En man står framför en ABT e-Transporter 6.1.

Service

Garanti, tillbehör och underhåll av batterier – service för din elbil. 

Garanti, tillbehör och underhåll av batterier – service för din elbil. 

Service för din elbil

Med våra skräddarsydda tjänster blir din elbil väl omhändertagen. Ta reda på allt du behöver veta om Volkswagen Originalservice för elfordon och hybridmodeller, t.ex. serviceintervaller, tillbehörsprodukter med mera.

En bilmekaniker står bredvid en upplyft VW Multivan eHybrid.

Underhåll och service

När behöver min elbil servas igen? Denna fråga är lättare att svara på för bilar på el än för de med förbränningsmotor. Vi har sammanställt serviceintervallerna åt dig för el-modellerna från Volkswagen Transportbilar.

Två män sitter i främre delen av bilen. Båda kollar på en mobiltelefon.

MobilitetsGaranti

När du kör en elbil får du självklart den vanliga servicen. Om ett driftstopp eller en olycka inträffar hjälper vi dig att hålla dig på vägen – fri vägassistans med bogsering, lånebil och hotellboende om du behöver stanna över natt. 

En ingenjör står med en platta framför en e-Crafter som laddas vid en laddstation.

Garantier Volkswagen Transportbilar 

Med en Volkswagen Transportbil kan du vara säker på hög kvalitet. Och vi är så stolta över vår kvalitet att vi erbjuder ett brett utbud av garantier. Från vår nybilsgaranti till vår utökade garanti till rostskyddsgaranti. Vi vet trots allt att våra förväntningar är precis lika höga som dina.

Praktiska produkter för din elbil

När det kommer till att skräddarsy ditt fordon med rätt originaltillbehör är körningen irrelevant. Oavsett om det är en takbox, bagagehylla där bak, en Mode 3-laddningskabel eller våra livsstilsprodukter: din elbil ser ännu bättre ut utrustat med rätt tillbehör.

Högspänningsbatteri: Tips på underhåll och lång räckvidd

Elmotorer har en ganska enkel design och de enskilda delarna kräver knappt något underhåll. Det finns inga delar som slits likt manuella växellådor eller kamremmar. Elfordon är designade för att hålla länge. När det gäller fordonets förväntade livslängd ställer potentiella köpare framför allt frågan: hur länge håller högspänningsbatteriet egentligen?

De flesta elbilar körs på litiumjonbatterier eftersom de har en hög energi- och effekttäthet. De är också underhållsfria, har hög cykelstabilitet och låg självurladdning.

Men som allt annat här i världen utsätts också litiumjonbatterier för en naturligt förekommande åldrings- och slitningsprocess. Med åldern minskar oundvikligen deras kapacitet, vilket resulterar i att räckvidden blir kortare.

Men använder du batteriet på rätt sätt kan högspänningsbatteriet upprätthålla den användbara kapaciteten. Av denna anledning har vi samlat några användbara underhållstips för elbilsbatterier. Du kan på så sätt säkerställa att din bil inte bara behåller sin räckviddskapacitet, utan även sitt värde på lång sikt.

En andra chans för begagnade batterier

Bild som beskriver hur ett bilbatteri kan återanvändas

Hastiga accelerationer, snabbladdningar och väderomväxlingar är en utmaning för elbilsbatterier, men gör även att de är byggda för att klara extrema förhållanden. Du märker att batteriet har åldrats när räckvidden, accelerationen och laddningsprestandan minskar. Men efter att batteriet har används i en elbil är batteriprestandan fortfarande bra nog för att användas igen och ge det ett nytt liv. Eller så kan batteriets värdefulla råvaror återvinnas och återanvändas. Här kan du få reda på allt om återanvändning och återvinning av batterier.

  • Så återanvänds batterier

    Ta tag i framtidens efterfrågan nu

    En central del i Volkswagens batteristrategi är att förbättra livslängden för elbilsbatterierna. Därför undersöker vi på flera olika sätt hur batterierna ska kunna användas igen efter den första livscykeln. Att batterierna kan användas på ett annat sätt utanför en elbil eller återvinning av litiumjonbatterier är två olika hållbara tillvägagånssätt. Eftersom försäljningen av elbilar har växt så har även den globala efterfrågan på batterier ökat. Det betyder i sin tur även att råvaror till batteriproduktionen, som litium, kobolt och nickel, behövs i större utsträckning. Det här är en av flera anledningar till att bli bättre på återanvändning och återvinning av använda litiumjonbatterier.

