Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen.
Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen.
Nyanländ Californiabuss i specialanläggningen.

En California blir till

Vi besöker specialanläggningen där Volkswagen bygger sin ikoniska Californiabuss. Det visar sig att vara en handbyggd skapelse, förfinad av proffscampare under decennier.

Ur Transportmagasinet nummer 2 2016  |  text: Richard Sjösten  |  foto: VAG, Richard Sjösten

Montering av namnet på California Ocean.

PÅ UTSIDAN SER  den typiska tyska industribyggnaden utanför Hannover inte mycket ut för världen, lite som den ikoniska campingbussen själv inte avslöjar vad som finns inuti. Få kan på håll avgöra om Folkabussen man möter är en hantverkare i en Transporter, en VIP-transport i en Multivan Business eller om det är ett helt juniorfotbollslag i en Caravelle. På samma sätt är det få som vet att det innanför skalet på Volkswagen California ryms två rum och kök med dubbelsängar, färskvattentank, kök och kylskåp.

Vi är här för att följa med i bygget av en California, ett fem dagar långt hantverkarmässigt jobb. Till fabriken kommer bilarna på trailer från Volkswagens huvudfabrik, som ligger på andra sidan av staden Hannover. När de anländer har bilarna ett märkligt vitt och klumpigt tak, eftersom California-bilarna lämnar den stora bilfabriken fullt körbara – men utan tak. I stället har de en liten plasthatt för att hålla tätt under transporten till California-fabriken.

Att taket på bilarna redan är kapat från fabrik garanterar ett fullgott rostskydd, något som annars kunnat äventyras. Samma sak gäller för de extra hål som behövs för vattenpåfyllning och för det externa eluttaget. De är gjorda redan från början, alltså före rostskydd och lackering.

Vid ankomsten lyfts det tillfälliga plasttaket av och när bilen körs in i lokalen ser de helt klart lite märkliga ut – med något som skulle kunna klassas som världens största sollucka. Det här är starten på en fem dagar lång förvandling, och trots att vi lite slarvigt kallar anläggningen för fabrik, görs det mesta här inne för hand. Och det mina damer och herrar – är inte vanligt år 2018!

»Förfining in i minsta detalj skiljer nya generationen mot den gamla.«
Taket på Californiabuss lyfts av för montering.
Hantverk på hög nivå är det när California-bilarna byggs mestadels för hand. Till höger har bilen precis anlänt och det tillfälliga taket har lyfts av.

Den lilla produktionslinan har ett långsamt rullband där bilarna glider sakta, sakta genom lokalen. Här passerar 60 bilar varje dygn och koncentrerade California-montörer kliver metodiskt in och ur bilarna för att montera den ena utrustningen efter den andra. Mörkläggningsgardiner, köksbord och kök. Allt beroende på vilken specifikation köparen har valt. När det lilla automatiska transportbandet tar slut rullas bilarna för hand in i den än mer manuella takavdelningen. Här monteras med största noggrannhet det uppfällbara taket av två personer, som står på en specialbyggd ramp som går runt hela bilen.

 

Sedan 2003 bygger Volkswagen själva sina ikoniska campingbilar, och mycket har hänt sedan utveckling och tillverkning flyttade “in house”. Mest handlar det om nya materialval, då konceptet redan var klockrent med uppfällbart tak och en “säng på andra våningen”. Förfining in i minsta detalj skiljer nya generationen från den gamla och det största steget togs när trä byttes mot lättmetall i inredningen. Bara i köksdelen sparades 40 kg i vikt genom att bygga med likadant material som flygplanstillverkare och rymdindustrin använder – en typ av aluminium-/sandwichkonstruktion. Lätt, stark, tålig och tunn. Förutom att man vinner en stor viktminskning genom att använda detta tunna material skapas också över 40 liter mer stuvutrymme i bilen! Nog så viktigt i en kompakt husbil.

California utsätts för vattentest.
Alla bilar utsätts för ett rejält vattentest efter att takinstallationen är klar.
Om det läcker in minsta droppe – blir bilen underkänd och får efter lämplig åtgärd avlägga ett nytt vattentest.

