Förarplatsen i nya Volkswagen I.D. Buzz

Framtidens mobilitet
"Vi transporterar framgång"

Stora förändringar är på gång inom Volkswagen Transportbilar. De nya planerna, som presenterades under våren, avslöjar att Volkswagen Transportbilar inte längre “bara” ska vara en biltillverkare – utan omvandla sig till ett företag som erbjuder mobilitetslösningar. Under 2019 kommer företaget investera miljardbelopp i omställningen.

Ur Transportmagasinet nr 2 2019

– VI KOMMER TRANSFORMERA oss från att ha varit en ren biltillverkare till att bli ett företag som erbjuder mobilitetslösningar. Orden är högste chefen på Volkswagen Transportbilar, Thomas Sedrans, under presentationen inför den samlade världspressen på presskonferensen i Hannover.

ATT VOLKSWAGEN TRANSPORTBILAR står inför det mest omfattande omvandlingsprogrammet i varumärkets historia blev tydligt när den nya strategin GRIP 2025+ offentliggjordes.

– VÅR STRATEGI ÄR en respons på förändringarna inom industrin. Det här betyder nya produkter, konvertering av befintliga fabriker och utveckling av nya mobilitetstjänster.

STRATEGIN HANDLAR FRAMFÖRALLT om klimatskydd, digitalisering, nya mobilitetslösningar och autonom körning. Alla som tycker att förarlösa bilar och digitala mobilitetslösningar känns aningen abstrakta kan dock vara lugna. Utveckling, produktion och försäljning av skräddarsydda transport– och familjebilar (likt idag) kommer fortfarande vara kärnverksamheten för Volkswagen Transportbilar. Men i allt högre grad kommer de kompletteras med innovativ mobilitet och transporttjänster.

Cargo e-Bike
CARGO E-BIKE är en del i Volkswagen Transportbilars nya “helhetsgrepp” om mobilitet.
Volkswagen Moia, eldriven samåkningsbuss
MOIA-BUSSEN är ett annat exempel. Världens första elbil för samåkning. Bygger på Crafter.

– VI KAN GÖRA  den här stora förändringen på toppen av vår framgång då 2018 var ett mycket framgångsrikt år för oss. Det här betyder att vi är finansiellt starka och kan utnyttja synergier i hela Volkswagen Group, fortsätter Thomas Sedran.

ELDRIVNA I.D. BUZZ Cargo börjar produceras 2022
ELDRIVNA I.D. BUZZ Cargo börjar produceras 2022. Värt att notera är att den ej ersätter Transporter.
I.D. Buzz är utan tvivel vår viktigaste produkt de närmaste åren.
Thomas Sedran på Volkswagen
THOMAS SEDRAN är högste chef på Volkswagen Nutzfahrzeuge.

– I VÅR FÖRVANDLING från att vara en ren biltillverkare till att bli ett mobilitetsföretag investerar vi inte mindre än 1,8 miljarder euro. Det här ger oss chansen att öka farten rejält i omställningen.

DET MEST FRAMSTÅENDE beviset på de stora förändringarna hos Volkswagen Transportbilar är I.D. BUZZ Cargo som börjar produceras 2022 i Hannover. Det är en helelektrisk variant av den klassiska Transporterbussen, en buss som började produceras redan 1949 (T1).

– I.D. BUZZ är utan tvivel vår viktigaste produkt de kommande åren. Samtidigt som den är märkets symbol för framtiden: noll utsläpp, extremt innovativ och med “rätt” känsla, är det klart att nästa generations Folkabuss kommer byggas i vår moderfabrik i Hannover. Love is back! avslutar Thomas Sedran med ett leende.
 

Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

VW ID. Buzz elbil

100 % elektrisk.

Upp till 415-422 km räckvidd
5 sittplatser (ID. Buzz)
1121 liters bagageutrymme
Laddar upp till 80 % på 30 minuter
1000 kg dragvikt och 630 kg lastvikt (Cargo)
Mer om bilen

Volkswagen
Multivan eHybrid

Mer om bilen

Volkswagen
Multivan eHybrid

Familjebilen VW Multivan eHybrid

Med laddhybriden Multivan eHybrid klarar du de flesta av vardagens resor på eldrift.

5-7 platser
Upp till 49 km räckvidd med eldrift (WLTP)
Flexibel och ommöbleringsbar

Du kanske också gillar

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Folkabussen äntligen tillbaka – Elektrisk och högteknologisk

Volkswagen e-BULLI: Den klassiska Folkabussen blir eldriven

MOIA
Eldriven samåkningsbuss

e-Caddy stärker modellprogrammet

Framtiden är grön
med e-Transporter

15 laddade frågor om livet med elbil 

Du kanske också gillar