Liv Najjar på PostNord

Connected Fleet
Så bidrar Volkswagen till PostNords klimatmål

Med Connected Fleet har PostNord kontroll över sina driftsfordon som är lättare än 3,5 ton och kan därav minska drivmedelsförbrukningen.
– För oss är det viktigt att alla fordon framförs säkert och lagligt, säger Liv Najjar, chef för fordon och anläggningar på PostNord.


Text: Lars Öhman  Foto: Magnus Glans

PostNords syfte med Connected Fleet är att minska drivmedelsåtgången genom sunda körbeteenden, öka fordonsnyttjandet, ha en automatisk registrering av mätarställningar in i affärssystemet samt att på sikt kunna planera fordonsservice.

I över tre år har man hanterat och administrerat fordonsflottan med Connected Fleet. Att valet föll på just Connected Fleet förklarar Liv Najjar med att leverantören Connected Cars bäst uppfyllde PostNords kravspecifikation.

– Vi har samma lösning och leverantör för våra fordon i Danmark.

Av PostNords 8 200 registrerade fordon är ungefär 5 200 skåpbilar och utdelningsbilar anslutna till tjänsten.

Utöver en automatisk registrering av mätarställning finns ett inbyggt varningssystem som, enligt trafikljusmodellen, larmar vid olämpligt körbeteende.

– I verktyget mäts hårda accelerationer, inbromsningar, hårda kurvtagningar samt tomgångskörning. Parametrar som gör det möjligt att följa upp olämpliga körbeteenden, vi vill att alla våra fordon skall framföras på ett lagenligt sätt för att skapa säkerhet för alla våra medarbetare och medtrafikanter. Har vi bilar som rullar ”grönt” talar vi även om en fördelaktig drivmedelsförbrukning.

Hur har implementeringen av tjänsten fungerat?

– Det har varit en resa eftersom vi har så många olika fordonsmodeller och märken. Samt att våra fordon finns utspridda från norr till söder vilket var en utmaning i sig under själva installeringen av verktyget. Det känns positivt att vi nästan är i hamn nu, säger Liv Najjar.

PostNords fordonsflotta

  • 11 500 fordon, varav 8 200 är registrerade driftsfordon. Resterande antal fordon består av cyklar, elfordon, efterfordon (släp/trailers) och truckar.
  • Av 8 200 fordon är 22 procent fossilfria. Merparten av dessa 22 procent är helt elektrifierade. Andelen eldrivna fordon, samt fordon med alternativa drivlinor, kommer successivt växa i takt med att PostNord årligen reinvesterar i nya fordon.
  • Den första elektrifierade skåpbilen PostNord köpte in är en Volkswagen. Den mindre utdelningsbilen är däremot av annat märke då Volkswagen ännu inte erbjuder högerstyrda bilar för ändamålet.

Allt om Volkswagen Fleet Connect

Alla Volkswagen Transportbilar från årsmodell 2020 och senare har en märkesanpassad funktion av PostNords ”Connected Fleet” som är gratis att aktivera och använda.

Volkswagen Fleet Connect ger föraren möjlighet att via en app på telefonen få information om resor och föra en digital körjournal. Bilens status går att läsa av i appen och skulle ett felmeddelande dyka upp så får både föraren och den valda märkesverkstaden bilens felkod. På så sätt kan verkstaden ofta göra en bedömning av problemet och planera en åtgärd utan att föraren behöver komma in och visa upp bilen.

För ett större företag, som till exempel PostNord, finns också möjlighet att köpa till en webbtjänst där man kan ansluta alla sina bilar för en total bild av hela vagnparken. Då kan den fleetansvarige se var alla bilarna befinner sig i realtid för att optimera körrutter samtidigt som aktuellt servicebehov kan läsas av för effektiv planering av serviceåtgärder.

Du kanske också gillar

Transporter
Vattenfall: När affärsmodellen måste vara helt 100

Johan fångade tjuven med Fleet Connect

Fleet Connect
Ger dig full koll på bilarna

Tjäna mer och må bättre med specialinredd transportbil

Fleet Connect Plus
Full koll ger effektivare verksamhet

T6.1
Så jobbar Volkswagen med produktutveckling 

Du kanske också gillar