Volkswagen e-BULLI:
Den klassiska Folkabussen blir eldriven
2020-06-17
Volkswagen Transportbilar lanserar e-BULLI som koncept - en klassiker från 1966 med elektrisk drivlina från 2020.
Volkswagen Transportbilar presenterar e-BULLI, ett helt elektriskt fordon som producerar nollutsläpp på vägen. Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats. Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.
Den nya elektriska drivlinan
Den 44 hk (32 kW) starka fyrcylindriga boxermotorn har lämnat platsen för en tyst Volkswagen-elmotor som ger 83 hk (61 kW) i e-BULLI. Jämförelsen av motorernas kraftuttag gör det mycket tydligt att konceptfordonet har helt nya köregenskaper. Dessutom ger den nya enheten med maximalt vridmoment på 212 Nm mer än dubbelt så mycket kraft som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm). Det maximala vridmomentet är också - som är typiskt för elmotorer - tillgängligt direkt. Och det förändrar allt. Aldrig tidigare har det funnits en "officiell" T1:a lika kraftfull som e-BULLI. I kombination med nollutsläpp blir detta en attraktiv kombination för alla som älskar den klassiska folkabussens form och praktiska egenskaper.
Kraftöverföring sker med en 1-växlad växellåda. Drivsystemet är kopplat till växelspaken, som nu är placerad mellan föraren och främre passagerarsätet. Lägena på den automatiska växellådan (P, R, N, D, B) visas bredvid spaken. I position B kan föraren justera bromskraftåtervinningen för att ladda batteriet vid gasuppsläpp och bromsning. e-BULLI har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsat). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå en toppfart på 105 km/h.
Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI.
Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI. Ett litiumjonbatteri ansvarar för att förse elmotorn med ström. Batteriets användbara energikapacitet är 45 kWh. Specialanpassat för e-BULLI och i samarbete med eClassics, sitter ett styrsystem i bak som styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar den lagrade likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en så kallad DC/DC-omvandlare.
Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagen Group Components i Kassel. Till detta tillkommer litiumjonmoduler utvecklade i Braunschweig. Dessa komponenter sammanförs av eClassics till ett batterisystem som är lämpligt för T1:an. Liksom i den nya ID.3 och framtida ID.BUZZ, är högspänningsbatteriet inrymt centralt under golvet. Denna layout sänker tyngdpunkten och förbättrar därmed köregenskaper.
CSS snabbladdning möjliggör laddning till 80 procent på 40 minuter
Batteriet laddas via ett CCS-uttag. Det möjliggör laddning med växelström eller likström. Växelström: Batteriet laddas via en AC-laddare med laddningseffekt mellan 2,3 och 22 kW, beroende på elkälla. Likström: Tack vare CCS-ladduttaget kan högspänningsbatteriet också laddas vid en DC-snabbladdare med upp till 50 kW laddningseffekt. I detta fall kan det laddas upp till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden med en full batteriladdning är mer än 200 kilometer.
Nytt chassi ger ökad komfort, höjd säkerhet och ännu roligare köregenskaper
Jämfört med T1 känns det helt annorlunda att köra e-BULLI. Denna känsla förstärks av det omarbetade chassit. Multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en omarbetad styrning och ventilerade skivbromsar runt om bidrar till mer modern, dynamisk och samtidigt lugnare och säkare körupplevelse.