VW T1 Caterpillar Fox 1962 restaurerad från grunden och premiärkörd igen 2022

Den mest ovanliga VW T1 någonsin: Caterpillar Fox (1962) är tillbaka

Efter 60 år har VWCV-teamet restaurerat en unik folkabuss: komplett med larvfötter och allt!

VW T1 Caterpillar Fox (Raupen-Fuchs på tyska) såg dagens ljus som ett svar på behovet av en riktigt bra terränggående bil i Alpernas snöiga berg. Det var VW-mekanikern och skidälskaren Kurt Kretzner i Österrike som, efter att inte ha hittat bilen han letade efter, beställde en folkabuss av första generationen från fabriken i Hannover 1962. Sedan spenderade han 4 år på att designa och bygga om denna bergsklättrare, som endast producerades i två exemplar. Han utrustade bilen med fyra axlar: två med kedjedrift bak och två med svängbara däck fram. Kedjorna bak monterades på 13-tums hjul och för att inte nöta på asfalten vid barmark, konstruerade han drivbanden med ett aluminiumelement med två cm tjocka gummiblock.

VW T1 Caterpillar Fox kör utför i brant nedförsbacke
At first, I had a look around, but couldn’t find the vehicle I was dreaming of. So, I decided to build it myself.
Kurt Kretzner
VW-mekaniker
Närbild på VW T1 Caterpillar Fox Oldtimer i snö med dubbla däck fram och kedjedrivning bak

Den tänkta målgruppen var bland annat skogvaktare, jägare, skogsbrukare, läkare och underhållsingenjörer av skidliftar, TV- och radiomaster samt rörledningar i Alpernas svårframkomliga berg. För att bilen skulle vara lätt att känna igen ute i terrängen, fick den en orange lack.

Kurt Kretzner ville bygga en terränggående bil som var mycket enkel att styra. Det var därför han valde att inte ha kedjor för styrningen fram, så som det är på en vanlig bulldozer. Istället är bilen utrustad med dubbla däck fram, som båda går att styra. Resultatet blev en bil med en svängradie på under 10 meter – nästan inom sin egen omkrets. Samtliga hjul gick att bromsa. En automatisk differential med begränsad glidning säkerställde en jämnt fördelad framdrivning även i djup snö. Motoreffekten på 25 kW (34 hk) gav en topphastighet på 35 km/h.

VW T1 Caterpillar Foxs tänkta målgrupp var bl a skogsbrukare, jägare och underhållsingenjörer av skidliftar i Alperna
Restaurering av en unik folkabuss: VW T1 Caterpillar Fox

Av de två första originalbilarna finns en kvar. Den hamnade först på Porsche Museum under tidigt 90-tal. 2005 påbörjades en restaurering av Bullikartei e.V. – en förening av Bulliälskare av den första generationen. Av olika anledningar blev restaureringen aldrig klar. 2018 kom den till VWCV Classic Vehicles i Hannover, där experterna på oldtimers började med att slipa ner lacken, reparera bilen och lackera om den i originalfärgen matt orange. Man fick mekaniken tillbaka i nyskick och fräschade upp interiören med träkomponenter i bok och furu samt installerade praktiska verktygshållare. Arbetet tog hela 4 år.

I februari 2022 gjorde VW T1 Caterpillar Fox nypremiär ute i snön – och gjorde så med bravur! Den omfattande restaureringen av denna fyraxlade T1 har ånyo lett till en fantastisk bergsklättrare som inte stoppar ens för de brantaste uppförslut. Kurt Kretzners vision lever vidare, 60 år senare, med den ultimata bilen för tuff terräng – en bil som säkert och bekvämt bemästrar både snö, sand, stenig terräng, branta berg, småbäckar och skogsterräng.

Du kanske också gillar

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Folkabussens historia

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

VW Bus Festival 2023
Biljettförsäljningen har öppnat

Från eldriven T2-folkabuss till ID. Buzz

Transporter 1964
Folkabuss som veteranbil

Du kanske också gillar