Roadracingstjärnan Malin Kullberg mekar med biken bredvid en Transporter

Triss i transporttest med roadracingförare & instagramprofil

Provkörning av ett äkta proffs

@biker.stories

Roadracingförare, fotograf, Instagramprofil och teamledare. Malin Kullberg har skapat sig en tydlig position i svensk roadracing. När det är tävlingsdags måste allt klaffa. Då betyder en bra transportbil allt. Under sommaren har hon provkört Crafter, Transporter och Caddy. På riktigt.

Text: Fredrik Lund  Foto: Malin Kullberg

Malin Kullberg från Bromma stora intresse är motorcyklar och roadracing. Så pass att hon startat roadracingteamet The Wolfs #16 med fullt fokus mot Svenska Endurance Cupen.

– Teamet består av mig och mina kompisar Robert Drinic och Tomas Nilsson. Vi tränade ihop och träffades på tävlingar, så jag föreslog att vi skulle bilda ett eget team.

Hon är dessutom en Instagramprofil och använder flitigt sin digitala plattform @biker.stories.

Genom @biker.stories vill jag inspirera fler kvinnor till att köra motorcykel
Malin Kullberg
Roadracingstjärnan Malin Kullberg lastar biken på en Caddy Cargo
Med släp bakom Caddy var det inga problem att få med motorcykeln. Foto: Tomas Nilsson.

– Genom @biker.stories vill jag ge en rättvis bild av mig som mc-entusiast och inspirera fler kvinnor till att börja köra motorcykel, förklarar Malin.

I dag har hennes Instagramkonto cirka 22 000 följare. Genom @biker.stories får följarna bland annat en inblick i Malins passion för roadracing. Det är på tävlingsbanan som hon trivs bäst, där får hon alla sina adrenalinkickar.

Vilka är dina främsta styrkor som roadracingförare?

– Jag kör jäkligt snyggt och är konsekvent. Sedan har jag nog en fördel av att vara 170 cm och väga 60 kg, med en bra grundfysik och smidighet.

Varje år kör hon ungefär 500 mil till och från olika banor i Sverige och Norden. Det är tillfällen som en bra transportbil betyder allt.

– Bilen måste vara praktisk, pålitlig och gärna bekväm också, säger Malin. Jag sover dessutom i min transportbil på depåområdet så skåpet måste vara rymligt.

Höga krav. Därför lät vi Malin sätta Volkswagens transportbilsprogram på prov. Först ut blev nya Transporter 6.1, som Malin tog 56 mil enkel resa till tre dagars roadracing-träning på Ring Knutstorp.

Instagramprofilen biker.stories är roadracingpassion personifierad
Instagramprofilen biker.stories är roadracingpassion personifierad. Foto: Patrik Mårtensson.
Roadracingstjärnan Malin Kullberg på banan
Foto: Nettefoto
Malin Kullberg bakom ratten i en VW Crafter
”Jag gillar att sitta högt upp” säger Malin om att köra Crafter. Foto: Robert Drinic.

Malin Kullberg

Ålder: 33 år.
Bor: Bromma.
Yrke: Fotograf.
Övrig sysselsättning: Mc-racinginstruktör, roadracingförare, teamledare för The Wolfs #16.
Motorcykel på gatan: Triumph Street Tripler R -13.
Motorcykel på bana: Suzuki GSXR 600 -08.
Instagram: @biker.stories

Transporter

I lyxutrustade Transporter fick allt plats – även ett sovande roadracingproffs
Transporter är en vanligt förekommande modell i depån på roadracingtävlingar. I lyxutrustade Transporter fick allt plats – även ett sovande roadracingproffs.

Transporter är en modell som är vanligt förekommande i roadracing-kretsar och det märktes. Min nya och lyxutrustade Transporter fick mycket uppmärksamhet när jag parkerade den i depåområdet, säger Malin.

Hon blev själv imponerad av bilen. Framför allt över lastytan, lastsäkringsmöjligheterna och komforten.

I hennes tävlingspackning ingår ett par extra uppsättningar däck till motorcykeln, flera lådor med lättare husgerådsartiklar för självhushåll på banområdet, bord, stolar, depåmatta, depåtält, bränsledunkar, verktyg, en uppblåsbar madrass samt skinnställ, hjälm och annan skyddsutrustning.

– Tack vare lastskenorna i skåpet kunde jag lastsäkra allt utifrån hur just min last såg ut, säger hon. Och jag fick plats med precis all min packning!

Det blev dessutom en sovyta över för Malin, så att hon vaknade utvilad varje morgon.

– Jag kände mig heller inte det minsta trött efter 56 mil på vägarna, försäkrar hon. Transporter var mycket bekväm på alla sätt.

Hon sticker inte under stol med att det kändes som en transportbil att köra, men bekväm som en personbil och med perfekt avstämda yttermått.

– Den rymdes i en vanlig parkeringsruta och alla ångestmoment som kan uppstå när man kör en stor transportbil på begränsade ytor var som bortblåsta. Det här är en bil som alla kan köra. Jag provade faktiskt parkeringsassistenten som fungerade perfekt. Vilken lyx, som komplement till den vanliga backkameran.

@biker.stories med sin absoluta favorit bland transportbilar: VW Transporter
@biker.stories med sin absoluta favorit bland transportbilar. Foto: Robert Drinic.

 

Volkswagen Transporter 6.1 L2H1 4Motion

Motor: 2.0 TDI Euro 6d SCR, 150 kw (204 hk).
Växellåda: 7-stegad DSG automat.
Co2-utsläpp: 217 g (WLTP).
Förbrukning (blandad körning l/100 km): 8,30 l (WLTP).
Max taklast: 100 kg.
Mått (L/b/h i mm): 5 304/2297/2506.
Lastvolym: 5 m3 .
Maxlast: 762 kg.
Lastmått (L/b i (bredd mellan hjulhus) i mm): 2975x1700/1244.
Skjutdörr (b/h i mm): 1017/1282.
Baklucka (b/h i mm): 1473x1299.
Bakdörrar (b/h i mm): 1473x1299.
Släpvagnslast: 2 500 kg.
Övrigt: Informationen gäller testbil. Finns även i kortare version och med två olika takhöjder. 90-204 hk. Fyrhjulsdrift och automat är tillval.

Caddy Cargo

Nästa bil som fick följa med Malin ut på vägarna var Caddy Cargo. Den här gången gick resan till några träningsdagar på Gelleråsen.

– Två saker slog mig direkt: Hur ska jag få plats med alla mina prylar och vilken läcker färg! Havsblå, säger Malin.

Visst fick motorcykeln lastas på ett släp, men övrig packning rymdes till Malins förvåning i Caddy.

Malin Kullberg lastar Caddy Cargo
Foto: Tomas Nilsson

– Det trodde jag aldrig, säger hon. Det enda jag inte fick med mig var depåtältet.

Hon berömmer bilens smidighet, personbilsliknande köregenskaper och kompakta mått. Framåt kvällen, på depåområdet, var det så dags att bädda. Även det gick bra, med en god natts sömn.

– Att vakna utvilad inför ny träningsdag eller tävling är jätteviktigt och det gjorde jag i Caddy, försäkrar Malin.

Hon tillägger dock att en Caddy Cargo Maxi hade passat hennes behov bättre.

– Då hade jag fått plats med motorcykeln i skåpet också. Nu fick jag ta den på släp i stället, det var väl egentligen det enda av väsentlighet som inte rymdes i skåpytan.

Övernattning i sovsäck i en VW Caddy Cargo
Precis som i Transporter blev sömnen god i Caddy Cargo.