  • Användningsområden för begagnade batterier

    Vi ger batterierna ett nytt liv

    Kapaciteten hos batterier som redan har använts i elbilar är fortfarande mer än tillräcklig för att använda till något annat. Därför kan man använda batterierna till mindre krävande användningsområden där den lägre kapaciteten inte är ett problem. När litiumjonbatterierna inte längre tjänar sitt syfte i bilen kan de till exmepel användas för att lagra förnybar energi. De kan också fungera som en "batterifarm" inom industrin eller som ett lagringsbatteri för en solcellsanläggning i hemmet. På så sätt återvinns elbilens batterier först efter flera år av ytterligare användning.

  • Återvinning hos Volkswagen

    Förlängning av livslängden

    Inom Volkswagen Group finns det ett stort antal projekt inom återvinning och lagring. Bland annat används återvunna energilagringsenheter tillsammans som ett enda gigantiskt batteri – både i Volkswagens fabriker och i samarbetsprojekt med energibolag och städer. Batteriernas livslängd kan på så sätt förlängas. Målet är – förutom att uppnå en optimal återvinningsprocess – först och främst att förlänga livslängden. Batterierna repareras, bearbetas eller överförs till andra projekt för fullständig återanvändning. Det är först efter det som batterierna återvinns.

  • Återtillverkning

    Så här får batterierna nytt liv

    Utöver återanvändning av batterier på nya sätt utanför elbilar fokuserar Volkswagen också på återtillverkning. Man kan återanvända begagnade litiumjonbatterier i elbilar genom att byta ut enskilda delar. Eller så kan batteriet, när det delvis har demonterats, återanvändas i permanenta energilagringssystem.

  • Återvinning av batterier

    Så sparar vi värdefulla råvaror

    Alla batterier som används i koncernen behöver förr eller senare återvinnas efter att de har använts. Volkswagen samarbetar med flera partners för att utveckla en effektiv och säker process för återvinning på alla marknader. Anordningarna för energilagring demonteras, krossas och bearbetas. Värdefulla råvaror som nickel, koppar och litium återvinns i stora mängder och kan sedan användas igen vid tillverkning av till exempel nya battericeller. Det här är ett viktigt bidrag till en hållbar framtid eftersom effektiv återvinning sparar de viktigaste resurserna som behövs för batteriproduktion.

Helt enkelt på el: litiumjonbatteriet

En litiumjonbattericell består alltid av fyra komponenter: anod, katod, separator och elektrolyt. Under laddningen går litiumjonerna från katod till anod och lagras där. Den elektriska energin från elnätet omvandlas till kemisk energi. Under urladdningsprocessen – till exempel för att driva elmotorn – fungerar det tvärtom: litiumjonerna går nu från anoden tillbaka till katoden och omvandlar den kemiska energin tillbaka till elektrisk energi.

Det behövs fem huvudsakliga råmaterial för  att producera litiumjonbattericeller: en förening av kobolt, nickel och mangan för katoden (denna struktur hjälper till att lagra litiumladdningsbäraren), grafit för anoden och, naturligtvis, litium, som ingår i elektrolyten.

1 Anode
2 Katod
3 Separator
4 Elektrolyt
5 Laddning
6 Urladdning

Resurser, utmaningar och åtgärder från Volkswagen-koncernen

För att tillverka en bil krävs det råvaror som påverkar det befintliga ekosystemet. Det här påverkar både människor och miljö. Vi är medvetna om det och har därför skrivit bindande kontrakt med våra underleverantörer. KontraktetOpens an external link binder dem till att hålla hög miljöstandard och goda sociala villkor för att utesluta att de bryter mot till exempel mänskliga rättigheter i sina leverantörskedjor. Vi har sammanfattat vilka specifika åtgärder vi gör för att uppnå det här, hur vi hanterar anskaffning av resurser och vilka utmaningar vi har som vi behöver lösa. 

Du kanske även är intresserad av: