Alexander Rühland visar upp Volkswagen Grand California
Alexander Rühland visar upp Volkswagen Grand California
Alexander Rühland visar upp Volkswagen Grand California

Grand California
Hemligheten som blev verklighet 

"Det här är en bil i en ny division.

Han har varit med i projekt Volkswagen Grand California hela vägen från ax till limpa. Vi träffar Alexander Rühland och pratar om kärnvärdena som gått som en röd tråd genom utvecklingen, och varför Grand California inte är som alla andra.

text: Thorbjörn Stålenhag foto: Stephan Lindloff & Thorbjörn Stålenhag 

Hej Alexander, snyggt jobbat med nya Grand California. Vad är din roll i projektet?
– Jag är PR Manager på avdelningen för Customer solutions.

Vad gör Grand California speciell i dina ögon?
– Det är stor skillnad mellan den nya Grand California och våra andra modeller. California som vi byggt sedan 2003 “inhouse” är baserad på Transporter och kan väl i ärlighetens namn sägas vara en campingbil. En bil som ger stor frihet då den är bäddbar och möjlig för upp till fyra personer att övernatta i. Den kan dessutom fungera som familjens första och enda bil, den har ju en enorm flexibilitet. Men, nya Grand California byggs på den större Volkswagen Crafter och är en fullväxt husbil och blir förmodligen familjernas tredjebil. De har rejält kök, toalettrum med dusch, fyra riktiga bäddplatser och naturligtvis även fyra bältade reseplatser. De är för oss bilar i en ny division.

Det pratas om hög säkerhetsnivå, kan du förtydliga det lite?
– Under arbetet med att ta fram Grand California har det varit fokus på att allt som byggs in skall ha egenskaper som jag inte velat eller kunnat kompromissa med. Dels säkerhet men också kvalitet och funktion skall svara upp mot höga krav. Därtill skall det vara estetiskt tilltalande, snyggt helt enkelt.

Kan du ge något konkret exempel på detta?
– Ett exempel är kylskåpet som inte har en konventionell dörr utan man drar helt enkelt ut hela fronten, ungefär som en byrålåda. Skillnaden är att lådan i kylen inte har några sidor. I stället är skåpet utformat så att man kan komma åt innehållet också när man är utanför bilen. En smart och funktionell detalj som är ett exempel på de tre kärnvärdena som har gått som en röd tråd genom bygget av bilen.

Fanns det några andra utmaningar arbetet?
– Ja, kraschtester till exempel. Allt vi bygger in skall klara våra kraschtester och som exempel kan vi ta kylskåpet vi nyss pratade om. Det öppnas framåt i färdriktningen, så det vill till att låset håller hela infästningen av skåpet, och att det förbli stängt och på sin plats även vid högt krockvåld.

Vad är du mest stolt över i Grand California?
– Det är svårt naturligtvis för det är egentligen helheten men skall jag vara noga och verkligen vaska fram något så är det de många och stora fönstren, inklusive takfönstren, den vita inredningen som skapar en ljus och luftig helhet. Man får på så sätt en känsla av rymd och luft, man skall komma ihåg att bilen faktiskt bara är 6 meter lång, precis som namnet antyder, Grand California 600.

Något mer som sticker ut lite extra jämfört med andra produkter på marknaden?
– Vi är förstås också både glada och stolta över att vi fått bygga en husbil med så fina vägegenskaper, med en personbilslik gångkultur. Jag är stolt över att vi bygger både chassi och inredning vilket vi är ensamma om på marknaden. Det betyder att vi kan säga att vi till skillnad från våra konkurrenter har en bil där alla detaljer i bilen harmonierar, från chassi till inredningsdetaljer.

Till sist, det går rykten från dina kollegor om att du föredrar husvagn? Är det sant?
– Vi har haft husvagn i snart 20 år och med mindre barn i familjen åker vi helst inte runt så mycket. Men, snart är det dags för en husbil, en Grand California, skrattar Alexander. 

Alexander Rühland bakom ratten på husbilen VW Grand California
ALEXANDER RÜHLAND trivs bakom ratten på Grand California.

FRÅN SKISS TILL TILL FÄRDIG HUSBIL

2015
En liten grupp utvecklare inom företaget, bestående av designers och ingenjörer, börjar på sin lediga tid skissa på en husbil baserad på nya Volkswagen Crafter.

2016
Projektet som hållits hemligt för företagsledningen presenteras, och ett beslut tas om att bygga ett koncept baserat på gruppens idéer.

2017
Showbilen California XXL visas på världens största campingmässa och reaktionerna låter inte vänta på sig. Snart därpå beslutar Volkswagen Transportbilar att sätta igång projektet husbil på allvar.

2018
Volkswagen Grand California 600 och Grand California 680 har världspremiär.

2019
Pressvisning av Grand California 600 i Las Palmas på Gran Canaria. Första leveranserna av kundbilar i Sverige beräknas till slutet av 2019. 

"Allt vi bygger in ska klara kraschtesterna

Alexander Rühland vid alla Volkswagen Grand California redo för leverans

Vi rekommenderar att du uppdaterar eller byter webbläsare

För att få en bättre upplevelse av vår webbplats kan du använda Chrome eller Firefox..