 

Volkswagen Caddy Cargo

Motor: 2.0 TDI Euro 6d SCR, 90 kw (122 hk).
Växellåda: 7-stegad DSG automat.
Co2-utsläpp: 136 g (WLTP).
Förbrukning (blandad körning l/100 km): 5,20 l (WLTP).
Max taklast: 100 kg.
Mått (L/b/h i mm): 4500/2100/1860.
Lastvolym: 3,1 m3 .
Maxlast: 676 kg.
Lastmått (L/b i mm): 1797/1614.
Skjutdörr (b/h i mm): 695x1096.
Baklucka (b/h i mm): 1234x1130.
Bakdörrar (b/h i mm): 1234x1122.
Släpvagnslast: 1 500 kg.
Övrigt: Informationen gäller testbil. Finns även som Maxi med 35 cm längre lastyta. Diesel 75-122 hk eller bensin 114 hk. Fyrhjulsdrift som tillval.

Roadracingstjärnan Malin Kullberg lastar biken på en Caddy Cargo
Foto: Tomas Nilsson

Crafter

Slutligen var det dags för storebror Crafter.

– I den här bilen hade jag lätt fått in fyra motorcyklar och övrig packning, berömmer Malin. Dessutom kändes den lyxig, med svart skinnklädsel i bildelen och tålig aluminiumdurk med lastskenor i golvet för skåpytan. Precis som i Transporter gav lastskenorna mig full frihet att placera motorcykeln och packning precis som jag önskade och ändå lastsäkra allt väl inför färd.

Visst är bilen mycket större än övriga och det var enligt Malin uppenbart att hon körde en transportbil.

– Trots det var den smidig och lättkörd, anser hon. Jag gillar att jag sitter så högt upp och hade en utmärkt vy över vägbanan och trafiken runtom mig.

Även övernattningen gick som en dans. När sängmadrassen var uppblåst återstod mer än halva lastytan att använda.

– Den här bilen skulle man kunna bygga om till en riktigt fräck servicebil med boyta samt plats för motorcykeln och all packning, säger Malin.

Vilken blev då favoriten av de tre?

Malin är snabb att svara:

– Transporter, utan tvekan! Den var lagom stor, jag fick plats med allt och kunde sova i bilen. Samtidigt var den personbilslik och relativt kompakt. Det var en perfekt balans och passade mina behov bäst.

 

Alla ångestmoment som kan uppstå när man kör en stor transportbil var som bortblåsta.
Malin Kullberg
Gott om plats i VW Crafters lastutrymme
Med all plats i Crafter dök direkt tanken upp att specialbygga en komplett och fräck servicebil av den. Foto: Tomas Kullberg.
Roadracingteam The Wolfs #16 är på plats med en VW Crafter

 

Volkswagen Crafter L2H2 4Motion

Motor: 2.0 TDI Euro6d, 130 kw (177 hk).
Växellåda: 8-stegad automat.
Co2-utsläpp (blandad körning): 274 g (WLTP).
Förbrukning (blandad körning l/100 km): 10,5 l (WLTP).
Max taklast: Upp till 300 kg.
Mått (L/b/h i mm): 6836/2427/2590.
Lastvolym: 13,6 m3 .
Maxlast: 888 kg.
Lastmått (L/b (bredd mellan hjulhus) i mm): 4240x1832/1380.
Skjutdörr (b/h i mm): 1311x1722.
Bakdörrar (b/h i mm): 1552x1740.
Släpvagnslast: 3 000 kg.
Övrigt: Informationen gäller testbil. Finns även i ett kortare och ett ännu lägre utförande och med tre olika takhöjder. 102-177 hk. Fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Även som elbil (e-Crafter).

Du kanske också gillar

Caddy Cargo i tufft test 

Med gasdriven Caddy till Ultralöpningen i Yllesjärvi

Bra, bättre...
Transporter 6.1

Volkswagen Transporter 4MOTION
Atte Kappel: Kite-terapi

e-Crafter
Transportlösning två punkt noll

ABT e-Caddy och e-Crafter
Elfirman klarar transporterna på el

Du kanske också gillar