Två passagerare i en självkörande ID. Buzz

Självkörande bilar – framtidens mobilitet

Autonom samåkning med ID. Buzz AD och MOIA

Inom Volkswagen-koncernen samarbetar vi med MOIA för att ta fram något banbrytande. ID. Buzz AD är vår första helt förarlösa bil i produktion och kommer alltså köra runt på vägarna utan förare i framtiden.

Som en del av "MOIA Turnkey Solution" får städer och bilpooler en helhetslösning för självkörande fordon. En perfekt kombination av modern fordonsteknik, smart mjukvara och total support. Målet är att kunna erbjuda säkra, smidiga och flexibla resor som enkelt transporterar folk från A till B.

Testkörningarna drar igång i Hamburg medan andra städer i Europa och USA står på tur. På det viset utvecklar MOIA redan nu framtidens transportlösningar med självkörande teknik, som ska vara tillgänglig för alla.

Observera att tjänsten ännu inte erbjuds i Sverige.

Remaining time, --:--

När våra bilar kan köra själva öppnas ett brett utbud av möjligheter genom samåkning. Men vad innebär det? Samåkning är ett dynamiskt och efterfrågestyrt transportkoncept där flera passagerare som ska åka samma eller delvis samma sträcka delar på en bil. Självkörande fordon tillåter oss att utöka vårt erbjudande snabbt och effektivt jämfört med tjänster som kräver en förare. På det sättet kan vi nå en större och växande kundgrupp. ID. Buzz är perfekt i storlek för den här sortens tjänster. Den är stor nog att transportera både passagerare och gods bekvämt och effektivt, och kan till exempel användas för smarta transportlösningar (Transportation-as-a-Service). Förresten, den förarlösa ID. Buzz AD bokas precis som vanligt. Vid upphämtningsplatsen så används en smartphone eller en PIN-kod för att kliva in genom dörrarna, som öppnas och stängs automatiskt. (Juridisk information om tjänsten hittar du på MOIAs webbplatsOpens an external link)

Det här är ID. Buzz AD

Självkörande ID. Buzz AD kör i en stad

Den 17 juni 2025 firade produktionsversionen av ID. Buzz AD (Autonomous Driving) sin världspremiär under UITP-toppmötet som ägde rum i tyska Hamburg. Denna viktiga och världsomspännande konferens för kollektivtrafiknätverk var ett utmärkt tillfälle att presentera detta nya självkörande fordon. Likt MOIA +6, som var en Crafter-baserad version, så är ID. Buzz AD det andra fordonet som är specifikt utformat för on-demand-tjänster. Båda fordonen är helt elektriska men det är endast ID. Buzz AD som är både förarlöst och självkörande i enlighet med automationsnivå 4.

  • Exterior view of the ID. Buzz AD.

    Full koll på omgivningen

    Produktionsversionen av ID. Buzz AD är utrustad med totalt 27 sensorer, inklusive 13 kameror, nio LiDAR och fem radar. Detta gör att ID. Buzz AD kan generera en heltäckande 360-gradersbild av omgivningen. I kombination med exakta kartdata, intelligent navigation och molnbaserade systemuppdateringar säkerställer de en smidig och säker körning i trafiken. När det gäller det självkörande assistanssystemet i ID. Buzz AD förlitar sig Volkswagen Transportbilar på Mobileye, en av de världsledande specialisterna på förarstödssystem och autonom körning. I enlighet med lagstadgade krav är det nivå 4-kapabla on-demand-fordonet utrustat med broms-, styr- och strömförsörjningssystem.

  • Interior view of the ID. Buzz AD.

    Säkerhet och tillgänglighetsanpassning

    Alla som åkt i en ID. Buzz vet att de möts av högkvalitativa material och gott om plats. ID. Buzz AD gör ingen besviken. Med en förlängd hjulbas och generösare takhöjd erbjuder ID. Buzz AD idealiska förutsättningar för ett bekvämt insteg och därmed tillgång till fyra bekväma individuella säten. Det finns också gott om plats för bagage i form av två bagageutrymmen, ett fram och ett bak, som är redo för passagerarnas väskor och föremål.

    ID. Buzz AD levereras med höga säkerhetsstandarder. Gula säkerhetsbälten och handtag säkerställer snabb orientering. Taktila element, punktskriftsmärkning och knappar på varje säte säkerställer enkel manövrering. Realtidsövervakningen av varje fordon bidrar till högre säkerhet och trygghet.

Självkörande men under uppsikt

Det är nödvändigt att testa ID.Buzz AD under säkra förhållanden och inom ett planerat driftområde. För närvarande finns en säkerhetsförare fortfarande ombord under testningen. Detta gör det möjligt för oss att samla in värdefulla erfarenheter och data, och att köra ID. Buzz AD tillförlitligt och säkert på allmänna vägar.

En säkerhetsförare sitter i det självkörande fordonet ID. Buzz AD

Säkerhetsförarna bär alltid fullt ansvar för fordonet. De är noggrant utbildade, testade och undersökta av oss. Dessutom analyserar och verifierar MOIA den teknik som används före start för att säkerställa att den är felfri och användbar för säkerhetsförarna för att avvärja eventuella risker.

Fördelar i stadstrafiken

ID. Buzz AD låter en gångtrafikant passera över ett övergångsställe

Högre säkerhet i trafiken med mindre utsläpp. Vi är övertygade om att användningen av självkörande fordon i kombination med on-demand-tjänster har en betydande samhällsfördel. Städer runt om i världen söker efter säkrare, effektivare och klimatvänligare transporter. Vi tror att on-demand-lösningar spelar en avgörande roll i detta. Som pionjär inom detta område bidrar MOIA till detta och visar hur samåkning kan optimera stadstrafiken. Självkörande fordon ökar livskvalitén och säkerheten för alla i trafiken och ger fler alternativ för befolkningen att transportera sig. 

The ID. Buzz AD stops at a zebra crossing.

Kontaktinformation gällande dataskyddsrelaterade frågor

Globalt skydd och ansvarsfull hantering av personuppgifter för affärspartners, kunder, koncernanställda och andra personer som är associerade med ADMT GmbH är viktiga mål och följer vår uppförandekod.

För att hävda dina rättigheter som registrerad och för att svara på eventuella frågor om dataskydd inom området förarlös körning, vänligen kontakta ADMT:s dataskyddskontor via e-post: Datarequest@moia.io

Vår dataskyddsombud finns tillgänglig för dig som kontaktperson för dataskyddsrelaterade frågor:

MOIA 
Data Protection Officer
Stadthausbrücke 8
20355 Hamburg

Rapportering av dataskyddsincidenter

ADMT GmbH uppfyller sin skyldighet och uppfyller anmälnings- och informationsskyldigheter gällande dataskydd i enlighet med artikel 33 i GDPR.

Om du misstänker ett dataskyddsintrång eller vill rapportera ett dataskyddsintrång, kontakta: privacy@moia.io 

Intregritetspolicy

Då MOIA inte erbjuds i Sverige så hänvisar vi till den engelska integritetspolicyn:

Detta kanske också intresserar dig:

MOIA
Eldriven samåkningsbuss

Kontakta återförsäljare
Vi finns i hela Sverige

Detta kanske också intresserar dig: