Vy över batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå

Northvolt

Framtidens batterifabrik tar form

Svenska Northvolts mål är att på ett miljövänligt och samhällsmässigt rättvist sätt skapa grön batteriteknik. Det är alla värden som företaget delar med Volkswagen. Nu fortsätter båda företagen den elektrifierade resan tillsammans. Resan börjar i Västerås samt Skellefteå.

Text & foto: Fredrik Lund

VOLKSWAGEN BEFINNER SIG mitt i en pågående process att elektrifiera sitt fordonsprogram. En del i den resan är ABT e-Transporter som tillsammans med e-Crafter och kommande ABT e-Caddy är på rätt väg mot ett framtida samhälle helt fritt från fossila bränslen.

Just idag är vi dessutom bokstavligt talat på rätt väg. Kursen är satt mot Västerås där battericelltillverkaren Northvolt etablerar sitt forsknings- och utvecklingscenter. Vid Northvolts R&D-center ska företaget utveckla nästa generations battericellsteknik. Intill ligger Northvolt Labs, vars huvudfokus ligger på industrialisering av battericeller och att effektivisera dess tillverkningsprocess i en större skala.

– Northvolt Labs i Västerås är ett utvecklings- och industrialiseringscenter, där utveckling av nästa generations battericeller ska ske i samarbete med främst fordonsindustrin, förklarar informatör William Steel.

– Northvolt Ett i Skellefteå är vår första fabrik som sedan ska tillverka battericellerna i storskalig omfattning.

ANLÄGGNINGEN I VÄSTERÅS är, vid vårt besök, i sin slutfas att färdigställas. Mindre än en månad senare ska anläggningen vara i bruk, vilket innebär att verksamheten där är igång när du läser det här reportaget. Uppe i Skellefteå har dessutom 100 hektar markberetts, redo för att bygga den jättelika fabriken Northvolt Ett.

Helelektriska Volkswagen ABT e-Transporter rullar upp vid Northvolts bygge i Västerås.

BETÄNK DÅ ATT Northvolt inte var mer än en idé i entreprenören och tidigare Tesla-anställde Peter Carlssons huvud så sent som 2016. Att ha kontroll på hela utvecklings- och tillverkningsprocessen av battericeller. Att säkra kvalitén, hålla de klimatmässiga avtrycken till ett absolut minimum och samtidigt värna om de samhällsekonomiska vinsterna samt rättvisa arbetsvillkor genom hela ledet. Batterierna ska även kunna återvinnas till att bli nya batterier. Det är vad Northvolt kallar för grön batteriteknik. Affärsmodellen har på rekordkort tid dragit till sig flera stora samarbetspartners. Däribland ABB, Siemens, Scania, Vattenfall och självklart även Volkswagen. Just Volkswagen har investerat 900 miljoner Euro i Northvolt.

 "Northvolt har på rekordkort tid dragit till sig flera viktiga samarbetspartners."
Hanna Hedlund guidar oss på Northvolts batteribygge
HANNA HEDLUND GUIDAR redaktionens utsända genom det som är början till den jättelika fabriken Northvolt Ett i Skellefteå.
Bygget av batterifabriken Northvolt
Från utkiksberget är det möjligt att följa utvecklingen av Northvolt Ett. Anläggningen beräknas skapa cirka 2 500 arbetstillfällen i Skellefteå. Låt oss heller inte glömma alla synergieffekter detta innebär för stadens övriga näringsidkare.

– Med Northvolt har vi nu hittat en europeisk partner vars know-how och hållbara koldioxidoptimerade produktionsprocesser för batterier gör det möjligt för oss att utveckla battericellsproduktionen i Tyskland, sa Stefan Sommer, inköpsansvarig för Volkswagen AG i samband med att samarbetet mellan Volkswagen och Northvolt kungjordes i juni 2019.

ATT ELDRIFT I transportbilssegmentet ännu är nytt bevisas av de reaktioner som vi möter med vår ABT e-Transporter. Få reagerar idag på en Transporter, men när vi nästan ljudlöst smyger runt med bilen vid Northvolt Labs lyfter en och annan av byggjobbarna på sin hjälm och tittar häpet. Ingen förbränningsmotor? Vår eldrivna Transporter verkar fungera som en väckarklocka för många att elektrifieringen inte är förbehållet dyra personbilar.

NORTHVOLTS STORSKALIGA SATSNING i Sverige har gjort eldrift till en stor fråga. I Västerås och Skellefteå i synnerhet. De svenska städerna, där utvecklingscenter och fabrik nu växer fram, har valts med största omsorg.

– Northvolt har rekryterat ingenjörer från hela världen, men här i Västerås finns också flera viktiga samarbetspartners och know-how om elektrifiering och batteriteknik, inte minst inom ABB. Dessutom finns infrastrukturen och vi har en närhet till Northvolts kontor i Stockholm, säger William Steel.

Han tillägger:
– Fram tills nyligen var utvecklingen av förbränningsmotorer viktig inom bilindustrin. Idag är det helt annorlunda, där utvecklingen av batterier och battericellsutveckling är nyckeln för bilindustrins fortsatta framgång. Detsamma gäller även olika former av energilagring, batterier för verktyg och så vidare.

Pengarna som Volkswagen har investerat i Northvolt påskyndar inte bara processen, utan ger Northvolt möjlighet att snabbt komma igång med Northvolt Zwei. Den andra stora industrianläggningen som ska byggas i tyska Salzgitter och som kommer att bygga på blåkopian av Northvolt Ett. Northvolt Zwei börjar att byggas år 2021 och ska vara i drift under 2023 eller 2024.

 "Bygget i Västerås är stort, men bygget i Skellefteå är nästan overkligt."

MEN NORTHVOLT ETT är den första riktiga fabriksanläggningen att ta form och det sker i Skellefteå. Här är grunden bokstavligt talat lagd för den första, och Europas hittills största, batterifabrik. I Skellefteå finns marken, grön förnybar el i form av vattenkraft, infrastrukturen, den politiska viljan samt närheten till flera gruvområden.

– Cirka 100 hektar mark är nu berett, berättar Hanna Hedlund, informatör som möter oss i Skellefteå. Byggnaden Northvolt Ett blir på drygt 500 000 kvadratmeter när allt blir färdigt.

OM DET INTE säger dig så mycket så har Hanna Hedlund en bra jämförelse:

– Det finns kartor som visar att Northvolt Ett blir ungefär lika stort som hela Gamla Stan i Stockholm, säger hon.

Fabriken i Skellefteå ska vara i drift till år 2021. Anläggningen skapar cirka 2 500 nya arbetstillfällen i ett direkt led och Hanna Hedlund menar att synergieffekterna kommer att bli omfattande för hela Skellefteå.

– Det kommer påverka hela vårt samhälle och gynna alla företag runtom i orten, säger hon. Just nu så är hela området markberett. Vatten-, avlopps- och elledningar är på plats. Hela denna gigantiska yta bestod tidigare till större delen av berg.

– Allt berg som vi sprängt har krossats och använts som grund till markberedningen, säger Hanna Hedlund.

NÄR NORTHVOLT ETT är i drift ska fabriken leverera 32 gigawattimmar, vilket uppges räcka till 500 000 producerade fordon. Northvolt Zwei väntas leverera motsvarande kapacitet och ska till stor del leverera batterier till Volkswagen. Samtliga anläggningar kommer att ha en sak till gemensamt: De kommer att följa den klimatsmarta och samhällsekonomiskt rättvisa väg som är hela Northvolts affärsidé.

En affärsmodell som stämmer överens med Volkswagens pågående elektrifiering av sina modeller. Nu fortsätter vi resan.

Tillsammans.

Bygget av Northvolts batterifabrik i Sverige
NÄR DU LÄSER DET HÄR reportaget så är anläggningen i Västerås redan i bruk. Ett 19 000 kvadratmeter stort test- och utvecklingscenter. Northvolt har rekryterat spetskompetens inom batteriteknik från hela världen. I Västerås sker utvecklingsarbetet mer med hands on-arbete, för att sedan anpassas till de större fabrikernas automatiserade massproduktion.
 "Utvecklingen av batterier är nyckeln för bilindustrins fortsatta framgång."

NORTHVOLT I SIFFROR

2 – Northvolt Zwei, företagets andra fabriksanläggning som kommer att byggas i Salzgitter, Tyskland.
3
– Antal år sedan företagets start, år 2016.
32
– Antal gigawattimmar (GWh) som Northvolt Ett beräknas leverera per år.
2016
– Året då Northvolt grundades.
2 500
 – Beräknad siffra för antal nya arbetstillfällen knutna till Northvolt Ett i Skellefteå.
19 000
– Antal kvadratmeter för utvecklingsanläggningen Northvolt Labs i Västerås.
500 000
– Antal kvadratmeter för Northvolt Ett-anläggningen i Skellefteå.

Volkswagen transportbilar ABT e-Transporter bakifrån
Volkswagen transportbilar ABT e-Transporter framifrån

ABT E-TRANSPORTER

Effekt hk/kW, Nm: 112/82, 200
Förbrukning blandad körning (kWh/100 km): 17,0
Räckvidd WLTP (km): 115
Laddningstid CCS till 80% (tim): 0,49
Motor & batteridata: Tvärställd elmotor, batteri med 35,8 kWh batterikapacitet.

Data kaross/chassi
Axelavstånd/längd/bredd/höjd: 340, 529, 190, 197.
Fram individuell hjulupphängning med MacPherson fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak stel snett bakåtriktade triangelbärarmar.

Volkswagen transportbilar ABT e-Transporter från sidan i skogen

Du kanske också gillar

Framtiden är grön
med e-Transporter

15 laddade frågor om livet med elbil 

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

Volkswagens elektrifiering fortsätter med Caddy och Transporter

e-Caddy stärker modellprogrammet

Du kanske också gillar