjord, men utan att förlora sitt grundläggande DNA. När allt kommer omkring handlar Multivan just om flexibilitet, praktiska allround-funktioner i vardagen kombinerat med innovativ utveckling. Fler än tjugo assistanssystem gör nya Mulivan ännu säkrare. Med bättre uppkoppling och integration av Amazon Alexa (ej tillgängligt i Sverige) är det en manifestation av modern teknikutveckling. Med det nya panoramaglastaket1, den första Multivan-modellen som laddhybrid1 och en helt omgjord interiör ger den mångfacetterade allroundbilen ytterligare sidor att visa fram.

Volkswagen Transporter från Mathem med solpaneler

Både Volkswagen Transporter och kylanläggningen drivs av el

Kundcase: Mathem

Mathem har inlett ett prov med att distribuera matkassar i en Transporter där både motor och kylaggregat drivs elektriskt. Den ombyggda skåpbilen har ett volymskåp och en lågbyggd bakvagn. Körsträckan är 120 km, vilket är tillräckligt för Mathems behov. Högsta hastighet är 80 km/tim och lastkapaciteten 750 kg. Litiumjonbatterier används både för att driva elmotorn och för aggregatet som används för att hålla temperaturen i lastutrymmet på 1–2 grader Celsius året om. På taket finns dessutom solceller som extra energiförsörjning till kylen. Bilen är byggd på Transporter med mellanstort axelavstånd. Efter ombyggnad är bilen klassad för en totalvikt på 3,5 ton.

Volkswagen MOIA

Eldriven samåkningsbuss från Volkswagen

Projekt: MOIA

Volkswagens egna startupföretag MOIA presenterade nyligen en eldriven passagerarbuss, baserad på e-Crafter, med en smart samåkningstjänst. Resan beställs och betalas genom en app i en smartphone, och användaren får direkt reda på resans pris. Till skillnad från till exempel Uber, där resenären åker ensam i bilen, räknar MOIA-systemet ut och skapar samåkningar för användare med liknande resmål. Elbussen har sex sittplatser och automatiska dörrar för passagerna. De första bussarna rullar ut på Hamburgs gator under 2018.
 

Håll dig uppdaterad om vår satsning på elbilar.

Anmäl dig till vårt e-nyhetsbrev.

Mer information

Kontakta återförsäljare
Vi finns i hela Sverige

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Way to Zero: 
Ett holistiskt närmande till klimatmedveten mobilitet

ABT e-Transporter
Northvolt: Framtidens batterifabrik tar form

Elektromobil
Elbuss redan 1972

Mer information