Crafter transporterar rallybil.
Crafter transporterar rallybil.
Crafter transporterar rallybil.

Crafter
Kenneth och Golfen

Världsmästare i rally redan 1986

Att Volkswagen Motorsport har varit enormt framgångsrika i rally de senaste åren vet de flesta. Men att framgångssagan började för över 30 år sedan med en svensk bakom ratten är det färre som känner till. Här är storyn om Kenneth och Golfen – som skrev rallyhistoria.

Ur Transportmagasinet 2 2017  |  text: Richard Sjösten |  foto: Peter Gunnars

Craftertransport av rally-Golf

För att försöka förstå vad som egentligen hände för så där trettio år sedan lastar vi en välbyggd replika av vinnarbilen på ett släp och kopplar det till nya Volkswagen Crafter. Sedan siktar vi på Värmland för ett rallyäventyr med en blivande legend – Golf GTI 16V.

I Gräsmark, denna lilla idyll norr om Arvika i Värmland, ligger det mesta stilla när vi en tidig aprilmorgon kör in med vårt ekipage. Vägen upp mot Gräsmark slingrar sig vackert längs kanten på sjön Rottnen, och ortens stenkyrka speglar sig magiskt i det stilla vattnet.

 

Mataffären Rottnahallen slumrar fortfarande i väntan på att klockan ska slå 09.30 och den lokala pizzerian och Rottne-hotellet har sedan länge tagit ner skylten. Strax norr om det lilla sovande samhället ligger Sveriges hårdaste och mest krävande rallysträcka; Bjälverud. Här har agnarna skilts från vetet i över femtio år när världseliten av rallyförare försökt vinna sekunder och respekt över den drygt två mil långa grusvägen som slingrar sig genom den starkt kuperade skogsbygden. Slutresultat och världsmästartitlar har avgjorts mellan träden i Gräsmark – och det är faktiskt få som har lyckats så bra här som svenska rallyföraren Kenneth Eriksson. Som ni förstår är rallysträckan klassisk rallymark, och i folkmun kallas den dock kort och gott för “Soptunnan”.

Rallysträckan kallas i folkmun för "Soptunnan".

Alla som bor här i närheten har en relation till rally, även om man kanske inte alltid är så intresserad. Vi möter flera bybor, alla med sina egna berättelser och upplevelser om sporten. En farbror i en röd Volkswagen Jetta menar att anledningen till att sträckan Bjälverud kallas “Soptunnan” är att Stig Blomqvist körde ner tre soptunnor 1973 med sin Saab V4 och längs grusvägen möter vi Blom som är ute och övningskör med sin son. Han påstår att sträckan kallas så för att förarna körde sina bilar så hårt här att de blev just bara sopor kvar.

Hur som helst, närmast sanningen är nog att den klassiska Bjälverudsträckan kallas så för att en soptunna användes som riktmärke i det snabba slutet av sträckan. Alltså något att sikta på över ett krön eller sväng.

»Framhjulsdrift + Grus + Varvvillig motor = Glädje!«

Enligt rallylegenden Per Eklund är speciellt sista milen det värsta/bästa (välj den du tycker passar) vi har i rallyväg i Sverige. Snabbt, trångt och otroligt utmanande.

“Här åker grabberne fort” som han säger på sitt karaktäristiska sätt när han agerar TV-reporter på SVT-sporten.

Och det är just här vi befinner oss. På det snabbaste partiet. Vi lossar Golfen från släpet på en liten gräsplätt. I Crafterns lastutrymme har vi packat in det mesta vi behöver för en testdag. Däck, bränsle, domkrafter och verktyg.

Mjukost, falukorv och färskt bröd från macken i Sunne blir tidig frukost i framsätet på Craftern, innan vi låter dagen dra igång på riktigt.

 

Med ett tryck på startknappen går Golfen igång med besked. Kenneths VW-vinnare från 1986 ruvade på över 200 hästar ur den blott 1 781 kubik stora motorn. Låter kanske inte mycket med dagens mått mätt, men låg vikt och fin körbarhet gjorde att det gick att hålla ett otroligt högt tempo längs specialsträckorna.

Farten som Kenneth Eriksson och hans kartläsare Peter Diekmann nådde var bitvis så hög att de turboladdade fyrhjulsdrivna bilarna med långt mycket mer effekt i motorn fick se sig frånåkta - och det var precis vad som hände här för exakt 30 år sedan. Alla fick se sig slagna av den lilla Golfen. Skådeplatsen var VM-rallyt Bandama på Elfenbenskusten i Afrika. Men vi börjar två år tidigare, 1985.

Grupp-B klassen hade då nått sin absoluta kulmen med 550 hästars prototyp-rallybilar byggda i kolfiber. Med enorm prestanda och ljud- och ljusshow (bilarna sprutade eld!) trollband man sin publik. Eran anses fortfarande i dag som den tuffaste i rallyhistorien och de förare som körde har än i dag legendstatus. Problemet var att bilarna var extremt svårkörda och endast en handfull förare kunde faktiskt hantera dessa fartvidunder till fullo. Effektracet resulterade i många allvarliga olyckor och incidenter och över en natt förbjöds till slut Grupp B av internationella bilsportförbundet FIA. Den direkta anledningen var Henri Toivonens fatala krasch i Italiens VM-rally på Korsika 1986.

Parallellt med skådespelet på världens rallysträckor hade Volkswagen lanserat en ny Golf GTI med 16V motor – och man ville så klart presentera den på bästa sätt: i rallyskogarna. Passande nog fanns det en rallyklass i VM för mer standardbetonade bilar kallad Grupp A, vid sidan av den hysteriska effektkampen i värstingklassen Grupp B. Med blygsam budget, endast ett fåtal teammedlemmar och med den lovande svensken Kenneth Eriksson och den rutinerade kartläsaren Peter Diekmann ställde det nya teamet en Volkswagen Golf GTI på startlinjen till VM-serien 1986.

 

Kenneth, bördig från Äppelbo i Dalarna, visade direkt sin kapacitet genom att vinna sin klass på årets andra tävling i Svenska rallyt. Men säsongen i övrigt var ingen lätt match direkt. I VM-debuten kunde hans karriär som fabriksförare varit över lika snabbt som den startade. Kenneth for nämligen av vägen i Monte Carlo-rallyt och knäckte en telefonstolpe med fronten och rullade ett varv och blev hängandes mot nästa stolpe – testa att googla Kenneth Eriksson + crash + 1986 så får du se!

Publiken hjälpte honom loss, och de kunde fortsätta rallyt trots att kylaren var formad som en banan. Och i Grekland fortsatte äventyret med att bakaxeln gick av. Men då servicebilen var långt borta fortsatte Kenneth på tre hjul längs rallyt – i farter upp till 160 km/h...

På Nya Zeeland samma år kom första segern, och efter det var det ingen som kunde stoppa dalmasen. Kenneth och Golfen skrev in sig i historieböckerna som världsmästare i rally Grupp A 1986. Till säsongen 1987 hade kartan ritats om ordentligt. Med värstingklassen Grupp B borta – blev Grupp A huvudklass i VM.

»Kenneth fortsatte på tre hjul längs rallyt – i farter upp till 160 km/h...«