Olofsson Bil och ICA Maxi Haninge samarbetar med matleveranser till riskgrupper

I pandemins spår: Så hjälper de till

I samhällets tjänst

I coronapandemins spår går människor samman för att hjälpa varandra. I södra Stockholm samarbetar Olofsson Bil och Ica Maxi för att hjälpa riskgrupper, polisinspektör Fredrik Larsson hjälper till att undvika trängsel, och Restauranglabbet levererar matlådor till vårdpersonal.

Text Jens Trulsson och Sofia Zetterman Foto Magnus Glans och Ann Jonasson Lignercrona

Samarbetar för att hjälpa riskgrupper med matleveranser

För att riskgrupper och äldre ska slippa besöka den fysiska butiken har Ica Maxi Haninge och Olofsson Bil inlett ett samarbete om matleveranser.

– Vi har gjort grejer ihop med Ica Maxi Haninge tidigare och har en bra dialog med dem. När frågan kom upp att de snabbt behövde hjälp med att få ut matvaror till riskgrupper hoppade vi på, säger Patrik Gabrielsson, märkeschef på Olofsson Bil i Haninge.

Ica har en onlinehandel som är hårt ansatt just nu och alla som vill kanske inte har kunnat beställa eller få de leveranstider som de önskar.

– Vi ser att det behövs hjälp i samhället och vi vill inte att riskgrupper och äldre ska komma till den fysiska butiken, förklarar Marika Edberg, marknadschef på Ica Maxi Haninge.

Ica har Ica Pronto, en app egentligen tänkt för de Icabutiker som vill erbjuda sina kunder färdiglagad mat direkt hem till dörren, men som snabbt har byggts om och anpassats till en lättare onlinehandel. Sortimentet är lite smalare men processen är snabbare, därav namnet Pronto.

Nu är fokus på riskgrupper och äldre som inte kan komma till butiken eller som saknar någon som kan handla åt dem.

– Vi var en av de första butikerna som började med detta koncept och frågade Olofsson Bil om de kunde hjälpa oss med en bil, säger Marika Edberg och fortsätter:

– Vi tar emot beställningarna som kommer via appen och vår personal plockar ihop och kör ut till våra kunder som behöver hjälp.
Ica Maxi Haninge lade en begränsning på tio order om dagen men hittills har de aldrig behövt neka någon beställning på grund av överbelastning.

– Det känns bra och roligt att vi kan göra detta tillsammans med ett annat företag i kommunen, säger Marika Edberg.

Ambulanspersonalen möts av applåder

Ambulansförare Anna Ohlson kör en Volkswagen T6
Ambulansförare Anna Ohlson kör en Volkswagen T6.

Det har varit hektiska tider för vårdpersonalen i Sverige och ambulanssjuksköterskorna är inget undantag. Anna Ohlson och hennes kolleger körde ett tag nästan enbart coronapatienter till sjukhusen.

– Ja, belastningen har varit hård. Men även om det varit många utryckningar så är det ju samtidigt en patient i taget, säger Anna Ohlson.

Hon utgår från Botkyrka, jobbar över hela Stockholms län och tar hand om människor i alla åldrar. ”Från förlossning till dödsfall” som hon uttrycker det. Men coronapandemin har ändrat på mycket. Nu handlar det om skydd som kläs på och av, sanering och kommunikationsutmaningar.

– Det är svårt att i mask förmedla information till sjukhusen via radio, då de ibland har svårt att höra vad vi säger.

Även kontakten med anhöriga kan kompliceras i mask.

– Kroppsspråket blir dolt, beröring sker genom dubbla plasthandskar... Det krävs lite mer eftertanke och andra strategier, berättar Anna Ohlson.
Attityden från människor hon möter är oftast mycket positiv.

– Folk är väldigt förstående. De säger att vi gör ett bra jobb och när vi kört in på innergårdar har en del applåderat. Det har varit jättefint.
Att komma in på trånga ställen har fungerat extra bra tack vare den Volkswagen T6 som Anna Ohlson och hennes kollega kör.

– Ja, den är smidig. Och lite piggare än de andra bilarna vi har.
Arbetet i bilen har också förändrats under pandemin. Inför varje utryckning får ambulanspersonalen stuva om utrustningen så bara det som behövs finns där patienten är.

– Ett nytt arbetssätt, en ny vardag. Det är fascinerande hur snabbt sjukvården har kunnat ställa om.

”Elis” levererar mat till vårdpersonal