VW e-BULLI elbil på landsväg

Volkswagen e-BULLI
Den klassiska Folkabussen blir eldriven

2020-06-17

Volkswagen Transportbilar lanserar e-BULLI som koncept - en klassiker från 1966 med elektrisk drivlina från 2020.

Volkswagen Transportbilar presenterar e-BULLI, ett helt elektriskt fordon som producerar nollutsläpp på vägen. Konceptfordonet är utrustat med drivsystemskomponenter från Volkswagens Transportbilars senaste elfordon och är baserad på en T1 Samba-buss som producerades 1966 och har totalrenoverats. Volkswagens Transportbilars partner eClassics planerar att erbjuda T1-konverteringar och färdiga fordon i stil med nya e-BULLI.

 

 

VW e-BULLI elbil framför vindkraftverk

Den nya elektriska drivlinan

Den 44 hk (32 kW) starka fyrcylindriga boxermotorn har lämnat platsen för en tyst Volkswagen-elmotor som ger 83 hk (61 kW) i e-BULLI. Jämförelsen av motorernas kraftuttag gör det mycket tydligt att konceptfordonet har helt nya köregenskaper. Dessutom ger den nya enheten med maximalt vridmoment på 212 Nm mer än dubbelt så mycket kraft som den ursprungliga T1-motorn från 1966 (102 Nm). Det maximala vridmomentet är också - som är typiskt för elmotorer - tillgängligt direkt. Och det förändrar allt. Aldrig tidigare har det funnits en "officiell" T1:a lika kraftfull som e-BULLI. I kombination med nollutsläpp blir detta en attraktiv kombination för alla som älskar den klassiska folkabussens form och praktiska egenskaper.

Kraftöverföring sker med en 1-växlad växellåda. Drivsystemet är kopplat till växelspaken, som nu är placerad mellan föraren och främre passagerarsätet. Lägena på den automatiska växellådan (P, R, N, D, B) visas bredvid spaken. I position B kan föraren justera bromskraftåtervinningen för att ladda batteriet vid gasuppsläpp och bromsning. e-BULLI har en toppfart på 130 km/h (elektroniskt begränsat). Med den ursprungliga bensinmotorn kunde T1:an nå en toppfart på 105 km/h.

Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI.
VW e-BULLI elbil automatväxellåda

Precis som på originalutförandet från1966, sitter växellåda och elmotor bakom bakaxeln i e-BULLI. Ett litiumjonbatteri ansvarar för att förse elmotorn med ström. Batteriets användbara energikapacitet är 45 kWh. Specialanpassat för e-BULLI och i samarbete med eClassics, sitter ett styrsystem i bak som styr högspänningens energiflöde mellan elmotorn och batteriet och omvandlar den lagrade likströmmen (DC) till växelström (AC). Dessutom förses elektroniken ombord med 12 volt via en så kallad DC/DC-omvandlare.

VW e-BULLI elmotor

Alla elektriska originaldelar av drivsystemet tillverkas av Volkswagen Group Components i Kassel. Till detta tillkommer litiumjonmoduler utvecklade i Braunschweig. Dessa komponenter sammanförs av eClassics till ett batterisystem som är lämpligt för T1:an. Liksom i den nya ID.3 och framtida ID.BUZZ, är högspänningsbatteriet inrymt centralt under golvet. Denna layout sänker tyngdpunkten och förbättrar därmed köregenskaper.

Snabbladda Volkswagen e-BULLI med CSS

CSS snabbladdning möjliggör laddning till 80 procent på 40 minuter

Batteriet laddas via ett CCS-uttag. Det möjliggör laddning med växelström eller likström. Växelström: Batteriet laddas via en AC-laddare med laddningseffekt mellan 2,3 och 22 kW, beroende på elkälla. Likström: Tack vare CCS-ladduttaget kan högspänningsbatteriet också laddas vid en DC-snabbladdare med upp till 50 kW laddningseffekt. I detta fall kan det laddas upp till 80 procent på 40 minuter. Räckvidden med en full batteriladdning är mer än 200 kilometer.

VW e-BULLI elbil på landsväg

Nytt chassi ger ökad komfort, höjd säkerhet och ännu roligare köregenskaper

Jämfört med T1 känns det helt annorlunda att köra e-BULLI. Denna känsla förstärks av det omarbetade chassit. Multilänkaxlar fram och bak med justerbara stötdämpare, en omarbetad styrning och ventilerade skivbromsar runt om bidrar till mer modern, dynamisk och samtidigt lugnare och säkare körupplevelse.

