En California på rätt plats
Roadtrip i Kalifornien
Följ med på en roadtrip längs klassiska Highway One i Kalifornien – i en California. Volkswagens smidiga husbil passar perfekt in i surfkulturen och längs stränderna. Men modellen är en ovanlig syn i Amerika. Varför det?
text: Richard Sjösten | foto: VAG, Richard Sjösten
Ur Transportmagasinet nummer 3-2018
– WOW, NICE RIDE!
En kille i våtdräkt med surfbräda under armen vinkar glatt när vi rullar in med en röd Volkswagen California mellan de färgglada husen i Venice Beach i Los Angeles. Distriktet Venice är som ingen annan plats i världen. En bohemisk härdsmälta och ett område som amerikanen själv kallar “quirky” och “arty”, vilket säger en del. Lite flummigt alltså, eller ja - mycket flummigt. Hur som helst är Venice beach en turistmagnet och charmig i all sin stollighet.
På parkeringen nedanför strandpromenaden träffar vi Martin Schiller där han står med sin gula Folkabuss från sextiotalet, full med surfbrädor på taket. Att Martin själv är en surfare går det inte att ta miste på. Han är liksom arketypen av en övervintrad surfare som bott i bussen halva livet. Och det har han också, men inte nu längre. Martin kollar in våran buss och nickar gillande. “Almost as nice as mine”, säger han på släpig Kalifornia-dialekt och skrattar.
Det visar sig att Martin driver surfskola, med “huvudkontor” i bussen på parkeringen.
– Varje morgon, strax innan klockan 06.00 kör jag ner min gula buss till parkeringen. Det gäller att vara här när parkeringen öppnar. Ingen plats går att abonnera eller boka då det här är en allmän parkering. Så jag måste vara först, säger Martin. Kapowi Surf Club står det i bakrutan på den gula bussen.
»Venice Bearch är som ingen annan plats i världen.«
– Folkabussen är mitt trademark. (Googla “VENICE och VW BUS så får du se). Alla älskar en gammal Folkabuss, och de är dessutom så tajt förknippade med surfkulturen att när turister vill få en genuin upplevelse av att surfa i Kalifornien, då ska det vara med en Folkabuss, fortsätter Martin. Häftigt eller hur? säger han och skrattar.
Dagen till ära har han tagit ner fyra extra Folkbussar till strandparkeringen.
– Jag är en riktigt VW-nörd erkänner Martin. Alla fyra är mina, och jag älskar dem.
– Lustigt nog tror jag att de här bussarna är nyckeln till att jag lyckats med mitt företag. De har blivit mitt signum. Hade du frågat några av mina kompisar för tio år sedan om de trodde att jag skulle driva ett företag som omsätter flera miljoner dollar om året hade de bara garvat, fortsätter Martin. Jag är liksom inte den typen.
– Men jag började smått, bodde i bussen och hade två surfbrädor och några slitna våtdräkter, och började instruera vågsurfing för att få ihop till brödfödan. Sedan dess har det bara ökat. Nu jobbar tolv instruktörer för mig och jag bor i en fin lägenhet ett kvarter från stranden, inte dåligt, skrattar Martin.
»SURF'S UP DUDE!«