Landskapsbild
Landskapsbild
Landskapsbild

På väg mot bättre miljö

El- och gasdrivna transportbilar

Volkswagen satsar stort för att minska bilarnas klimatpåverkan utan att ge avkall på bekvämlighet och körglädje. Därför prioriteras forskning och utveckling av ny, energieffektiv teknik och miljöanpassade produktionsanläggningar och processer.

Samtidigt görs stora investeringar i hållbar mobilitet. Särskild vikt läggs vid e-mobilitet, digitala tjänster och självkörande bilar.

Volkswagen e-Crafter elbil

e-Crafter

Ett antal e-Crafter, som är namnet på elversionen av Crafter, rullar redan på gatorna i flera olika länder som ett test i naturlig miljö. Bilen är framför allt lämplig i stadsmiljö där den dagliga körsträckan är 70–100 kilometer med hundratals stopp. e-Crafter har anpassats för dessa förhållanden med sin motor på 136 hk (100 kW), en räckvidd på upp till 160 kilometer och en toppfart på 90 km/tim. Litiumjon-batteriet är helt integrerad i chassit vilket gör att hela lastvolymen på 10,7 m3 är användbar.
 

Volkswagen Caddy Skåp TGI gasbil

Caddy med gasdrift. 110 mil utan att tanka

Caddy är ett bra och rymligt alternativ som drivs av natur-/biogas. Från 1 juli 2018 får dessutom Caddy med gasdrift en miljöbonus på 10.000:–. Både Caddy och Caddy Maxi finns med TGI-motor för natur-/ biogas och har vid sidan av gastanken även en liten bensintank. Maxiversionen, som bland annat är populär som taxi, är en halvmeter längre vilket betyder mycket för lastutrymmet. Tack vare en mycket låg förbrukning har Caddy med gasdrift en räckvidd på upp till 88 mil på gas och 22 mil på bensin. Alla nya Caddy har dessutom BlueMotion Technology med startstoppsystem, bromskraftåtervinning och lågfriktionsdäck.
 

Volkswagen Transporter från Mathem med solpaneler

Både Volkswagen Transporter och kylanläggningen drivs av el

Kundcase: Mathem

Mathem har inlett ett prov med att distribuera matkassar i en Transporter där både motor och kylaggregat drivs elektriskt. Den ombyggda skåpbilen har ett volymskåp och en lågbyggd bakvagn. Körsträckan är 120 km, vilket är tillräckligt för Mathems behov. Högsta hastighet är 80 km/tim och lastkapaciteten 750 kg. Litiumjonbatterier används både för att driva elmotorn och för aggregatet som används för att hålla temperaturen i lastutrymmet på 1–2 grader Celsius året om. På taket finns dessutom solceller som extra energiförsörjning till kylen. Bilen är byggd på Transporter med mellanstort axelavstånd. Efter ombyggnad är bilen klassad för en totalvikt på 3,5 ton.

Volkswagen MOIA

Eldriven samåkningsbuss från Volkswagen

Projekt: MOIA

Volkswagens egna startupföretag MOIA presenterade nyligen en eldriven passagerarbuss, baserad på e-Crafter, med en smart samåkningstjänst. Resan beställs och betalas genom en app i en smartphone, och användaren får direkt reda på resans pris. Till skillnad från till exempel Uber, där resenären åker ensam i bilen, räknar MOIA-systemet ut och skapar samåkningar för användare med liknande resmål. Elbussen har sex sittplatser och automatiska dörrar för passagerna. De första bussarna rullar ut på Hamburgs gator under 2018.
 

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there