Volkswagen Transportbilar har modifierat designen både ut- och invändigt

Parallellt med det nya elektriska drivsystemet har ett interiörskoncept skapats för e-BULLI som är både snyggt och avantgarde. Det nya utseendet och motsvarande tekniska lösningar utvecklades av Volkswagen Transportbilars designcenter i samarbete med VWCV Vintage Vehicles och kommunikationsavdelningen. Konstruktörerna moderniserade utsidan av det ikoniska fordonet med stor känslighet och finess, inklusive lackering i tvåtonsfärgerna 'Energetic Orange Metallic' och 'Golden Sand Metallic MATTE'. Det är med detaljer som de nya runda LED-strålkastarna med varselljus, som moderniseringen kommuniceras utåt. På utsidan av bilen finns det också LED-laddningsindikatorer som signalerar hur mycket laddning som finns i litiumjonbatteriet, redan innan föraren har hoppat in på förarplatsen.

... med de fina ljusa lädertonerna får denna elektrifierade folkabuss en maritim känsla.

Det är först när du tittar genom fönstren in i det åttasitsiga interiören som du märker att några saker inte är som du trodde i en folkabuss. Volkswagen Transportbilars designers har omarbetat mycket av interiören utan att förlora det ursprungliga konceptet. Sittplatserna är en av de nya detaljerna. I samklang med bilens yttre har de också tvåtonsfärgade ytor i  'Saint Tropez' och 'Saffrano Orange'. Den nya växelspaken är placerad i en konsol mellan föraren och främre passagerarsätet. Även integrerad här är start/stopp-knappen för elmotorn. Massivt trä liknande det på ett fartygsdäck används på golvet. Som ett resultat av detta och med de fina ljusa lädertonerna får denna elektrifierade folkabuss en maritim känsla. Detta intryck förstärks av det stora öppningsbara taket.

VW e-BULLI elbil med åtta sittplatser
VW e-BULLI elbil instrumentpanel

Instrumenteringen har också moderniserats. Den nya hastighetsmätaren är baserad på originalets, medan en liten digital display tillkommit som blir en länk tilll den moderna eran. Den digitala displayen, i den annars analoga hastighetsmätaren, ger föraren en mängd information, inklusive räckvidd. Lysdioder indikerar också om till exempel parkeringsbromsen är aktiverad eller om laddkontakten är ansluten. Det finns en liten men härlig detalj mitt i hastighetsmätaren: en stiliserad Bulli-symbol. En mängd ytterligare information visas via en surfplatta integrerad i takkonsolen. Via Volkswagens ‘We Connect’ kan e-BULLI också kommunicera med en smartphone och skicka information som: återstående laddningstid, nuvarande räckvidd, körda kilometer, restider och energiförbrukning. Musiken ombord kommer från en autentisk snygg radio i retrostil, som dessutom är utrustad med spjutspetsteknologi som DAB +, Bluetooth och USB. Radion är kopplad till ett ljudsystem med dolda komponenter, som en aktiv subwoofer.

Alla som tycker att nya e-BULLI är en ikon för framtiden kan förverkliga sin dröm.

Alla som tycker att nya e-BULLI är en ikon för framtiden kan förverkliga sin dröm. Hos eClassics erbjuder man T1-konverteringen, komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak, till priser från 64.900 euro. T2- och T3-konverteringar erbjuds också av eClassics. Företaget kan också erbjuda de kompletta delarna till kvalificerade återförsäljare.

Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Mer om bilen

Volkswagen
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

VW ID. Buzz elbil

100 % elektrisk.

Upp till 415-422 km räckvidd
5 sittplatser (ID. Buzz)
1121 liters bagageutrymme
Laddar upp till 80 % på 30 minuter
1000 kg dragvikt och 630 kg lastvikt (Cargo)

Du kanske också gillar

e-Caddy stärker modellprogrammet

ABT e-Transporter
Northvolt: Framtidens batterifabrik tar form

I.D. Buzz
Framtidens mobilitet

Framtiden är grön
med e-Transporter

Elektromobil
Elbuss redan 1972

Skissen som födde idén om "Folkabussen"

Du kanske också gillar