Triss i transporttest med roadracingförare & instagramprofil
Provkörning av ett äkta proffs
@biker.stories
Roadracingförare, fotograf, Instagramprofil och teamledare. Malin Kullberg har skapat sig en tydlig position i svensk roadracing. När det är tävlingsdags måste allt klaffa. Då betyder en bra transportbil allt. Under sommaren har hon provkört Crafter, Transporter och Caddy. På riktigt.
Text: Fredrik Lund Foto: Malin Kullberg
Malin Kullberg från Bromma stora intresse är motorcyklar och roadracing. Så pass att hon startat roadracingteamet The Wolfs #16 med fullt fokus mot Svenska Endurance Cupen.
– Teamet består av mig och mina kompisar Robert Drinic och Tomas Nilsson. Vi tränade ihop och träffades på tävlingar, så jag föreslog att vi skulle bilda ett eget team.
Hon är dessutom en Instagramprofil och använder flitigt sin digitala plattform @biker.stories.
Genom @biker.stories vill jag inspirera fler kvinnor till att köra motorcykelMalin Kullberg
– Genom @biker.stories vill jag ge en rättvis bild av mig som mc-entusiast och inspirera fler kvinnor till att börja köra motorcykel, förklarar Malin.
I dag har hennes Instagramkonto cirka 22 000 följare. Genom @biker.stories får följarna bland annat en inblick i Malins passion för roadracing. Det är på tävlingsbanan som hon trivs bäst, där får hon alla sina adrenalinkickar.
Vilka är dina främsta styrkor som roadracingförare?
– Jag kör jäkligt snyggt och är konsekvent. Sedan har jag nog en fördel av att vara 170 cm och väga 60 kg, med en bra grundfysik och smidighet.
Varje år kör hon ungefär 500 mil till och från olika banor i Sverige och Norden. Det är tillfällen som en bra transportbil betyder allt.
– Bilen måste vara praktisk, pålitlig och gärna bekväm också, säger Malin. Jag sover dessutom i min transportbil på depåområdet så skåpet måste vara rymligt.
Höga krav. Därför lät vi Malin sätta Volkswagens transportbilsprogram på prov. Först ut blev nya Transporter 6.1, som Malin tog 56 mil enkel resa till tre dagars roadracing-träning på Ring Knutstorp.