Samma gäller för fällbara taket som är tillverkat i aluminium. Tillsammans ger alla dessa små saker en viktbesparing på över 150 kilo jämfört med California-generationen som tillverkades fram till 2002. Minskad vikt betyder att bilen blir snålare på bränsle, får bättre väghållning och större lastförmåga.

Montörerna installerar också lastskenor på taket med samma profil som exempelvis Multivan. Skenorna nitas fast i taket, och det är väl egentligen inget speciellt med det, förutom att niten inte går igenom taket – vilket betyder att inget hål behöver borras. Tekniken kallas “Halbhohlstanzniet” och gör det alltså möjligt att montera lastskenorna utan att behöva borra i taket. Och utan hål finns det ingen risk för framtida läckage. Det är små och smarta tillverkningslösningar som den här som genomsyrar hela  bilen.

 

Förutom de stora viktbesparingarna har också campinglivet förenklats i utvecklingen av nya generationerna California. Bland annat har två campingstolar monterats in i bakluckan. Produktionsansvarige Tobias Twele berättar:

– De flesta som jobbar här älskar campinglivet och brinner för produkten vi bygger. En av våra killar hade en äldre generation av California där campingstolarna alltid ramlade runt i bagageutrymmet. Hans idé var att gömma dem i bakluckan; då vet man alltid var stolarna är, de är lätta att komma åt och de ligger inte och skramlar. Det är briljant, säger Tobias.

Aluminiumramar i 16 olika färger
Sexton olika färger betyder sexton olika tak. De U-formade aluminiumramarna ovan monteras i fram kant på taket och förstärker karossen.
Närbild på aluminiummaterial som används i California
Närbild på det lätta och starka aluminiummaterialet som förvaringsskåpen och köket är byggda av. Flygplanstillverkaren Airbus använder samma material till inredningen i sina flygplan.

Och på plats i bakluckan tar de utrymmesmässigt bara några centimeter av bagageutrymmet, jämfört med en standardbaklucka. Samtidigt är campingbordet i sin tur gömt på insidan av sidodörren.

Med mycket utrustning i kupén riskerar alltid skrammel och gnissel att uppstå, men det är något man lägger ner stora resurser och mycket tid på att förebygga. Samtliga bilar tas efter monteringen ut på en teststräcka med specialtränade ingenjörer såväl bakom ratten som i baksätet. Hörs gnissel eller annat oljud noteras det var ljudet kommer ifrån och bilen hamnar på “kontrollparkeringsplatsen” där den justeras och testkörs på nytt.

 

»Alla bilar blir utsatta för ett rejält oväder.«
Förvaringsmodul som monteras i California
Kanske kan man kalla detta för “camping-giftermålet” då kök och förvaringsmodulen monteras in i bilen? Notera dragkedjan på nederkanten av bakluckan – där innanför göms campingstolarna.

Ingen bil lämnar heller fabriken utan att ha blivit utsatt för ett rejält oväder – i alla fall ett simulerat sådant. Under tre minuter sprutas 800 liter vatten över bilen med taket uppfällt för att avslöja eventuella läckage. Munstyckena finfördelar vattnet till små, små fina droppar, och det sprutas också rakt från sidan med högt tryck. Ett minst sagt rejält oväder, kan man säga.

Vattnet som används för kontroll av tätheten, renas och används igen på nästa bil. En liten detalj, men nog så viktigt i en hållbar tillverkningsprocess.

När bilarna passerat vägtestet och vattentestet hamnar de på en slutbesiktningsplats. Under stark belysning från alla håll kontrollerar en ingenjör bilen extremt noga genom att titta, mäta och känna att den når upp till de höga kvalitetskrav som förväntas av en Volkswagen California.

Passerar den nålsögat är den snart på väg till en väntande kund. En kund som med all säkerhet inom kort är på väg till något äventyr vid en strand, en skog, en öken eller ett berg – någonstans i världen.

 

Montering av taket på California
Det fällbara taket monteras stående – en halv trappa upp. Monterat och klart mäter bilen 199 cm på höjden, vilket betyder att parkering i de flesta P-garage är möjligt. En viktig detalj.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there